hulp gevraagt tandwiel maken

Moderator: Moderators

Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: hulp gevraagt tandwiel maken

Bericht door Linki »

Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: hulp gevraagt tandwiel maken

Bericht door Robbie »

Bram,

Die 2,25mm is inderdaad de freesdiepte. Op de diameter is dat 4,5mm en dat klopt dus ook als je kijkt naar het verschil tussen kop- en voetcirkel (14mm vs 9.5mm).

Rob.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: hulp gevraagt tandwiel maken

Bericht door hfjbuis »

Bramvk schreef: 27 jul 2018 17:51 de tandwielen worden aangedreven door een stalen tandlat.
Als je de 1/2 hoek van de tanden van de tandlat meet, weet je de "preasure angle". Dan kun je controleren of je echt een modul 1 of misschien modul 0.99 hebt. Maak een mal voor deze hoek, dan kun je de meetwaarde controleren.

Kijk of je een zo'n zelfde modul tandwiel kunt vinden (aantal tanden maakt niet uit) en controleer of die past op het defecte tandwiel (mijn draaibank heeft modul 1).

Zit er nog een tandwiel aangedreven door het defecte tandwiel, tel de tanden van dat tandwiel en meet de hart afstand tussen de assen. Daarmee kun je controleren welk modul het is!

Beter 2 keer meten dan 2 keer bestellen!!
Bramvk
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jul 2018 18:19

Re: hulp gevraagt tandwiel maken

Bericht door Bramvk »

zo denk ik er ook over. Ben niet helemaal zeker of het wel module 1 is, alles klopt normaal enkel zou de kopcirckel diameter 14mm moeten hebben, maar ik meet dit 14,5mm.

hier is echter een foto van het onderdeel dat ik nodig heb, om een idee te geven. onderdeel 12005A Afbeelding
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: hulp gevraagt tandwiel maken

Bericht door hfjbuis »

Modul 1 T12 heeft inderdaad een buitendiameter van 14 mm. Ik zie op de tekening 3 tandwielen die elkaar aandrijven. De afstand tussen 2 tandwielen is bij modul 1 de som van de tanden / 2. Dus bij twee T12 tandwielen (12+12) / 2 = 12 mm.



Dat laat zich gemakkelijk meten. Je kunt zelfs gebruikmaken van de deksel. Meet daar de hart afstand tussen de lagers maar eens op.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: hulp gevraagt tandwiel maken

Bericht door Robbie »

Bram,

Als het inderdaad moduul 1 blijkt te zijn, dan is de buitendiameter die 0,5 mm groter is dan de theorie het gevolg van de reeds eerder vermelde profielcorrectie (bericht gisteren van 17:22) wegens het kleine aantal tanden.
In dat geval zou ik bij aanschaf van een moduulfrees een nog goed functionerend tandwiel meenemen om te passen, je hebt zelfs kans dat je met een moduul profielfrees niet eens uitkomt.

Ooit heb ik zelf een kunststof tandwiel van de Emco FB freeskolom gerepareerd door het kapotte rijtje tanden eruit te halen en er een messing stuk in de lijmen.
Vervolgend een profielfreesje handmatig (zo goed en kwaad als dat kan) geslepen en het tandwiel op een asje op de plek van de beitelslede op een hoekstuk gemonteerd met het freesje in de klauwplaat.
De dwarsslede was vervolgens het support waarmee de frees door het materiaal werd gevoed. Indexering gebeurde door het wiel volgens de nog goede vertanding de verstellen.
Het heeft nog jaren met een flink toerental gedraaid tot ik gek werd van de herrie en het hele tandwiel heb vervangen door een nieuwe en dat loopt wel wat rustiger.
Ik begrijp dat het in jouw motorfiets geen toeren maakt, misschien is deze werkwijze ook geschikt voor jou.
Deze werkwijze is ook bruikbaar als je niets weet van de modulus/ drukhoek e.d. als je freesje de vorm maar zo goed mogelijk benadert.

Succes,
Rob.
Bramvk
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jul 2018 18:19

Re: hulp gevraagt tandwiel maken

Bericht door Bramvk »

hallo allemaal, ik heb zonet iemand gesproken die hetzelfde probleem heeft en hij vertelde me dat die tandwielen met speciaal gereedschap worden gemaakt en dat ze een niet-gestandaardiseerd module hebben. Hij heeft zelfgemaakte powervalves te koop die zijn gemaakt met het gereedschap en tekeningen van kawasaki zelf. Ik hem hem gecontacteerd voor meer info. Alvast bedankt voor de hulp allemaal!
Plaats reactie