Busje draaien

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Busje draaien

Bericht door Breaker »

Het vordert wel, maar is inmiddels een heel project op zich geworden… :roll:

Eerst lekker beiteltjes aan het slijpen van oude HSS freesjes:
1547915480
Poging 1) Beitel netjes op diepte geslepen, maar voorkant had een afronding en met het wegslijpen daarvan hield ik niet veel meer over, dan nog een foutje en de hele scherpte was eraf.
1548115482
Poging 2) Nu eerst de voorkant geslepen, daarna op de juiste diepte… niet dus, te enthousiast en te diep.
1548315484

Poging 3) Weer eerst de voorkant, daarna het laatste beetje honderste voor honderste weggeslepen. Ergens in een kopie van een echt technisch boek zag ik dat de diepte 0,51*D hoort te zijn, maar ik wil het risico niet nemen dat het gat weer direct te groot is, dus heb 0,5*D aangehouden. De beitel loopt zowel naar achteren als naar onderen met 5° weg, dat zijn waarden voor staal, maar zal het eerst zo proberen.
15485
(Zal de batterij eens vervangen)
15486

Goed, mijn beiteltje heb ik nu, maar hoe in te spannen? Eerst de automatische toolchanger eraf, snelwisselblok erop en uitlijnen.
15476
Alleen heb ik hier eigenlijk maar één schuitje voor binnendraaien, en die heeft geen V vorm onderin voor ronde beitels. Zal maar een plat kantje aan beitel slijpen.

Daarnaast is center stellen ook belangrijk, ik ben altijd aardig aan het klooien om de offsets juist te krijgen, wordt tijd dat ik dat ook ga begrijpen. :oops:
Voor centerhoogte stellen zat er een loep/microscoop bij de draaibank. De focus daarvan ligt in een supersmal gebied. Ik heb de scoop nu gecalibreerd door een instelstift in een spantang te zetten en de focus goed te leggen.
15477
Even wennen dat het in spiegelbeeld is, maar als dan de punt van de beitel scherp te zien is, staat deze op centerhoogte.
15478

Voor de X/Z offset moet ik dit verhaal een paar keer doorlezen:
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=44&t=14780

En dan een nulpunt zoeken, liefs eentje die op één of andere manier herhaalbaar is zodat ik later een beitel snel kan calibreren. Er is volgens mij geen mogelijkheid om een offset voor de klauwplaat in te stellen.

Inmiddels een nieuw busje aan de buitenkant afgedraaid tot iets onder de 20mm zodat deze in de collet houder in de grootste ER25 spantang past.
15475
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Busje draaien

Bericht door Breaker »

Verder gegaan met nulpunten en referenties. Ik heb de eerdere link als leidraad genomen.
viewtopic.php?f=44&t=14780

De centerhoogte instellen lukt goed via de loep, daar ben ik wel tevreden over.

Voor de X is de turret leidend, deze had ik al ingesteld. De calibratiestift in de houder, dan de turret over de stift schuiven - die staat dan center - en de bouten vastzetten.
15489 15490

Dat is het X nulpunt, die gaat nu nooit meer veranderen. Zelfs wanneer de turret eraf gaat en er later weer op is het een kwestie van de slede op x=0 zetten de wisselaar over de meetstift schuiven en vastzetten, dat is dan weer exact dezelfde positie.

Voor Z heb ik de suggesties gevolgd om de turretplaat gelijk te zetten met de spilneus, maar dat laat het bereik niet toe.
15491
De plaat tegen de bekken geeft niet echt een goede referentie.
15492

En tegen de klauwplaat kan net, maar zodra overgegaan wordt op de snelwisselaar is er ook bereik tekort. Bovendien moet ik dan weer met papiertjes e.d. zitten klooien om in te meten.
15493

Na wat vogelen leek een stuk rondstaf via de doorlaat de beste oplossing voor een vaste referentie. Dat werkt bij klauwplaat en spantanghouder zonder die te hoeven wisselen. Als nulpunt blijf ik de home positie aanhouden, in het midden van het bereik. Dat staat al zo ingesteld en bij gebrek aan een beter nulpunt zie ik geen nut dat te veranderen.

Vond een stuk stalen rondstaf van 15mm wat netjes in de doorlaat (16 mm) past. Dat heb ik op 300mm geslepen, dat past nog net met mijn schuifmaat. Vaste maat leek me wel handig kan ik er later andere offsets aan koppelen.
15494 15495

Om te fixeren lag er nog een grote platte en erg zwakke magneet die precies over de doorlaat past.
15496

Daar een meetklok op, die zet ik dan iedere keer op exact -50μm en ik kan iedere beitel precies inmeten.
15497

Referenties zijn dan vast, behalve temperatuur en kleine variaties in homing positie. Dat moet nog wel te corrigeren zijn door de referentietool altijd mee te meten.
15498

Voor de X-offset dan maar een stukje draaien en de X-positie min de helft van de diameter wordt de offset.
15499
Dan ga ik de toolbibliotheek maar eens vullen, kijken of het werkt zo...
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Busje draaien

Bericht door Breaker »

Het bepalen van de offsets gaat uitstekend, alhoewel ik bij sommige beitels wel even moet nadenken over waar het nulpunt te leggen. Bijvoorbeeld een afsteekbeitel, nulpunt aan de rechterkant, linkerkant of in het midden van de beitel: Steek iets heel kort af bij de klauwplaat en je zit er tegen of het werkstuk is juist tekort. Sommige tools heb ik nu meerdere keren opgenomen in de tabel.

Met dat in orde, wilde ik eerst eens kijken naar de uitlijning van de losse kop. Ik heb alleen een kleine boorkop, een vaste center en een meedraaiende center:
• Een boorkop is niet precies genoeg.
• De vaste center is behoorlijk gehavend.
• De meedraaiende center wil alleen draaien met waterpomptang en in de bankschroef. Even open gemaakt, maar die is niet meer te redden.

Dus eerst op zoek naar een betere center en de vaste center ook gelijk bijgewerkt.
15607 15608

Dan de nieuwe center op de losse kop en tegenover de kalibratiestift in de spantanghouder. Dat ziet er toch wel netjes uit?
15609 15610

Omdat ik overwegend ER25 gebruik, een MK1-ER25 spantanghouder geprobeerd. Maar de afwijking is toch te groot over 20mm Als het niet exact horizontaal en verticaal center en in lijn staat komt er een afwijking. Heb het ook nog geprobeerd met een geslepen frees die iets kleiner is dan 6mm, maar het is allemaal net niet.
15611

Vervolgens geprobeerd om de D-bit toch in een schuitje te spannen, een hels karwei om het acceptabel te krijgen. En… bij de eerste poging was het bereik na een paar millimeter op :evil: Ik heb de bus nog laten uitsteken uit de spantang maar ook dat was geen succes.
15612 15613

Hiermee was de rondstaf op :cry: Gelukkig nog wat vierkant gevonden. Een 5,5mm boor is wel een goed begin.
15614

Dan wilde ik de minibeitels proberen. Helaas te groot voor het schuitje. Hard spul, kostte een flink stuk afbraamschijf om er een millimeter af te krijgen.
15615 15616
15617

Eenmaal ingemeten werkte het uitstekend, spindel tegengesteld en 20mm diep op maat gedraaid door vanaf de laatste tiende mm iedere keer een honderste meer uit te draaien en te passen. Aangenomen dat de diameter over de hele lengte hetzelfde is, de open zijde naar bijna 12mm uitgedraaid. en de buitenzijde op maat gemaakt.
15618 15619

Daarna afsteken, dat doe ik met HSS en is iedere keer een verschrikkelijke worsteling. Piept en kraakt. Afsteekbeitel staat binnen 0,02mm haaks, probeer genoeg te voeden, maar ik krijg het niet soepel voor elkaar. Tips welkom…

Nu, het is uiteindelijk dus een hele verzameling busjes geworden, en een machine vol krullen…
1562015621

Maar de winnaar zit er dan eindelijk bij! En het zal de volgende keer een stuk makkelijker gaan... Hopelijk ;-)
15622

Het is echt een mooie passing aan twee zijden, met wat dwang en een lichte tik schuift het erop en loop mooi zuiver rond. Ik denk er zelfs over om alleen wat loctite te gebruiken en de schroeven helemaal achterwege te laten.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Busje draaien

Bericht door DaBit »

