8mm Perspex / Plexiglas gefreest. Kan dit (veel) beter?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

8mm Perspex / Plexiglas gefreest. Kan dit (veel) beter?

Bericht door Floor »

Vandaag voor het eerst perspex gefreest. Dikte 8mm. Eerste pogingen falden, wegens weer vastsmelten van de spanen. RPM van 15K naar 9K teruggebracht, voeding snelheid opgevoerd. Verschillende freesjes geprobeerd: 3mm VHM 2 snijder recht, 4mm VHM 2 snijder spiraal, 6 mm 2 snijder recht. E.e.a. gekoeld met water + zeepsop.

Resultaat was dat de 6mm VHM 2 snijder recht het beste resultaat gaf.

Nu de vraag: is de rand kwaliteit voor freeswerk goed, matig of slecht (ten opzichte van wat maximaal haalbaar is)


16124
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 8mm Perspex / Plexiglas gefreest. Kan dit (veel) beter?

Bericht door serum »

Sterk afhankelijk van de stabiliteit van je machine, spanen wegblazen is een must. Een spaan die je voor een 2e keer moet snijden, beschadigt je oppervlakte.

Ik heb erg goede ervaring met een 4 en 6mm spiraal 1 snijder in dergelijk materiaal. Een finish pass wil ook flink helpen. Weet niet hoe je deze hebt uitgefreesd, maar als je sleuven gaat trekken met een rechte tweesnijder heb je kans op een redelijke chatter, waardoor je oppervlakte beschadigt.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: 8mm Perspex / Plexiglas gefreest. Kan dit (veel) beter?

Bericht door janplastiek »

zoek eerst eens uit welke plexi je hebt gebruikt, geëxtrudeerde of gegoten plexi, de 1ste gaat voor geen meter, de 2de gaat vanzelf zelfs op 18000 rpm,
mijn ervaring: een nieuwe HSS frees is scherper dan een widia of vhm frees en je kan door tegenlopend voor te frezen en meelopend na te frezen met een scherpe hss frees de snijkant zelfs laten blinken
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 8mm Perspex / Plexiglas gefreest. Kan dit (veel) beter?

Bericht door DaBit »

Heel best is het niet. Iets staat er ook flink te rammelen; zie de lijnen in het stuk waar de gridlijnen 6 en 6 van jouw mat elkaar kruisen.

Koelen met water+zeep of minimaal een straal lucht kan zowiezo geen kwaad en spanen wegwerken voor ze weer tussen frees en werkstuk komen is altijd gewenst. Verder misschien inderdaad maar eens een nieuwe scherpe HSS frees (bijvoorbeeld een Phantom HSS/Co8 freesje; als je een lokale industriewinkel hebt is de kans groot dat ze ze hebben) proberen, en als ik naar het 'rammelen' kijk kan tegenlopend frezen ook wel eens betere resultaten leveren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: 8mm Perspex / Plexiglas gefreest. Kan dit (veel) beter?

Bericht door janplastiek »

en in hoeveel keer ben je door die 8mm gegaan, door dit in meerdere stappen te doen met 0,2mm overmaat, zal je al veel rustiger frezen, en dan nog een keer na frezen om die 2 tiende weg te werken, heb je tijdens het na frezen ook veel minder grote spanen die opnieuw mee tussen de frees geraken
Breek de dag, frees een lijntje.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: 8mm Perspex / Plexiglas gefreest. Kan dit (veel) beter?

Bericht door Benny_DS »

Het nafrezen is wel moeilijk zonder vacuum tafel. Ofwel zit je met tabs die achteraf bijgeschuurd moeten worden en dat is ook niet mooi.
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: 8mm Perspex / Plexiglas gefreest. Kan dit (veel) beter?

Bericht door Floor »

janplastiek: ben er in 3 keer doorheen gegaan. Dat is zo'n 2.7 mm per keer. Heb ook in 2 keer erdoor heen gaan geprobeerd, dus 4mm per keer; dat zag er het zelfde uit.

Er komt idd een rauw geluid uit tijdens het frezen. Zou scatter kunnen zijn. Ik ga eens proberen om er in 40 x te frezen (=0.2 mm per gang).

Daarna een testje met waarbij ik de 6mm frees als "5.9 mm" declareer, en een laatste gang als 6mm. (dus eerste iets overmaat, en er dan 0.05 mm in 1 x uit haal.

Wat betreft nafrezen: er zitten twee tabs in, aan de onderkant. Die houden m op de tafel. Tabs aan de bovenkant zou beter zijn, maar die zijn lastig weer netjes weg te krijgen.

Helaas heb ik nu geen 1 snijders en/of hss freesjes.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: 8mm Perspex / Plexiglas gefreest. Kan dit (veel) beter?

Bericht door Mcgyver »

wat je voor een goed resultaat zeker moet doen is voorfrezen, iets van 0.1 laten staan en dan nafrezen.
Anders blijft het resultaat slecht... de juiste freesjes en een stabiele machine is wel een vereiste..

Bij smeltproblemen gewoon goed koelen... en een stukje gegoten perspex helpt zeker enorm..... in elk geval goed zorgen dat de spanen afgevoerd worden..

Zeker in het geval van XT voor en na frezen... zal het al een stuk beter gaan ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: 8mm Perspex / Plexiglas gefreest. Kan dit (veel) beter?

Bericht door Floor »

Het is geextrudeerd Plexiglas

Resultaat van test met 0.3 mm per gang:
16125
Eigenlijk niet beter dan er doorheen met 2.8mm per gang. Met de nagel of vinger erover heen voel je de ribbels overigens nauwelijks.
Helemaal doorzichtig lijkt me niet te kunnen met een frees.

Heeft iemand een foto van gefreesd (en niet nabewerkt) plexiglas dat optimaal is?
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: 8mm Perspex / Plexiglas gefreest. Kan dit (veel) beter?

Bericht door janplastiek »

tabs kan je weglaten door bij het voor frezen bvb 0,5mm en bij het na frezen onderaan enkel 10den te laten staan, dit verdwijnt als je bij je stuk toch nog de kantjes gaat afbramen(zo doe ik het) en gebruik voor plexi een nieuwe hss frees voor het nafrezen, is wel extra werk maar maakt echt wel en verschil, maak ook eens 1 meelopend en ander tegenlopend na gefreesd, en vergelijk dan eens.
En zoals eerder aangehaald, gegoten plexi freest toch wel beter.
hier een filmpje over het vermijden van slechte afwerking bij pmma



en hier een filmpje met netjes gefreesde plexi met wat uitleg

Breek de dag, frees een lijntje.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: 8mm Perspex / Plexiglas gefreest. Kan dit (veel) beter?

Bericht door Zee&Zee »

Ik gebruik zelf single flute vhm ervoor. 1 pass met finish pass indien gewenst.
Zoals gezegd je machine stijfheid, je scherpte frees ( erg belangrijk ) maar ook hoe vast je materiaal ligt maakt erg veel uit.

Heb vakantie dus ff geen detail nfo bij de hand voor je maar;

Imo is xt net zo goed te frezen, en ook gewoon met vhm, liever dan hss bij mij, dit wat betreft levensduur van de scherpte.

( Ik heb verder geen link met hen, en gebruik hun settings en frezen niet) maar om je een idee te geven wat kan ; http://www.ketele.com/PMMA%20frezen.htm
CNC you later
Plaats reactie