Sinumerik icm TS27-probleem

Moderator: Moderators

Plaats reactie
BerrySpeijers
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 nov 2017 14:26

Sinumerik icm TS27-probleem

Bericht door BerrySpeijers »

Dag allen,

ben ik weer met een (waarschijnlijk noob)vraag.
Heb hier een Chiron staan met Sinumerik besturing. Deze freest normal gesproken met een 4 of een 5 mm frees.
In een normale inmeet-cyclus word eerst de " kogel" gepakt, om de TS27 (renashaw) in te meten. Daarna word de frees erby gehaald om de offset lengte- en radius te bepalen. Ik ben er inmiddels achter dat de Z0 in dat programma'tje de bovenkant is van het tastblokje van Renashaw.

Maar nu: Ik wil met een frees 3mm gaan werken, maar de frees gaat te diep in de min, dat de renashaw de verbreding op de frees van 3 naar 6mm eerder raakt, dan het freesvlak zelf. Ik kom er absoluut niet achter welke waarde ik in Cycle971 moet veranderen om de gang naar beneden te veranderen.

Vervolgens krijg ik dan de melding (rood): Kanal 1: Satz 29 T-Nr.= 13, D-Nr.+4 existiert nicht

Iemand zo enig idee?
Vr Gr.
Ik weet t ook allemaal niet, joh..
Insp
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 mar 2010 17:21
Contacteer:

Re: Sinumerik icm TS27-probleem

Bericht door Insp »

Ik gok dat je freesje rond 3 fysiek langer is dan de rond 4/5 (Dan wel inclusief opbouw van houder)
In je gereedschaptabel moet al een lengte staan die al in de buurt komt van de werkelijke gereedschapslengte.
Staat hier nul of een te korte waarde dan zul je dus te hoog op de schacht van de frees gaan meten.
BerrySpeijers
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 nov 2017 14:26

Re: Sinumerik icm TS27-probleem

Bericht door BerrySpeijers »

Het freesje is fysiek even lang als de andere. Enkel de diameter is beide 6mm, en dus loopt de frees van 3mm taps toe naar boven. Bij het taps toelopen loopt de frees tegen de Renashaw. Alle freesjes worden hier ingemeten op 18,5mm lengte.

Als frees 4 of 5 naar de Renashaw heen loopt is het geen problem, omdat zij op een lengte X boven de Renashaw blijven hangen, enkel is frees 3 een problee aangezien die dus (doordat hij zo taps is) eerder aanloopt. Dus de Chiron zegt doodleuk: " dat is geen 3 mm"
Ik weet t ook allemaal niet, joh..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12030
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Sinumerik icm TS27-probleem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Voor degene die ook nieuwsgierig zijn waar het over gaat: http://www.renishaw.com/en/ts27r-contac ... robe--6090

Ik kan me niet voorstellen dat je die diepte niet heel simpel kunt aanpassen. Hoe zou je anders een bolkopfrees van b.v. 20mm diameter (R10) juist kunnen meten als ie standaard 8 mm onder de rand meet.

Dus: leverancier vragen.
Ik vermoed dat er nog wel een extra parameter in de cyclus kan die de meetdiepte aangeeft.
Je moet b.v. ook getrapt gereedschap kunnen meten.

https://cache.industry.siemens.com/dl/f ... 106_en.pdf blz. 131 kun je misschien iets mee.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
BerrySpeijers
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 nov 2017 14:26

Re: Sinumerik icm TS27-probleem

Bericht door BerrySpeijers »

Ik heb het -mede met het document-gevonden.
In Sinumerik word het dus messtaster zyklen genoemd, wat raar is aan gezien het niets met de meettaster te maken heeft.

Bedankt!
Ik weet t ook allemaal niet, joh..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12030
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Sinumerik icm TS27-probleem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

BerrySpeijers schreef:Ik heb het -mede met het document-gevonden.
In Sinumerik word het dus messtaster zyklen genoemd, wat raar is aan gezien het niets met de meettaster te maken heeft.

Bedankt!
Voor die besturing maakt het niets uit wat jij met een tast signaal doet.
En of je nu je gereedschap meet, of je werkstuk, het blijft meten.
Maar mooi dat het gelukt is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie