Busje draaien

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Busje draaien

Bericht door DaBit »

Ik ben benieuwd hoe dat MC-blok je bevalt. Zit er sterk aan te denken om ook eens zo'n ding te kopen, maar goedkoop zijn ze niet. Maakt het toch makkelijker om dingen nauwkeurig op diepte te boren. De slag van de losse kop is maar 35mm bij de Compact8 en als-ie helemaal uitgedraaid is dan is de stabiliteit ook niet je van het.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Busje draaien

Bericht door Breaker »

javanree schreef: 25 sep 2017 22:54 Jij hebt natuurlijk geen beitelslede en dus voldoende ruimte voor een groter blok. Dus dan als het past zeker doen !
Ik mocht de garage weer even in, en omdat een vaste referentie voor toolhouder nog op de wensenlijst stond en de positie op de support al bepaald was was het enige nog een busje te draaien om het blok mooi over te laten vallen.

Inmiddels een stukje automatenstaal gevonden, een M8x1mm draadeind en een bijpassende flensmoer. Busje met 20mm buiten en M8x1 moet het worden.

Met dit staal (1.0715) volgens de calculator bij 2000rpm, 350mm/min voorzet 0,15-0.3mm.

16269

Ging goed. Het oppervlak moet trouwens nog wel beter kunnen. Ik heb dit een beetje uit de losse pols gedaan, juist omdat de houder nog geen vaste positie heeft.
Vervolgens geboord en handmatig draad getapt door de klauwplaat te draaien.

16270

Past perfect, er zitten niet veel honderdsten speling in.

16271

De boel verlijmt met Loctite 648, voor het mooie zouden er nog twee platte kantjes aan gefreest moeten worden voor een sleutelgrip, da’s weer voor later.

16272

Gemonteerd ziet het er dan zo uit.

16273

Alleen… de kleinere beitels halen nog maar net centerhoogte, of soms niet zonder aanpassing aan de stelschroef, hetzelfde probleem voor de MC-houder.

16274

Eigenlijk is het blok dus te klein :!: :shock: :!: maar bij een groter blok wordt er weer teveel bereik opgegeven, het blijft altijd wat. :cry:

Daarom toch nog maar een soortgelijke gemaakt voor op het plaatje. dat draadeind zet ik vast met Loctite 243, dat borgt alleen zodat het later ook weer los kan.

16275

Ik zal even kijken hoe het bevalt, anders overweeg ik om dit, of een iets dunner plaatje met twee paspennen een vaste positie op de support te geven.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Busje draaien

Bericht door javanree »

Voor die kleine ronde binnendraaibeitels zou je een grotere vierkante houder kunnen maken / kopen, dan kom je vanzelf beter op centerhoogte.
Of je gaat met vulplaten werken... wat strip 12x4 op lengte zagen als ik de foto zo zie

Een systeem waar altijd alles perfect in past bestaat nu eenmaal niet. Maar ik zou liever jouw 'luxe' probleem hebben dan dat ik gedwongen werd om altijd met hele kleine gereedschappen met (te) dunne en dus instabiele schachten te werken.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Busje draaien

Bericht door Breaker »

javanree schreef: 21 jan 2018 12:09 Een systeem waar altijd alles perfect in past bestaat nu eenmaal niet. Maar ik zou liever jouw 'luxe' probleem hebben dan dat ik gedwongen werd om altijd met hele kleine gereedschappen met (te) dunne en dus instabiele schachten te werken.
Jawel, helemaal gelijk, dank voor de bemoedigende woorden. Maar ieder probleem is nu even een probleem, zou graag wat projectjes afmaken ;-)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Busje draaien

Bericht door DaBit »

Ik zou er gewoon een stripje onder leggen om de kleine beitels op centerhoogte te brengen. Ruimte zat.

In mijn 'slet-schuitje' dat gebruikt word voor allerhande klusspecifiek gereedschap heb ik overigens inderdaad een wat langere stelschroef gedraaid zodat ik 'm wat hoger kan stellen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie