Busje draaien

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Busje draaien

Bericht door hugo stoutjesdijk »

De diskussie nog maar wat opstoken, zo'n busje is per slot van rekening niet zomaar iets. :lol:

3 schroefjes lijkt me geen goed plan, maar belangrijker: zorg dat er een platte kant op de beide assen zit waar je je schroefje aan drukt.
Anders heb je 2 problemen: het gaat slippen en er komt een deuk/kras/braam in de as, en naast een deuk zit altijd een bult. En krijg je je busje niet meer van de as af. ( of het gat is zo ruim dat er van een passing geen enkele sprake is)
Over passing gesproken. Die moet natuurlijk wel een goede zijn, meestal reken je hiervoor toch gewoon zuiver lopend, H7 zou goed moeten zijn.
Boren en ruimen valt af, want dan moet je nauwkeurig geslepen boren hebben, ik denk dat dat tegen gaat vallen.
Alhoewel als je met een nette boor eerst het kleinste gat boort en ruimt, kan het wel iets slingeren, maar als je dan opboort naar de grotere maat, en ruimt (met een machine ruimer, die kan een potgat) zou de kans dat het niet loopt wel eens heel klein kunnen zijn.
Maar aangezien je het toch op een draaibank moet doen, kun je net zo goed even met een klein freesje van Dabit dat gan uitdraaien.
Of een kotterbeitel, want daar schijnen sommige ook mee te draaien, wat ik wel grappig vind, wij kotteren altijd met een draaibeitel.
Wordt tijd dat die beitels ook gender neutraal benoemd gaan worden. :lol:
Ik zet ook wel eens een draaibeitel in m'n machineklem en een stuk materiaal in de freesspil, ben ik dan aan het draaien of aan het frezen ? :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Busje draaien

Bericht door Breaker »

audiomanics schreef:k begrijp jou niet of jij begreep mij niet...
Ik begreep jou niet, maar nu wel :idea:

@andrefc101 en abs02
Mochten jullie er een draaien vs frezen battle van maken dan kan ik de busjes wel beoordelen op maatvastheid :lol:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Busje draaien

Bericht door andrefc101 »

Breaker schreef:Mochten jullie er een draaien vs frezen battle van maken dan kan ik de busjes wel beoordelen op maatvastheid :lol:
Heb je een half jaartje geduld?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Busje draaien

Bericht door DaBit »

Als je 'm gewoon goed maakt heb je die 3 schroefjes toch niet nodig?

Ik kan trouwens met een boortje in de losse kop gewoon recht boren, mits niet te gek diep en eerst een centergaatje geplaatst. Jouw 20mm lang zou met een 5mm boor nog moeten lukken, maar zit voor een mooi concentrisch gat wel op het randje voor mijn machine & kunde.
Centeren, en tijdens het boren zelf wel de druk erop houden, dus niet rond laten draaien zonder dat je aan het boren bent. Op kleine bankjes zoals mijn Emco hangt een boorkop+relatief lange boor toch altijd een tikje door. Vaak genoeg het werkstuk ronddraaien en het gat word vanzelf groter.

Als jou dat concentrisch boren al niet lukt binnen een tiende dan moet je daar eerst eens naar kijken. Tegen de tijd dat dat wel werkt: boren op 5,5mm of een tikje groter, 5mm freesje of klein binnendraaibeiteltje in de slede, 12mm deel uitkameren, daarna in dezelfde opspanning meteen de 6mm. Het lastigste is nog die 6mm opmeten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Busje draaien

Bericht door serum »

Voor dat opmeten van de 6mm is een paspen wel fijn geschikt, Daar had je net wat van besteld, ongewild in verschillende toleranties?

Misschien moeten we hier ook weer een dagboek van bijhouden. Begint een beetje hetzelfde karakter te krijgen als de aanschaf van de schuifmaat van Bertus. Iedereen doet zijn plasje erover en onderaan de streep hebben we 6 pagina's aan leesplezier voor historiek.

Missen we alleen Leeuwinga die gaat lopen katten 'dat het toch allemaal niet zo moeilijk is' en Arie die aangeeft dat je op de groene knop moet rammen en je koffie moet gaan drinken. Voor de rest zijn alle ingredienten hier voor een 'Bertus' schuifmaat 2.0' verhaal.
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Busje draaien

Bericht door kevertje »

Ik heb een hekel aan die klemschroefjes haaks op de as, geeft putjes en blijft vaak niet lekker zitten (al zal dat bij een encoder nog wel meevallen). Iets meer werk is inzagen en klemmen:

9599
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Busje draaien

Bericht door Ballegooijen »

Misschien moeten we hier ook weer een dagboek van bijhouden.
Op zich niet verkeerd, het is volgens mij toch een beetje komkommertijd dus leren hoe je een busje moet (of kan) maken geeft best veel leesplezier toch? :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Busje draaien

Bericht door Leeuwinga »

zo iets van ..... busje komt zo, busje komt zo............. :lol:
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Busje draaien

Bericht door Ballegooijen »

Ja, en ik ga er van uit dat we het eindresultaat toch wel te zien zullen krijgen!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Busje draaien

Bericht door DaBit »

serum schreef: Misschien moeten we hier ook weer een dagboek van bijhouden.
How many forum members does it take to change a light bulb?

Moet je nagaan hoeveel je er dan nodig hebt voor zo'n toch iets complexer busje. :lol:

Verder steek ik er regelmatig toch wel weer iets van op. Vroeg of laat kom je er toch achter dat een machine hebben niet hetzelfde is dan er mee overweg kunnen en juist die kleinigheidjes die zo hier en daar langskomen zijn handig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Busje draaien

Bericht door hex173 »

alles wat ik maak, kan beter.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Busje draaien

Bericht door Ballegooijen »

How many forum members does it take to change a light bulb?
In België doen ze dat geloof ik met 5
1 staat op de tafel en houd de lamp vast.
4 man staan rond de tafel en draaien deze rond tot de lamp er uit is. :lol:

(Sorry voor onze Belgische lezers :roll: )
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Busje draaien

Bericht door Breaker »

Misschien kunnen we één of ander komkommertijd topic in de Praathoek starten en hier weer voorzichtig richting on-topic gaan?
Dan ga ik in de tussentijd wat van de gegvraagde 'ervaringen uit de praktijk' in de praktijk proberen brengen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Busje draaien

Bericht door Ballegooijen »

Wij wachten op de resultaten en de foto's!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie