reduceerbussen per 0,1 mm gezocht (weldon-niet ronde maten)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

reduceerbussen per 0,1 mm gezocht (weldon-niet ronde maten)

Bericht door keesfrees »

Ik gebruik voor bijna alles weldon (ISO30) houders op mijn grote portaalfrees, daar frees ik (meest) hout-achtigen op, meestal plaatmateriaal.
Ook wel kunststof, trespa, aluminium

Voordelen weldon houders :
Voordelig in aanschaf, let wel op de balancering voor hoge toeren, in mijn geval tot 24k, ik heb ze laten (na) balanceren,
De frees/boor is op lengte in te spannen. de houders zijn kort en slank.

Mijn machine heeft een ATC en gereedschapslengtetabel maar het is toch erg handig om een aantal soortgelijke freesjes/boortjes op gelijke lengte in de houder te hebben zitten.

Nadelen :
De weldon houders zijn (voor zo ver ik weet) alleen te verkrijgen in ronde maten, 6, 8, 10 mm ev.
Voor een aantal maten heb ik verloopbusjes, van 10 (of 8 ?) mm naar 2,5 - 3,0 - 3,5 - 4 mm

Maar, die busjes heb ik in de loop der tijd verzameld, waar/hoe weet ik niet precies meer, er is lastig aan te komen, dat was althans mijn ervaring.
Dus vraag ik me af, hoe doen andere weldon gebruikers dat, bestaan er wel weldon houders per 0,1 mm oplopend ?
Of zijn er ergens verloopbusjes te koop, of kan iemand die maken ? Een bestaand busje uitboren zal wel niet meevallen vermoed ik zo.

Bij de leverancier (die niet meer bestaat) van m'n weldonhouders waren ook wel blanco houders (ISO30) te koop om daar een speciale toepassing van te kunnen maken.
Op zo'n manier zou iemand een speciale maat weldon houder kunnen maken (draaien), maar dat is geen klusje voor iedere draaibank (persoon) ivm de nauwkeurigheid.

Wie weet er meer van weldon houders ?
bvd
Laatst gewijzigd door keesfrees op 23 nov 2017 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: weldon - niet ronde maten

Bericht door Leeuwinga »

Is het niet logischer om dan een ISO30 te nemen met ER25 spantangen ?
Weldon opnamen zijn in vaste maten zover ik weet , zie ook:
http://www.verspaningonline.eu/assortim ... din-1835-b
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: weldon - niet ronde maten

Bericht door willy wonka »

Ik heb ze oplopend in 0,1mm nog niet gezien.
Wat je zou kunnen doen is zelf adapters maken. Bus draaien en daar een stuk uitfrezen waar het borgmoertje doorkan. Maarja dat moet natuurlijk wel best nauwkeurig.
Maar nu heb je met een sidelock houder toch wel altijd iets runout. Maar dan..hoe zit het met de balans? zodra adapter en boor is geplaatst?

Hoe doe je dat met boortjes? Maak je daar een vlakke kant in.
Als je ruimte genoeg hebt in de Z zou ik gewone ER spantangen gebruiken
Beide hebben hun voor- en nadelen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12035
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: weldon - niet ronde maten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Weldon houder zijn natuurlijk bedoeld voor frezen met een weldon schacht (platte kant er in).
Voor alle tussenliggende maten zul je spantangen of boorkop moeten gebruiken.
Mijn frees 11 met weldon heeft een schacht van 10, en zo verder.
Houder met een cilindrische inspanning zoals je weldon houder wil je volgens mij niet zelf gaan maken, dat komt akelig nauwkeurig, en dus, als je niet zoals die gereedschapfabrikanten er een productiestraat voor hebt behoorlijk kostbaar.
Ik zou investeren in een paar ER houders, en bijbehorende spantangen. Ben je ook van je busjes af.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: reduceerbussen per 0,1 mm gezocht (weldon-niet ronde mat

Bericht door keesfrees »

Plaatje bij het praatje :
16053
Dit is 4mm en 2,5mm.
Ik zou heel graag busjes willen hebben voor andere maten.
Wie zou die kunnen maken of aanpassen ?

Aanvulling :
16059
Nog wat busjes gevonden, de onderste zijn taphouders, waar ik ws een stukje heb afgeslepen.
Dus nu zoek ik eigenlijk -momenteel- alleen nog een busje voor 5,2mm, maar ja, dat kan ik op een andere manier ook wel voor elkaar krijgen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie