Printmateriaal vastzetten met tape

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PeterNl
Berichten: 78
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Printmateriaal vastzetten met tape

Bericht door PeterNl » 17 apr 2018 22:30

Hallo,

Binnenkort heb ik een karweitje waarbij ik FR4 printmateriaal ga frezen.
Ik gebruik hiervoor VHM diamant vertande freesjes van 1mm bij een toerental van 25000 rpm. Dat gaat prima.
Voor het borgen wil ik dunne Tesa dubbelzijdige plakband gebruiken. Dit plakt erg goed.

Wat ik me afvraag is of het freesje niet vol met lijmresten loopt op het moment dat ik door het FR4 heen ben.
Heeft hier iemand ervaring mee?


Bij voorbaat dank voor tijd en moeite,

Peter

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 2126
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Printmateriaal vastzetten met tape

Bericht door Ballegooijen » 17 apr 2018 22:39

Ik frees regelmatig Polystyrol plaat in verschillende diktes en dat zet ik ook vast met dubbelzijdig tape. Als je iets te diep gaat dan blijft dit idd aan de frees plakken. Ik probeer altijd de grens tussen de plaat en het plakband op te zoeken maar dat valt niet altijd mee. Ik heb wel altijd een houtje bij de hand wat ik tegen de draaiende frees hou om het plakband van de frees te halen.
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 5996
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Printmateriaal vastzetten met tape

Bericht door hugo stoutjesdijk » 18 apr 2018 09:10

Ik probeer er 0.05 boven te blijven, dat is met afbramen snel genoeg weg. En zolang het freesje vrij van lijmresten blijft gaat het wel lekkerder.
Laatst nog kleine acrylaat deeltjes zo gefreesd, dan trek je met de tape ook de onderdeeltjes los, kon ze zo met z'n 10en weer op een stukje silicone papier plakken en mee wegleggen.
Later de tape rondom doorgesneden en ik kon ze zo opplakken waar ik ze nodig had. (hoefde niet afgebraamd)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

PeterNl
Berichten: 78
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Printmateriaal vastzetten met tape

Bericht door PeterNl » 18 apr 2018 15:06

De 'blijf een beetje boven de plakband' methode is wel te doen hier, denk ik.
Ik ga het proberen. Ben benieuwd... moet wel in 1 keer goed gaan :-)

Bedenk me nu trouwens dat ik ook de PCB breekmethode met mousebites / tabs kan gebruiken.
PCB borgen, gaatjes boren waar gebroken moet worden en dan de rest doorfrezen zonder plakband eronder.

Voorbeeldje :
Afbeelding

De pcb buiten de freeszones vast zetten is geen probleem.

Peter

Kjelt
Berichten: 519
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Printmateriaal vastzetten met tape

Bericht door Kjelt » 18 apr 2018 16:53

Eigenlijk wil je dit met een vacuumtafel en een dunne tussenlaag doen.

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1295
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Printmateriaal vastzetten met tape

Bericht door stef stuntpiloot » 18 apr 2018 17:24

Ik had dit probleem ook toen ik in FR4 frames maakte van quadcopters. Ik heb uiteindelijk het gedaan met iets meer voorbereiding maar het resultaat was er ook beter door. Wat ik deed:
- in CAD voegde ik tussen de objecten gaten toe. (dicht bij plekken waar tabs komen)
- Plaat vast klemmen op de hoeken
- Programma 1: met boortje dat patroon af gaan
- Plaat vastschroeven op die punten
- Programma 2: Onderdelen uitfrezen met voldoende Z clearance om de kopjes van de schroeven te ontwijken

Eerder deed ik het met spijkers (en de gaten die ik boorde waren net een fractie ondermaats). Dat zag er zo uit:
Afbeelding

PeterNl
Berichten: 78
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Printmateriaal vastzetten met tape

Bericht door PeterNl » 19 apr 2018 08:55

Bedankt voor de tips.
Eigenlijk wil je dit met een vacuumtafel en een dunne tussenlaag doen.
Wat zou goed werken als dunne tussenlaag? Ik heb een vacuumtafel tot mijn beschikkking die ik gebruik met 4mm MDF als tussenlaag.
Kleine werkstukjes (plaatjes acrylaat van 2x4cm) worden niet goed vastgehouden.