Breaker schreef:Het bepalen van de offsets gaat uitstekend, alhoewel ik bij sommige beitels wel even moet nadenken over waar het nulpunt te leggen. Bijvoorbeeld een afsteekbeitel, nulpunt aan de rechterkant, linkerkant of in het midden van de beitel: Steek iets heel kort af bij de klauwplaat en je zit er tegen of het werkstuk is juist tekort. Sommige tools heb ik nu meerdere keren opgenomen in de tabel.
De reden dat de toolnummers voor verschillende beitels bij mij met 10 oplopen. Dan kan ik x1, x2, x3, etc. gebruiken voor verschillende montages van dezelfde beitel, zoals bijvoorbeeld een aantal graden gedraaid of inderdaad voor/achterkant afsteekbeitel.
Vervolgens geprobeerd om de D-bit toch in een schuitje te spannen, een hels karwei om het acceptabel te krijgen.
Heb jij niet zo'n schuitje met een V-groef/prisma erin?
Daarna afsteken, dat doe ik met HSS en is iedere keer een verschrikkelijke worsteling. Piept en kraakt. Afsteekbeitel staat binnen 0,02mm haaks, probeer genoeg te voeden, maar ik krijg het niet soepel voor elkaar. Tips welkom…
Dat is mijn ervaring ook. Veel olie werkt tot op zekere hoogte. Weinig toeren en ervoor zorgen dat die beitel niet gaat poetsen ook.

Ik ben destijds overgestapt op een wisselplaat met houder. Behoorlijk oversized en veel te lomp voor mijn Emcootje; houder is 25 of 30mm hoog, breedte steekgroef is 3mm. Maar dat gaat perfect als je het gas er maar op houd.
Ik denk er zelfs over om alleen wat loctite te gebruiken en de schroeven helemaal achterwege te laten.
Zo zit alles wat draait op mijn machines in elkaar.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Busje draaien

Bericht door henkzelf »

Afsteken met HBM 2mm HSS gaat bij mij veel beter na dat ik met een Proxxon slijpschijfje een geultje is de bovenkant van het mes heb geslepen. De spaan wordt dan naar het midden van het mes vervormd.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Busje draaien

Bericht door Breaker »

DaBit schreef:Heb jij niet zo'n schuitje met een V-groef/prisma erin?
Helaas niet. Ik heb maar één schuitje voor de lengterichting en die heeft geen gootje. De anderen zijn gespiegeld en hebben trouwens ook geen V-groef.
15625
henkzelf schreef:Afsteken met HBM 2mm HSS gaat bij mij veel beter na dat ik met een Proxxon slijpschijfje een geultje is de bovenkant van het mes heb geslepen.
Dat zal ik proberen. Mijn huidige is 3mm en dat is eigenlijk wat te veel.
DaBit schreef:houder is 25 of 30mm hoog, breedte steekgroef is 3mm.
Dat past niet, slede tot center is 30,5mm met de dikte van het schuitje kom ik tekort. Zag dat ze ook in 19mm hoog en 2mm breed bestaan, dat is wel een mogelijkheid.

Ik ben overigens al een tijdje aan het kijken naar een multifix systeem, werd hier ook aangehaald:
viewtopic.php?f=44&t=14791&p=164004#p164004

Denk toch dat het een AS model van pewetools wordt, die hebben allerlei verschillende schuitjes. En net een slag groter dan AA, wat vergelijkbaar is met mijn huidige grootte. Als ik het blok direct op de slede vastklem moet dat passen, geeft de schuitjes iets meer bereik en heb het idee dat dat alles wat makkelijker maakt.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Busje draaien

Bericht door DaBit »

Ik ben in ieder geval behoorlijk blij met m'n multifix van CreateTool. Zo lang ik geen onbemand productiedraaiwerk wil gaan doen heb ik geen behoefte aan een turret; schuitje wisselen is even snel of sneller dan de toolwissels die ik op video van een Compact5 zie.

Als je een hele set wil bestellen ben je bij CreateTool waarschijnlijk het goedkoopste uit, en de kwaliteit is prima. Van PeWe trouwens ook; kwa kwaliteit merk ik zo gauw geen verschil tussen PeWe en Createtool.
(PeWe heeft ook mooie afsteekblad-houders, Createtool niet, of in ieder geval destijds niet)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Busje draaien

Bericht door javanree »

Zijn die afsteekhouders het geld waard ?
Ik heb inmiddels een MGEHR 2mm steekbeitel en een RGDTools variant daarop die 'normale' 2mm steekplaten gebruikte gesloopt op de Emco 8 (happen bij doorkomen) dus zit te kijken naar iets wat met minder geweld werkt.

