CNC Freesjes: wie, wat en waar...

Moderator: Moderators

Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: CNC Freesjes: wie, wat en waar...

Bericht door Toxiq »

spinningwheels schreef:Wat HSS heb ik nog wel liggen, je eerste freesje gaat waarschijnlijk toch iets van 0,5 sec mee .
Echt niet... op zijn minst 1.35 :-)
Dank je BG
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC Freesjes: wie, wat en waar...

Bericht door Arie Kabaalstra »

serum schreef:
Ik koop daarom ook de wat duurdere VHM Frezen.. een Vertex Freesje van 2 tientjes is best leuk.. maar een Fraisa van 45,- gaat vier keer zo lang mee in Titanium, dus kost ie me strikt genomen de helft..
Wel eens gekeken naar de HRC waarde van die frezen? heb per abuis een levering van hrc55 en hrc60 frezen gekregen; de 60hrc heeft een hoogglans oppervlakte, die 55 is al niet slecht, maar die hrc60 doet er nog een schepje bovenop. (andere legering)

Zal natuurlijk een samenhang zijn van geometrie, kwaliteit van het gebruikte materiaal.
Ja... of ik specifiek naar de "HRc"waarde gekeken heb.. nee.. maar meer naar of het geschikt is voor Titanium, dat wil zeggen dat ze eigenlijk specifiek voor Titanium zijn.. als ze wat minder vers zijn, dan zet ik ze ook nog wel eens in een stukje staal in, maar primair is voor mij toch wel de toepassing in TItanium, omdat ik bijna niets anders verwerk..
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: CNC Freesjes: wie, wat en waar...

Bericht door spinningwheels »

Wat maakt een frees dan specifiek voor titanium?
Heb hier 3 merken VHM frezen, 1 geeft alleen aluminium/ kunststof aan 1 zo ongeveer alles behalve titanium, En de laatste geeft ook heel veel aan incl titanium.
Niet dat ik dat spul verspaan,
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC Freesjes: wie, wat en waar...

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat maakt een freesje specifiek voor een bepaald materiaal?.. 't materiaal waar de frees van gemaakt is, de snij-geometrie, 't aantal tanden, de coating, de afwerking..

Nou is het wel zo dat het niet zo heeeeel specifiek komt.. meestal zijn freesjes volgens de catalogus wel geschikt voor meerdere materiaalsoorten, maar over het algemeen kun je stellen.. freesjes voor harde metalen doen het niet zo best in zacht materiaal en omgekeerd.

Dat komt vooral door het aloude vuistregeltje.. hoe harder het materiaal, hoe stomper de snijhoek.
Niet dat ik dat spul verspaan,
Ja... dat zei ik een paar jaar geleden ook.. :lol:
Plaats reactie