boren in 8.8 bouten

Moderator: Moderators

diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

boren in 8.8 bouten

Bericht door diepchess »

hallo!

Ik probeer gaatje te boren in een 8.8 boutje met een klein boortje op rond de 1000 RPM,
maar het gaat zeer langzaam. Honderdste voor honderdste. Lukt van geen meter in ander taalgebruik.

De boortjes zo'n standaard doos 1.0 mm t/m 10.0 mm oplopend in 0.5 mm HSS met TiN coating.
ik gebruik koelvloeistof tijdens 't boren.

Voor ik begon met boren had ik de kop rechtgezet en wel zo dat runout minimaal is (en gemeten, is paar honderdste nu), dus dat kan niet echt het probleem zijn.

Hoe lukt het boren wel?
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: boren in 8.8 bouten

Bericht door abs02 »

Beter met Hs Cobalt boortje of VHM boortje.
En dan met de juiste toeren en voeding.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: boren in 8.8 bouten

Bericht door Bjornski1976 »

Wat is de diameter van het gat wat je probeert te boren?
Staan er nog gegevens op het doosje met boren met advies over snijsnelheden?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: boren in 8.8 bouten

Bericht door diepchess »

Bjornski1976 schreef:Wat is de diameter van het gat wat je probeert te boren?
Staan er nog gegevens op het doosje met boren met advies over snijsnelheden?
ik probeer eerst met 1.5 mm erin te gaan alvorens met grotere diameter boortje te proberen.
Ook geprobeerd met lagere toeren nu 50 rpm. Maar ook daarmee alweer 2 boortjes gebroken.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: boren in 8.8 bouten

Bericht door willy wonka »

HSS TiN HBM boortjes? Of fatsoenlijke boortjes?
Ik heb ook ooit eens zo'n doos gekocht. Ik gebruik ze momenteel alleen nog als sateprikkers.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: boren in 8.8 bouten

Bericht door DaBit »

Wat is 'een klein boortje' en hoe diep wil je?

Zo'n 8.8 boutje is al vrij stug spul, 800N/mm^2 treksterkte, hardheid iets van HRC30 ofzo. Met VHM lukt het zowiezo, met een HSS/Co boortje ook wel. Niet te lief doen, ook boren moeten snijden in plaats van aaien.
Aan de andere kant: als ik een gat in de lengterichting moet hebben dan pak ik liever een messing boutje en steek ik die in de draaibank, snij ik draad op een pijpje, of zorg ik ervoor dat ik met zo'n hol lampfitting-draadeind weg kan komen.
In de dwarsrichting heb ik me eigenlijk nooit druk gemaakt; centeren, kwak snijolie, boren. Maar dat zijn dan meestal gaatjes voor splitpennen, geen hele kleintjes dus.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: boren in 8.8 bouten

Bericht door diepchess »

Doos met boortjes heet DIN338 te zijn.
Je weet wel zo'n doos die ze bij BVA voor 60 euro proberen te verpatsen terwijl hij voor 35 euro in de winkel ligt.

"Industrie qualitaet" maar dan met 2 puntjes op de a en zonder de e.

In boutjes boren lijkt toch apart soort bezigheid.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: boren in 8.8 bouten

Bericht door diepchess »

DaBit schreef:Wat is 'een klein boortje' en hoe diep wil je?

....
Ja heel diep maar ik ben nog nooit verder dan 0.68 mm ongeveer gekomen voor boortje brak als ik iets meer druk uitoefen met de hand.

We gaan door voor de 2mm boortjes want ik wil niet te weinig van die 1.5mm boortjes in de doos overhouden.
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: boren in 8.8 bouten

Bericht door FSSF »

Maar hoe groot moet het gat uiteindelijk worden? Je moet wel een beetje druk kunnen uitoefenen, met een klein boortje gaat dat niet lekker. Ik zou indien mogelijk nog wat groter pakken.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: boren in 8.8 bouten

Bericht door diepchess »

abs02 schreef:Beter met Hs Cobalt boortje of VHM boortje.
En dan met de juiste toeren en voeding.
Iets als dit doel je op?

http://www.ebay.com/itm/10pcs-1-5mm-Tip ... SwFFZZezr7
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: boren in 8.8 bouten

Bericht door diepchess »

FSSF schreef:Maar hoe groot moet het gat uiteindelijk worden? Je moet wel een beetje druk kunnen uitoefenen, met een klein boortje gaat dat niet lekker. Ik zou indien mogelijk nog wat groter pakken.
Deze 2.0mm uiteindelijk.
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: boren in 8.8 bouten

Bericht door abs02 »

Deze zijn ongeschikt voor staal. Gelijk 2mm boren als het gaatje 2 moet worden.
Ik keek alleen al naar de foto en het scherm brak al met de boortjes erbij :lol: :lol:
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: boren in 8.8 bouten

Bericht door javanree »

Paar dingen :

- goed centeren wil helpen
- beetje smeren met iets als Rocol RTD maakt een hoop verschil (een drupje is genoeg)

Ik heb recent 40 stuks stalen 8.8 schroeven M5 x 20 doorboord om er vervolgens M3 in te tappen, simpel een kwestie van goed centeren, boren met een goed boortje en lichte smering, iedere 3-4 mm diepte even helemaal lossen voor betere spaanafvoer. Alle 40 gingen met een enkel boortje en een enkele tap.

Mocht het nog niet lukken, probeer dan eens bijvoorbeeld OSG EX-SUS-GDS boortjes. Is geen VHM maar wel veel beter dan gewone HSS-Cobalt. Ja ze kosten wat maar als je dan met 1 boortje een hele serie zonder problemen boort ben je die 20 euro zo vergeten.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: boren in 8.8 bouten

Bericht door diepchess »

javanree schreef:Paar dingen :

- goed centeren wil helpen
- beetje smeren met iets als Rocol RTD maakt een hoop verschil (een drupje is genoeg)

Ik heb recent 40 stuks stalen 8.8 schroeven M5 x 20 doorboord om er vervolgens M3 in te tappen, simpel een kwestie van goed centeren, boren met een goed boortje en lichte smering, iedere 3-4 mm diepte even helemaal lossen voor betere spaanafvoer. Alle 40 gingen met een enkel boortje en een enkele tap.

Mocht het nog niet lukken, probeer dan eens bijvoorbeeld OSG EX-SUS-GDS boortjes. Is geen VHM maar wel veel beter dan gewone HSS-Cobalt. Ja ze kosten wat maar als je dan met 1 boortje een hele serie zonder problemen boort ben je die 20 euro zo vergeten.
Deze carbide boortjes iets?

http://www.ebay.com/itm/KLOT-10pcs-Soli ... Sw3v5YqaZ0
Plaats reactie