Oh en Breaker, ik bedenk me ineens dat ik bij mijn advies over grootte van het blok uitging van een conventionele bank. Jij hebt natuurlijk geen beitelslede en dus voldoende ruimte voor een groter blok. Dus dan als het past zeker doen !
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Busje draaien

Bericht door DaBit »

Ik heb er eentje in gebruik (van PeWe, size A), en die doet het prima.

Afbeelding

Ding is ook nauwkeurig op maat. Er zit bij mij een 30mm hoge Iscar houder met GFN-3 insert in; ooit via het forum op de kop getikt. Maar zoals eerder gezegd: voor een Compact 8 is dat licht aan de lompe kant. Het past ook alleen maar omdat ik geen beitelslede meer heb, en de 1kW van de spindelmotor heb ik hard nodig.

Voordeel van wat minder subtiel spul is wel dat het niet makkelijk krak zegt :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Busje draaien

Bericht door Breaker »

Er werd een leuk pakketje bezorgt:
15758

Toch alles bij PeWe besteld omdat AS geen standaard maat is en ik niet kon uitvinden of dat dan uitwisselbaar is met afwijkende maten van andere merken. Zij hebben de meeste soorten schuitjes. Heb een rechte korte, een rechte lange, eentje met een groef voor rond, eentje met afsteekmes en de laatste met een MC1 conus bus.

Het verschil van het blok met mijn huidige is minimaal, de schuitjes zijn aanmerkelijk groter, en dat was ook de bedoeling, hier passen 16mm tools is.
15759

Eerst uitgemeten waar het blok moet komen, dan de slede gedemonteerd en onder de kolomboor gelegd.
15760
15761

Er komt nog een gat voor een paspen maar nu ik busjes kan draaien wil ik eerst een goed passende pin voor de houder, dus tijdelijk gebruik ik het oude 'vulplaatje' nog even, staat het blok wat hoger.
15763
15762

Dan even oefenen met de houders, de afsteekbeitel kan net aan op centerhoogte zo. Kraakt en piept nog wel, maar minder. Er is hoop voor de toekomst...
15764

De binnendraaibeitel zou nu zonder afslijpen in het grotere schuitje passen en geeft een beter bereik. Ook super dat die schuitjes zonder probleem van positie kunnen wisselen.
15765

Alhoewel het een fors blok is, past het MC1 schuitje netjes.
15766

Proefdraaien met een een wat lastiger opstelling en een stukje staal, gaat keurig:
15767

't Is een flinke aderlating, maar het neemt ook een grote hoeveelheid ergernissen weg. En heel flexibel en makkelijk te gebruiken. Ben er blij mee :P
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Busje draaien

Bericht door javanree »

Ik heb die MC blokken nooit gesnapt, op een manuele machine is het vrijwel onmogelijk die dingen goed in lijn te krijgen en zuiver te boren, losse kop is vaak sneller en zuiverder. Aantal Schuitjes voor gewone beitels lijkt mij wel heel krap : mijn set heeft er drie en kom steeds te kort. 5-6 is toch wel minimum heb ik gemerkt.

Zou er ook een 2mm afsteekmes met wisselplaten voor die afsteekhouder zijn ? Dan zou dat ding perfect zijn...
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Busje draaien

Bericht door assink »

PEWE heeft ook 19mm afsteekmessen, en bij de AS kan 26mm blijkbaar ook nog. Zal wel aan je centerhoogte liggen of dat wel of niet past.
http://stores.ebay.nl/pewetools/Schnell ... 4971680012
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Busje draaien

Bericht door Breaker »

Klopt dit is er zo eentje. Ik heb het het alleen op gewaagd omdat het expliciet in de beschrijving stond dat het past. het schuitje is namelijk 16mm (AST1660) Op de houder zelf staat 19,4mm en als ik meet is de houder 18,6mm. Het past perfect overigens.
15768

De hoogte van het snijplaatje in de houder is ~15mm en het schuitje 6mm, dus er is een centerhoogte van tenminste 21mm nodig.
15769
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Busje draaien

Bericht door javanree »

Bedankt voor de info! Eens kijken of dat ook nog gaat lukken met een Aa houder...
Plaats reactie