Peter

Kjelt
Berichten: 519
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Printmateriaal vastzetten met tape

Bericht door Kjelt » 19 apr 2018 09:39

MDF lekt best wel maar met een hoog volume vacuumpomp zou dat geen probleem hoeven te zijn ? Festool houdt hele platen mdf van 2x1 meter vast met een vacuumpomp die wel hoog volume heeft maar geen ultradiep vacuum (-0,85 bar ofzo ipv -0,98...)
Als je alleen een laag volume diep vacuumpomp ter beschikking hebt dan moet je er zowiezo voor zorgen dat je bij het frezen nooit het vacuum verbreekt, dat maakt het een stuk lastiger zeker omdat een pcb meestal gaten en gleuven bevat waar het vacuum dan weer door weglekt.

Wat tussenlaag betreft, kun je een paar mm PVC of andere kunststof nemen, die laat je door de vacuumtafel via een aantal vacuumgaatjes vasthouden, frees evt PVC nog vlak mocht dat nog nodig zijn en boort dan een paar gaten voor de pcb op de plaats van de gaten in de vacuumtafel die je gebruikt om de pcb vast te houden.
Wat betreft kleine pcb's (<5x5cm) is het makkelijker om meerdere kleine pcb's tegelijk als een panel te processen dan los. Kun je bij het samenstellen van het panel ook rekening houden met lokatie voor de vacuumposities.

PeterNl
Berichten: 78
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Printmateriaal vastzetten met tape

Bericht door PeterNl » 19 apr 2018 16:53

Hallo Kjelt,

Ik werk met deze spullen :

Tafel : http://www.fraxeon.com/vacu-mtafel-vt7050-smart
Pomp : http://www.fraxeon.com/vacu-mpomp-dst-25

Het probleem is inderdaad zodra er wat doorgefreesd wordt dit direct zichtbaar is op de vacuummeter.
Ik heb nog niet gedacht om zelf een pvc plaatje te voorzien van gaatjes en dat te gebruiken.

Peter

PeterNl
Berichten: 78
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Printmateriaal vastzetten met tape

Bericht door PeterNl » 26 mei 2018 00:00

Update :
testje gedaan met een dunne pvc tussenplaat met op taktische plaatsen gaatjes. (lees : waar niet gefreesd gaat worden)
Het lukt om een europcb (100x160) op zijn plek te houden.

Kjelt
Berichten: 519
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Printmateriaal vastzetten met tape

Bericht door Kjelt » 26 mei 2018 10:19

Mooi! Ik zat te denken, een alternatief zou kunnen zijn dat je er een tweestapsproces van maakt.
1 Indexgaten in de PCB voor de alignment
2 Frezen van de printsporen dus alleen oppervlakte
3 Boren vd gaatjes.

Voor twee is een vacuumpomp fijn vanwege de zijwaartse krachten.
Voor drie hoef je alleen de vertikale richting op te vangen en dat gaat al met simpele klem of schroefjes op de alignment gaten.
Het lijkt me zowiezo als je fr4 gaat frezen goedkoper, die boortjes kosten bijna niets de freesjes wel, langere standtijd is dan €'s.

Edit: ik slaap nog, jouw probleem was het losfrezen van de diverse pcb's.

Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Printmateriaal vastzetten met tape

Bericht door carlo » 26 mei 2018 11:23


Kjelt
Berichten: 519
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Printmateriaal vastzetten met tape

Bericht door Kjelt » 26 mei 2018 12:34

carlo schreef:
26 mei 2018 11:23
zo gaat het ook
Bedankt, gouden tip!

Plaats reactie