Busje draaien

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Busje draaien

Bericht door Breaker »

Om twee assen (motor & encoder) te koppelen, leek een busje draaien een goede oplossing. De ene as is 11,99 mm en de andere 5,98 mm. Ik wil dus een bus met lengte en diameter 20 mm en met aan de ene kant een gat van 6,00 mm en aan de andere 12,00 mm.

15446

Nu, over het algemeen lukt het draaien steeds beter, bij buitendraaien ben ik cosmetisch meestal best tevreden en met wat passen en meten kom ik ook aardig aan de gewenste maat.

Maar dit ‘simpele’ busje is van een andere orde. ik heb een poging gedaan in één opspanning:
- Gat 5mm door en door.
- Gat opboren naar 6mm
- Halve lengte opboren naar 12mm
- Buitendraaien
- Afsteken

Het ziet er aardig uit:

15447

15448

Maar het resultaat is echt vreselijk, het 12mm gat is iets van 12,2mm, het 6mm gat is ook te ruim, en na monteren slingert de encoder dan ook als beschonkene rond het hart van de motoras.

Nu kan ik een nieuwe poging wagen waarbij ik in meer stappen opboor maar ik denk niet dat het erg veel beter wordt. Het lijkt dat zoiets met boren niet te doen is. Iets moet anders, maar wat?

Zijn zulke kleine gaatjes met beitels te draaien? Of misschien frezen gebruiken? Of zijn ruimers een betere mogelijkheid? En hoe die te gebruiken?

Veel vragen dus eigenlijk en ik kan maar weinig bruikbare informatie vinden over de juiste techniek om zoiets te doen. Daarom zou wat ervaring vanuit de praktijk erg welkom zijn…!
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Busje draaien

Bericht door assink »

Boren is voor zulke gaten inderdaad niet wat. Zulke gaten kun je inderdaad wel doen met beitels.
Bijvoorbeeld met deze beitels:
https://www.borenexpress.nl/e1-01-mini-draaibeitels
Ruimen kan ook, echter pakt deze de excentriciteit van je geboorde gat wel mee.
Ook kun je de 12mm boring niet ruimen, aangezien deze niet doorlopend is(met een gewone ruimer dan)

Je kunt ook zelf een beiteltje/ruimer maken van een ronde toolbit(of een afgebroken freesje)
D-reamer, heb er alleen zelf geen ervaring mee.

Zie topic:
viewtopic.php?f=44&t=3941&
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Busje draaien

Bericht door DaBit »

Ik zet voor dit soort klusjes nog wel eens ooit een 2-snijder freesje in een schuitje, bij voorkeur de uitvoering met 6mm schacht en kleiner snijdeel. Doet het prima als mini-binnendraaibeitel voor ondiepe kamers.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Busje draaien

Bericht door audiomanics »

Bij boren worden de gaten, over het algemeen, wel wat groter, bovendien gaat een boor "zoeken", zeker als deze niet 100% goed geslepen is. Goed voor-centeren is sowieso een must.
Zulke kleine binnendraaibeiteltjes kan je zelf slijpen van een stukje HSS bit. Ik heb ze zelfs wel gemaakt van oude boren en freesjes. Echt lang leven die niet, maar voor die enkele keer is het voldoende.
Een ruimertje kan werken maar als het voorgeboorde gat al slingert, dan heb je een uitdaging met zo'n ruimer.
Overigens kan je misschien ook beter twee of drie van die schroefgaatjes maken, per gat. Hierdoor is het met wat trial-and-error wel centraal te stellen..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Busje draaien

Bericht door javanree »

Als dat gat van 6mm al flink slingert tov de afgedraaide buitendiameter zou ik eerst de losse kop eens goed afstellen...

Normaal zou ik dit het makkelijkst als volgt maken :

- Vlakken en buitendiameter afdraaien
- Centerboor putje maken
- Gat 5.8 of 5.9 mm boren
- Ruimen met 6H7
- Frees (mag 2-, 3- of 4-snijer zijn, hart is al weg) van 10 of 11 in de boorkop en boren tot diepte min 0.1-0.2mm
- Met een kleine boorbeitel de kamer mooi aan de maat uitdraaien
- Afsteken

Als de losse kop goed ingesteld is loopt alles nu binnen 0.05 of beter in lijn. Moet het nog nauwkeuriger zou ik het ruimen achterwege laten en na afsteken opnieuw andersom opspannen en inderdaad met een mini boorbeiteltje na uitklokken op de buitendiameter de 6mm nadraaien. Dan moet je echt wel binnen 0.02mm excentrisch komen.

