Foutje .... bedankt!

Moderator: Moderators

DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door DirkSchipper »

Oeps .... een tijdje hier nier meer geweest, en het hele draadje staat vol met interessants. :shock:

Maar even wat rechtzetten voor wat mijn kant.
1. Het heeft bij mij niet aan de stofzuiger gelegen, want het is opgetreden terwijl ik er niet bij was. Een andere schakelaar in huis? Zou kunnen in theorie, maar ... ik geloof daar niet zo in. Dan zou het veel vaker optreden.
2. Ik heb een heleboel langdurig getest. Het treedt op bij een bijna 180 gr. 'bocht'. Maar niet elke keer. Mijn LAF staat overigens op 90 gr. Maar op 45 gr. gebeurt het ook ...
3.Een fout in de (USB) overdracht uit de PC sluit ik uit, omdat ik het stappenvrlies hoor (een rotherrie en de x-as staat stil). Als die stappen niet zouden aankomen, zou ik ze ook niet horen .... toch?!
4. Uiteindelijk heb ik het weg gekregen met iets langzamer frezen (1500 ipv. 2000 mm/min) en een iets langzamere acceleratie (450 ipv. 500 mm/s^2).
Toen had ik nog zo'n 0,3 mm stappenverlies. Dat meende ik ook te horen, maar dat is lastig als er zo nu en dan maar 1 stap 'stallt'.

Ondertussen heb ik gemerkt dat er speling op het vastlager van één van de twee x-as KO-spindels zit. Oorzaak ook gevonden: het huis voor het vastlager is een paar 10de te diep uit gedraaid. Het was alleen te zien en te meten als ik (met m'n handen) stevig aan de KO-spindel trok en duwde. Die speling heb ik eruit ge-shimt.
Toen ook maar de KO-spindel van de andere x-as gecontroleerd. Enne ... :shock: :shock: ... daar bleek een kogeltje ute ontbreken! :evil: Heeft er waarschijnlijk nooit in gezeten, maar door de kooi voor de kogels maar moeizaam zichtbaar.
Wat ook opviel, was dat het lagervet daar een beetje zwart was (die andere had nog keurig schoon vet). Toch wat zwaardere belasting dus (logisch). En dus ook een mogelijke oorzaak voor het 'stallen' (iets te zwaar lopen).
Nieuwe lagers besteld. Maar wel in China. € 93,- per stuk ex BTW (als laagste prijs, € 125,- kon ook :shock: :cry: ). was me toch een tikkie te gortig. Ze zijn onder weg.

Als de boel weer in elkaar zit wil ik een test gaan doen: een soort paardenrenbaan spiraalvormig naar binnen toe. En dan kijken bij welke hoeken hij in de fout gaat, en of ik daar nog enige verbetering in kan aanbrengen door te spelen met snelheid, acceleratie en LAF.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door Floppy »

Is een LAF van 90 of 45 graden niet erg groot? Dat betekent dat hij op volle snelheid een hoek van 45 graden maakt.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door andrefc101 »

Floppy schreef:Is een LAF van 90 of 45 graden niet erg groot? Dat betekent dat hij op volle snelheid een hoek van 45 graden maakt.
En zeker als de standaard instelling op 3 of 5 staat.......
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door Breaker »

De handleiding eens kritisch doornemen, staat best veel over in, bv:
Be carefully with the min.angle setting because this cause
acceleration spikes, it depends on your machine and the speed up till
what extend this is possible. I suggest performing tests with en check
whether you get step pulse loss.
A value of 0.1 .. 3 degrees is generally safe.
De acceleratie is ook nog te begrenzen:
G64 F..
The F parameter defines the value of the Accel/Decel filter placed behind LAF.
LAF with high R values (Angle) can cause acceleration spikes because LAF will
travel through corners without stopping. The F parameter filters the trajectory
generated by LAF and takes care the acceleration is never violated.
En er zijn ook nieuwe opties sinds 4.03, die de snelheid meer omlaag brengen bij scherpere bochten:
G64 P.. R.. S.. D..
P: Parameter for max rounding when blending
R: LAF angle for standard algorithm where LAF will travel full speed of angle is
lower.
S: 2nd angle, the new algorithm will work between the R.. angle and S.. angle.
D: deviation of virtual circle in the corner used in the algorithm.

Example: G64 P0.1 R3 S90 D0.001

Full speed when angle is less than R angle.
Reduced speed depending on D when angle is between the R and S angle. For
angles bigger than S.. angle blending kicks in and uses the P.. as tolerance.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door Ballegooijen »

Als LAF het probleem (bij mij) zou zijn dan moest ik ook met korte files problemen hebben? Tot nu toe komt het alleen voor bij heel lange files.
Ik heb nu Windows indexing uit gezet en ga nu kijken of het nog een keer voor komt.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door DirkSchipper »

Floppy schreef:Is een LAF van 90 of 45 graden niet erg groot? Dat betekent dat hij op volle snelheid een hoek van 45 graden maakt.
Ja, dacht ik er ook over toen ik in de handleiding de LAF-pagina's had doorgenomen.
Totdat ik een bijdrage van iemand las die beweerde zijn LAF doodleuk op 90 graden te zetten ....

