diep en smal ...

Moderator: Moderators

Plaats reactie
DirkSchipper
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

diep en smal ...

Bericht door DirkSchipper » 09 jan 2018 08:37

Ik moet binnenkort iets gaan frezen. Uit schuim, dus krachten komen er nauwelijks op de frees, maar ...

Het is een soort V-vormige ruimte die uitgehold moet worden. 1 poot van de V staat perfect verticaal, de andere is een curve (radius = 10 mm), steeds scherper toelopend tot nul (messcherp dus in theorie). De messcherpe rand zit maximaal zo'n 40 mm diep in het schuim. Deze holte wordt gebruikt als eenmalige mal om iets van glas-/carbon-/aramide-vezel met epoxy te bouwen

Het hoeft niet messcherp te worden, maar graag zo dun mogelijk. De verticale kant maakt het onmogelijk om een tapse (1:10 - 1:20) ball nose frees te gebruiken. Dat betekent in mijn ogen: gebruik een zo dun mogelijke frees van 40 mm lengte (bruikbare lengte).

Op Aliexpress.com zag ik een 'long neck' freesje van 20 mm lang 1 mm diameter. Ik heb gevraagd of ze die ook in 40 mm lengte kunnen leveren. Helaas.

Hoe zouden jullie zoiets aanpakken?

Gr. Dirk.

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 3830
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: diep en smal ...

Bericht door Sven » 09 jan 2018 08:47

Ik zou proberen of de mal uit twee delen gemaakt kan worden...
Sven
350 kilo aluminium, wat boutjes en moertjes en een beetje plaksel:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 5961
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: diep en smal ...

Bericht door hugo stoutjesdijk » 09 jan 2018 09:08

Of de mal 10 graden te draaien.
Of je freesspil onder 10 graden op te spannen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

Toxiq
Berichten: 281
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: diep en smal ...

Bericht door Toxiq » 09 jan 2018 09:22

waarom zou je dit uit schuim doen als het een eenmalige mal is ?
ik zou het uit hout doen, is een stuk sterker
als je er een laagje plastic inlegt, daar overheen peelply/scheurweefsel dan kun je het er makkelijk uit halen, trek je de peelply er af en je hebt meteen een mooie oppervlakte voor afwerking
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...

DirkSchipper
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: diep en smal ...

Bericht door DirkSchipper » 09 jan 2018 10:48

Sven schreef:Ik zou proberen of de mal uit twee delen gemaakt kan worden...
Moet ik eens over nadenken.
hugo stoutjesdijk schreef:Of de mal 10 graden te draaien.
Of je freesspil onder 10 graden op te spannen.
Freesspil naar 10 graden is onmogelijk, mal 10 graden draaien ook, want de andere kant eindigt ook vertikaal. In twee stukken zou kunnen, maar dan krijg je positioneringsproblemen.
Toxiq schreef:waarom zou je dit uit schuim doen als het een eenmalige mal is ?
ik zou het uit hout doen, is een stuk sterker
als je er een laagje plastic inlegt, daar overheen peelply/scheurweefsel dan kun je het er makkelijk uit halen, trek je de peelply er af en je hebt meteen een mooie oppervlakte voor afwerking
Peelpy: liever niet. De buitenkant moet zo glad mogelijk worden, het wordt een romp voor een zwever.
Hout: daar heb ik over gedacht, maar 2m70 lang en aan het eind ook nog eens 40 cm hoog kielvlak. Dat wordt een duur stuk hout (ook igv. MDF). Schuim heb ik liggen, en heb ik al een keer gedaan (alleen niet zo'n puntje erin).

Ik ga eens aan de slag met het splitsen van de mal. Dat moest ik toch al, want 2m70 haal ik sowieso al niet net m'n frees.

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 3830
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: diep en smal ...

Bericht door Sven » 09 jan 2018 12:43

Ja zeg!

Complexe kwesties aansnijden zonder plaatjes te geven en een groot deel van de informatie weglaten...
Sven
350 kilo aluminium, wat boutjes en moertjes en een beetje plaksel:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481

keesfrees
Berichten: 1530
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen
Contacteer:

Re: diep en smal ...

Bericht door keesfrees » 09 jan 2018 12:45

Elke helling is te benaderen door een trapje te maken met een rechte frees.
DirkSchipper schreef:De buitenkant moet zo glad mogelijk worden . .
Dan zou dat schuren en/of smeren betekenen.

Wat voor soort schuim gebruik je trouwens ?

DirkSchipper
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: diep en smal ...

Bericht door DirkSchipper » 09 jan 2018 13:27

keesfrees schreef:Elke helling is te benaderen door een trapje te maken met een rechte frees.
DirkSchipper schreef:De buitenkant moet zo glad mogelijk worden . .
Dan zou dat schuren en/of smeren betekenen.

Wat voor soort schuim gebruik je trouwens ?
XPS 35 kg/m3
Volledig glad zal waarschijnlijk niet lukken (direct uit een schuimmal).
Er zal wat nabewerkt moeten worden.
Maar ... daarvoor heb ik een proefproject. Het stabilo (hoogteroer) is een kleiner object om mee te oefenen. Het plan is eerst 3D grof frezen, dan 3D finish-frezen en daarbij een paar 100ste mm te ver te gaan. Dan 2x lakken met een schuimvriendelijke lak en nog een keer frezen, nu op de echte maat. Evt. mog een keer met een watervast schuurpapiertje erover heen, dan een paar keer met lossingswas, en als laatste een film poly vinyl alcohol aanbrengen. Daarmee moet hij lossen en zo glad mogelijk worden.
We gaan het zien ....

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 5961
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: diep en smal ...

Bericht door hugo stoutjesdijk » 09 jan 2018 13:50

En met blokmateriaal / cibatool / ureol, frezen, beetje schuren, lossingswas en het is als een spiegel.
Als er rechte kanten in zitten, zet ik daar nog wel eens een inzetstukje in, scheelt een hoop getob.
(blokje lijm je er zo in met secondelijm)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 7711
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: diep en smal ...

Bericht door DaBit » 09 jan 2018 14:18

2m70 lang, aan 1 einde 40cm hoog en het zal vast ook nog wel enige breedte hebben. In cibatool/ureol/etc. is dat aardig auw in de portemonnee. Dan snap ik de keuze voor roofmate oid en wat extra zweetdruppels besteden aan afwerken wel.

DirkSchipper
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: diep en smal ...

Bericht door DirkSchipper » 09 jan 2018 19:58

Precies. En als er nou 10 of 100 modellen uit getrokken zouden worden, dan kun je de pijn over evenzoveel deelnemers verdelen ...

Plaats reactie