Goedkoop boorbeiteltje voor de 12mm kamer is bijvoorbeeld https://www.banggood.com/S07K-SCLCR06-7 ... mds=search
Surplus
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 mei 2016 17:35
Locatie: Nijverdal

Re: Busje draaien

Bericht door Surplus »

5.5 boren en beide gaten in 1 opspanning uitdraaien op de gewenste maten. Zo krijg je de overbrenging slingervrij. Voor het uitdraaien kun je een kotterbeiteltje gebruiken.
Váke beij te bangge
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Busje draaien

Bericht door Ballegooijen »

Waarom maak je zoiets niet op de freesbank?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Busje draaien

Bericht door Breaker »

Ballegooijen schreef:Waarom maak je zoiets niet op de freesbank?
Omdat het voor de freesbank is? :mrgreen: Bovendien is dit typische iets wat uitstekend op een draaibank moet kunnen en die doet het wel.
assink schreef:Ruimen kan ook, echter pakt deze de excentriciteit van je geboorde gat wel mee.
Ruimers en bijbehorende 0,2mm kleinere boren is weer een hele uitgave en heeft veel wisselen nodig, niet mijn voorkeur als het anders kan.
DaBit schreef:Ik zet voor dit soort klusjes nog wel eens ooit een 2-snijder freesje in een schuitje
Dat is wel iets om te proberen.
audiomanics schreef:Goed voor-centeren is sowieso een must.
Had ik niet vermeld, maar center boren had ik wel gedaan.
audiomanics schreef:misschien ook beter twee of drie van die schroefgaatjes maken

Ik heb maximaal 9 mm as aan één zijde, dat is te weinig.
javanree schreef:Als dat gat van 6mm al flink slingert tov de afgedraaide buitendiameter zou ik eerst de losse kop eens goed afstellen...
Nou, het slingeren is tussen de 6 en 12 mm, ook wel begrijpelijk als je een een te grote boring met een schroef op een as zet is het al 0,2mm uit het center en kan ook nog eens scheef gaan staan, de encoder stond ook niet vast omdat het ding niet veel kan kracht kan hebben op de lagers.
javanree schreef:Goedkoop boorbeiteltje voor de 12mm kamer is bijvoorbeeld ...
Ik heb wel een SDUCR07, die zou net kunnen passen als ik het gat groter dan 11 boor.
Surplus schreef:5.5 boren en beide gaten in 1 opspanning uitdraaien op de gewenste maten
Als ik het gat recht kan boren...

Ik ga eens kijken of het lukt met jullie ideeën. Die kleine beitels van borenexpress zijn wel een mooie optie, een frees heb ik ook liggen, en gebroken frezen zijn er in overvloed om mijn D-ream te verwezelijken. Heb ook nog 15cm aluminium staf, dus 3/4 pogingen om het voor elkaar te krijgen. :roll:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Busje draaien

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef:Waarom maak je zoiets niet op de freesbank?
Omdat je freeswerk op een freesbank doet, en draaiwerk op een draaibank.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Busje draaien

Bericht door Ballegooijen »

Omdat je freeswerk op een freesbank doet, en draaiwerk op een draaibank.
Dat komt waarschijnlijk omdat ik geen (metaal)draaibank heb. Dan zoek je automatisch middelen waar het wel mee kan! "Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat" ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Busje draaien

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef:Dat komt waarschijnlijk omdat ik geen (metaal)draaibank heb. Dan zoek je automatisch middelen waar het wel mee kan! "Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat" ;-)
Dat snap ik wel, maar Breaker is op zoek naar de meest zuivere en ideale manier om dit busje te maken, en daar valt frezen absoluut niet onder. Dat je zoiets op de freesbank gemaakt krijg geloof ik wel, maar het wordt heel erg moeilijk om alles goed in het midden te krijgen.
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Busje draaien

Bericht door abs02 »

Daar ben ik het absoluut niet mee eens Andre ; als je alles in 1 opspanning freest/kottert is het net zo goed als dat je het draait. Maar daar zal wellicht jouw zwakke punt zitten . ;-)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Busje draaien

Bericht door audiomanics »

Breaker schreef:
audiomanics schreef:misschien ook beter twee of drie van die schroefgaatjes maken

Ik heb maximaal 9 mm as aan één zijde, dat is te weinig.
Ik begrijp jou niet of jij begreep mij niet... :roll:

Ik bedoel in de omtrek, dus om de 120 graden, in geval van 3 schroefjes. En net als deze op ca 4mm (?) van de kant

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Busje draaien

Bericht door andrefc101 »

abs02 schreef:........Maar daar zal wellicht jouw zwakke punt zitten . ;-)
Absoluut, maar dat is dan ook het enige...... :mrgreen:
Plaats reactie