Toen ben ik eens wat gaan experimenteren (eufemisme voor: bats op 90 gr :mrgreen: ).
Ik merkte eigenlijk geen verschil ... 3 - 6 - 30 - 60 - 90 graden.
Daar moet wel een kleine kanttekening bij: ik voeg "g64 p0.05" standaard aan de g-code toe (post-processor).
Met 'G64 P... Q... R... F...' kun je de machine-instellingen mbt. LAF overrulen:
- R voor een andere LAF-angle (deze laat ik bewust weg, LAF-angle niet wijzigen)
- P voor de maximaal toelaatbare afwijking (afstand) tot het hoekpunt (zie pag. 145 en 146 in de handleiding van EdingCNC (bij mij 0,05 mm omdat ik er vrij zeker van ben dat mijn machine toch niet nauwkeuriger is ...).
- Q gebruik ik niet
- F gebruik ik ook niet
Edit:
Breaker schreef:De handleiding eens kritisch doornemen ...

Wellicht toch die F eens een waarde meegeven van de acceleratie-waarden uit mijn ini-file. Het lijkt erop dat door LAF-instellingen toch hogere versnellingen kunnen ontstaan ...


De aangepaste LAF-angle (90 gr) had geen invloed op mijn stappen-verliezen-fenomeen. Wel had het in combinatie met de hoge(re) acceleraties een halvering van de run-time tot gevolg. :P
Laatst gewijzigd door DirkSchipper op 27 nov 2017 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door DirkSchipper »

Ballegooijen schreef:Als LAF het probleem (bij mij) zou zijn dan moest ik ook met korte files problemen hebben? Tot nu toe komt het alleen voor bij heel lange files.
Ik heb nu Windows indexing uit gezet en ga nu kijken of het nog een keer voor komt.
Ik ben er van overtuigd dat het bij mij niet in de Windows indexing o.i.d. zit. Het gebeurde vrij consequent op één punt in de g-code. Als ik na wat aanpassingen in de ini-file opnieuw testte, ging het weer op die plek fout. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat Windows met indexing e.d. wacht tot exact dát moment.

Wat dan wel weer vreemd was: het was tijdens het ruw-frezen van een 3D-project. Dat haalde telkens een laag van 4 mm dik weg. Bij de 1e en 2e laag geen probleem, bij de 3e laag ging het mis. En de routes waren op het oog identiek.
Ik heb het exacte punt in de g-code niet kunnen vinden, maar het was een plek waar een hoek van pakweg 150 gr werd gemaakt. Zo'n plek komt ook in laag-1 en -2 voor (en daar ging het goed).
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door andrefc101 »

Heb je het nu al geprobeerd met je LAF op de standaard (setup) waarde?
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door create »

1. Het heeft bij mij niet aan de stofzuiger gelegen, want het is opgetreden terwijl ik er niet bij was. Een andere schakelaar in huis? Zou kunnen in theorie, maar ... ik geloof daar niet zo in. Dan zou het veel vaker optreden
.

BIj mij was een een tijdje terug wel de stofzuiger, na dat ik een aarde draadje van de stofzuiger naar de machine had gelegd was het weg!

Voorbeeld: bij mij om de 15 plankjes ongeveer een fout daarna 1100 plankjes zonder problemen :lol:

succes met de oorzaak zoeken

greetz Create
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door DirkSchipper »

andrefc101 schreef:Heb je het nu al geprobeerd met je LAF op de standaard (setup) waarde?
Lang geleden al.
Voor het stappenverlies maakt het niets uit.
Voor de snelheid waarmee de machine een stuk g-code verwerkt wel: een grote hoek (45+ gr) gaat merkbaar sneller dan een kleine.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door DirkSchipper »

Eerste setje lagers is binnen. Helaas blijkt de 2e set kwijtgeraakt in het Aliexpress sorteercentrum, maar er is een nieuw setje opgestuurd. Dat duurt helaas dus wat langer.

Eerste bevindingen: de originele 'Chai-lagers' bleven altijd wat voelbare speling houden (ook al in de hand). Ongeacht of ze in de <> of de >< configuratie werden opgesteld. Deze set heeft in de ene configuratie geen voelbare speling, en in de andere wel. Zo hoort dat ook (denk ik van jullie geleerd te hebben). Op gevoel ook loopt het wat strakker/preciezer (voor zover dat met de hand te beoordelen is).

Ik heb deze gekocht.
Waarom deze? Het zijn zeker niet de goedkoopste "7001AS's" op Ebay/Aliexpress/...
Maar:
- al op de foto was te zien dat er een linker- en rechterkant aan de lagers zit,
- er stond een duidelijke uitleg van wat de type-codering precies betekent. Ze weten in ieder geval waarover ze het hebben,
- het feit dat ze als set verkocht werden,
- en de aanduiding hoe ze te monteren (een over beide lagers doorlopende V over de buitenkooi).

Edit:
Gemonteerd. Wat een verschil! Nul speling, voelbaar strakker, geen shims meer nodig.
Ook al heb ik geen verdenkingen voor de lagers op de y- en z-assen. Ik vervang ze toch!
Net besteld.


Afbeelding

Afbeelding
hagoo
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 dec 2016 17:55

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door hagoo »

Ook ooit meegemaakt. Bleek later de hardeschijf van de computer.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Foutje .... bedankt!

Bericht door Ballegooijen »

Na dat ik het indexeren in windows heb uitgeschakeld is het niet meer voorgekomen. (Niet te vroeg juichen :cry: )
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie