watervast MDF en mistkoeling

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

watervast MDF en mistkoeling

Bericht door DaBit » 19 mar 2018 23:38

Vanavond een paar uurtjes volcontinu gefreesd met een plaat MDF en houtschroeven als opspanhulpmiddel met de mistkoeling aan. Daar zit tegenwoordig demiwater+Koolmist 77 in. Na een eerste 'aluminium plakt aan de frees' de snelheid omlaag gehaald en het vloeistofdebiet opgevoerd. Retestrak freesresultaat, maar dat zielige hoopje natte peperkoek wat er van de arme plaat MDF over is is ook met vlakfrezen niet meer te redden.

Is opzich geen drama, het was ingecalculeerd dat het zou gebeuren en hij hoefde het alleen maar de hele sessie vol te houden. Maar toch zonde.

Als ik nou de volgende keer eens een plaatje van dat watervaste groenige MDF pak, zou dat schelen?

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1593
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: watervast MDF en mistkoeling

Bericht door Breaker » 20 mar 2018 00:03

Ik frees niet vaak uren aan een stuk en heb het bruine MDF nooit geprobeerd, maar het groene bevalt me goed, heb een plankje wat ik vastschroef in de T-sleuven en dat heb ik nog niet hoeven vervangen door waterschade, aluminium altijd met mistkoeling (alcohol wat waterig is want de tafel roest ervan) maar ook bij kunststof met water heb ik tot zover nooit problemen gehad.


Gallerij Link
Geduld is een schone zaak, frezen niet...

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: watervast MDF en mistkoeling

Bericht door DaBit » 20 mar 2018 00:24

Ik frees normaal ook nooit zo lang, en dan droogt het MDF wel weer op. Keertje met het schuurmachien er overheen of vlakfrezen en het is weer goed. Zoveel vloeistof gebruik ik normaal ook niet. Dit keer was het anders; veel meters, langzaamaan, en wat meer koeling omdat ik dat altijd een prima verzekeringspremie vind gezien de kosten van freesjes en metaal versus de kosten van een half litertje demiwater+vingerhoedje Koolmist.

Magoed, het einde van de kleine voorraad MDF komt in zicht dus ik moet toch weer wat halen, en die groene vind ik wel een goede kandidaat als het ook werkt.

(Offtopic: je alcohol is waarschijnlijk niet vochtig maar het trekt wel vocht uit de lucht aan en het spul trekt in alle porien. Om roesten van je staal tegen te gaan kun je een paar druppels wonderolie toevoegen aan je alcohol; een druppel of 10 op een liter is ruim genoeg)

Kjelt
Berichten: 519
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: watervast MDF en mistkoeling

Bericht door Kjelt » 20 mar 2018 00:42

Ik gooide er altijd een grijze vuilniszak tussen maar dan moet je niet heel veel stukken doorfrezen want dan loopt de vloeistof er alsnog doorheen natuurlijk.

spinningwheels
Berichten: 912
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: watervast MDF en mistkoeling

Bericht door spinningwheels » 20 mar 2018 00:53

Is trespa geen optie? Of een plaat 6 mm alu

keesfrees
Berichten: 1549
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen
Contacteer:

Re: watervast MDF en mistkoeling

Bericht door keesfrees » 20 mar 2018 09:05

MDF water"vast" is iig een pak beter.
Het heet V313.
Als je het nu vtv insmeerd, olie of was oid, dan zal het nog langer mee gaan.
Je kan er ook een dunne plaat boven op leggen, bv lakboard, zo deed ik dat wel eens bij een zeldzame klus in aluminium (groot x 20mm)

@Dabit
Ik stuur je graag een pakje met reststukken, geef maar een ~maat.

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: watervast MDF en mistkoeling

Bericht door DaBit » 20 mar 2018 09:17

Kjelt schreef:
20 mar 2018 00:42
Ik gooide er altijd een grijze vuilniszak tussen maar dan moet je niet heel veel stukken doorfrezen want dan loopt de vloeistof er alsnog doorheen natuurlijk.
Mjah, dat is het 'm inderdaad: als je een MDF onderplaat gebruikt doe je dat meestal omdat je wat plaatmateriaal onder de frees wil mikken. En meestal frees je er dan wel iets doorheen. Heb je gelijk een mooi geultje met open porien die de vloeistof opneemt.
spinningwheels schreef:
20 mar 2018 00:53
Is trespa geen optie? Of een plaat 6 mm alu
Niet echt. Hout schroeft zo lekker. De machine even een paar gaatjes laten prikken op de plekken waar het kan, doosje schroeven, accutolletje, zipzip-klaar.

Dat het MDF uiteindelijk naar de filistijnen gaat is ook nog geen absoluut drama; het zijn meestal toch reststukjes. Maar als dat watervaste spul minder de neiging heeft om op te zwellen en uit elkaar te vallen dan is het wel het overwegen waard om daar eens een plaatje van te kopen en die wat vaker te recyclen. Binnenkort staat er weer 0,8mm roodkoperen plaat op het programma, ook al van dat fijne spul.
keesfrees schreef:
20 mar 2018 09:05
MDF water"vast" is iig een pak beter.
Het heet V313.
Als je het nu vtv insmeerd, olie of was oid, dan zal het nog langer mee gaan.
Je kan er ook een dunne plaat boven op leggen, bv lakboard, zo deed ik dat wel eens bij een zeldzame klus in aluminium (groot x 20mm)
En met 'was' bedoel je dan gewoon datzelfde spul waar je ook de auto mee laat glimmen?
@Dabit
Ik stuur je graag een pakje met reststukken, geef maar een ~maat.
Mijn freesbereik is iets van 530x620mm. Als de plaat duurzaam is dan is een plaat van die maat zowiezo wel handig. En een paar kleinere; dan kan de machineklem en toolsetter blijven zitten voor kleinere dingen.
Als je het over hebt: graag!

keesfrees
Berichten: 1549
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen
Contacteer:

Re: watervast MDF en mistkoeling

Bericht door keesfrees » 20 mar 2018 09:24

Waar je het mee insmeert maakt geen . . uit, als het maar water tegen houd, maar wat veel gebruikt wordt is osmo-wax.
Geen idee waar je dat koopt, ik zag een vroegere werkplaatsbuurman er altijd mee bezig ( nu een buurtman van Hugo )

Ik ga een mooi pakje voor je maken, ik kom om die bende, veel 18mm maar ook ander dikten.
Maar even geduld ayb, de freesmachine staat nu al weer (te lang) stil wegens typerei.

assink
Berichten: 1639
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: watervast MDF en mistkoeling

Bericht door assink » 20 mar 2018 09:31

PE plaat geen optie? Kun je ook prima schroeven in jassen.
Deze bvb:
https://www.xxlstunt.nl/product/HDPE-ECO-plaat-6/

Kan wel goed tegen koelmiddel.

Ik kom hier nog wel eens kan wel eens kijken of dit wat is?
https://link.marktplaats.nl/m1249669565

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: watervast MDF en mistkoeling

Bericht door DaBit » 20 mar 2018 15:02

keesfrees schreef:
20 mar 2018 09:24
Ik ga een mooi pakje voor je maken, ik kom om die bende, veel 18mm maar ook ander dikten.
Maar even geduld ayb, de freesmachine staat nu al weer (te lang) stil wegens typerei.
Doe maar rustig aan, ik heb niet zo gek veel haast. Ik doe het al jaren van tijd tot tijd met gewoon MDF.
assink schreef:
20 mar 2018 09:31
PE plaat geen optie? Kun je ook prima schroeven in jassen.
Ja, ik heb wel vaker kunststof gebruikt. Maar veel idealer als een plak MDF word het toch niet gauw; spul kost weinig, is vlot te vlakken of even een 'kuil' in te frezen zonder dat je hele machine onder de statische spaantjes zit, trekt een stuk minder dan PE, het is een stuk lichter en daarmee hanteerbaarder dan PE, komt minder omhoog op de plek waar je de schroef erin jast, als je schroefgat lam is maar je moest nog 3 stuks dan duw je even een sateprikker met wat secondenlijm in het gat, en het is meestal stroef genoeg om onderdeeltjes los te kunnen frezen door ze het laatste stukje even met een houten balkje naar beneden te drukken.

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: watervast MDF en mistkoeling

Bericht door Sven » 23 mar 2018 06:06

In het kader van je vraag van eergisteren, als je kauwgomaluminium op het vacuüm had willen frezen, was het doorheenzuigen van het koelmiddel niet een beetje link geweest?
Sven
350 kilo aluminium, wat boutjes en moertjes en een beetje plaksel:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481

Toxiq
Berichten: 286
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: watervast MDF en mistkoeling

Bericht door Toxiq » 23 mar 2018 08:43

DaBit schreef:
20 mar 2018 09:17
Binnenkort staat er weer 0,8mm roodkoperen plaat op het programma, ook al van dat fijne spul.

[quote=keesfrees post_id=173942 time=15215
Hallo Dabit, wat bedoel je hier mee ? ik heb ook koperplaat liggen waar ik wat mee wil gaan doen, dus alle info die ik vinden kan is welkom
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: watervast MDF en mistkoeling

Bericht door DaBit » 23 mar 2018 10:14

Sven schreef:
23 mar 2018 06:06
In het kader van je vraag van eergisteren, als je kauwgomaluminium op het vacuüm had willen frezen, was het doorheenzuigen van het koelmiddel niet een beetje link geweest?
Ergens moet je stof en zooi die meekomt met het vacuum toch afscheiden. MDF-stof lijkt me op de langere duur meer schade aanrichten aan een waaierpomp dan een verdampende vloeistof trouwens.
Toxiq schreef:
23 mar 2018 08:43
Hallo Dabit, wat bedoel je hier mee ? ik heb ook koperplaat liggen waar ik wat mee wil gaan doen, dus alle info die ik vinden kan is welkom
Koper is zacht en plakkerig (zeker de zachtgegloeide elektrische soort) en verhard behoorlijk tijdens het bewerken. Die eigenschappen zorgen voor een verrassing als je denkt er effe met volle gang de frees door te kunnen jassen.
Snij je het hetzelfde als je met zacht aluminium zou doen, dus een beetje zoetjesaan, 1- of 2-snijder en met wat vettigheid zodat de opstropende spanen niet in je frees vastplakken dan heb je er weinig problemen mee.

Plaats reactie