invetten

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: invetten

Bericht door Breaker »

staandeklok schreef: 02 feb 2018 19:25 Roest ontstaat in vochtige ruimtes en bij nat winters weer helpt een raam open zetten niet bepaald om dit te voorkomen.
Wel in een verwarmde ruimte: Koude lucht mag dan wel snel een hoge relatieve luchtvochtigheid hebben, zodra het opwarmt gaat de relatieve luchtvochtigheid met sprongen omlaag.
Als je bijvoorbeeld lucht binnenlaat bij 5°C en regenweer (100% relatieve luchtvochtigheid) en die lucht opwarmt tot 18°C zit de relatieve luchtvochtigheid ineens slechts rond de 40%, warm je op tot 21°C dan is dat al 35%. Dat is meestal lager dan de heersende luchtvochtigheid.
(Zie Mollier-diagram, bv wikipedia).

Als het gereedschap niet direct naast het open raam ligt en dus grote temperatuurverschillen te verwerken krijgt lijkt mij er niets op tegen. Een luchtdroger werkt beter wanneer het warmer en vochtig is, kan daarnaast helpen ook om stookkosten omlaag te brengen, al dat water in de lucht hoeft dan niet opgewarmd te worden.

Het probleem is vaak (bij mij iig wel) dat de temperatuur in de werkruimte niet constant is. Is het buiten en tijdje 5°C dan koelt al het metaal lekker mee af, is het vervolgens opeens een dag 15°C dan moet de relatieve luchtvochtigheid onder de 50% zijn om alsnog geen dauwvorming te krijgen op het koude metaal.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: invetten

Bericht door andrefc101 »

Bjornski1976 schreef: 02 feb 2018 09:50 WD40 is een ontvetter als ik me niet vergis.
Ja, je vergis je wel!
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: invetten

Bericht door Bjornski1976 »

Ja, je vergis je wel!
Ja, je hebt gelijk. Het kruipt onder het vet en vuil waardoor ik dacht dat het een ontvetter was. Het is een vocht verdrijver met antie corrosie bestandsdelen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie