Fuseestuk frezen

Moderator: Moderators

willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Fuseestuk frezen

Bericht door willy wonka »

Kun je geen simulatie in Fusion uitvoeren?
Rudivg30dett
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 jul 2010 22:50

Re: Fuseestuk frezen

Bericht door Rudivg30dett »

In theorie wel, maar ik heb daar geen vertrouwen in. Ik deed het in SW maar de resultaten waren zo ongeloofwaardig dat ik het liever in het echt doe (kan ook aan mijn SW versie gelegen hebben, had constant problemen).
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Fuseestuk frezen

Bericht door DaBit »

Fusion360 simuleert best prima, ik heb het eigenlijk alleen met carbonvezel gezien dat het voor geen meter klopt.
Maar het is met simulaties wel altijd onzin in = onzin uit, en de ingebakken belastingen zijn wat primitief voor dit soort dingen. Verder moet je met aluminium ook rekening houden met vermoeiing.

En dat aluminium werkstuk puur handwerk zonder CNC? :shock:
Wow, petje af! Het ziet er wel degelijk uit alsof het 3-assig CNC-werk is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Fuseestuk frezen

Bericht door Grafjan »

Is dat echt conventioneel gemaakt met een draaiplateau?of zo.
Dan ben je echt een Vakman! Dat kan toch bijna niemand meer??
Volgens mij zoeken ze bij ons nog een frezer. :P
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Rudivg30dett
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 jul 2010 22:50

Re: Fuseestuk frezen

Bericht door Rudivg30dett »

Old school met de verdeeltafel ;-) Wel veel werk (en een hoop geleerd, had nog niet eerder met 8mm gefreesd) maar kon ter plekke aanpassingen maken, dat scheelt later weer als ie op de CNC bank gaat

Afbeelding

Afbeelding
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Fuseestuk frezen

Bericht door Grafjan »

Respect , respect ,respect, :shock:
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Fuseestuk frezen

Bericht door Grafjan »

Bedoel je met sw ,solid works en programmeer in solid cam?
Die tijden klopt geen hol van, of ik doe iets verkeerd
Als ik hetzelfde programma in hypermill afdraai
klopt het op de seconde.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Fuseestuk frezen

Bericht door audiomanics »

Als je dit op het handje doet, wat moet je dan nog met een CNC???
We hebben hier wel eerder van die gasten gehad... iets met gitaren en auto's pimpen meen ik...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Fuseestuk frezen

Bericht door Kjelt »

Erg gaaf gemaakt 8)
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Fuseestuk frezen

Bericht door Kars-cnc »

Whow... dat ziet er mooi uit! Is dat helemaal met de hand gedaan?

Hoe doe je de centrale midden circel?

Edit: ik zie dat ik op het laatste bericht van de eerste pagina gereageerd heb. Pagina 2 beantwoord al mijn vragen.

Respect voor zo'n werkstuk!
Rudivg30dett
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 jul 2010 22:50

Re: Fuseestuk frezen

Bericht door Rudivg30dett »

Grafjan schreef: 09 okt 2018 00:07 Bedoel je met sw ,solid works en programmeer in solid cam?
Die tijden klopt geen hol van, of ik doe iets verkeerd
Als ik hetzelfde programma in hypermill afdraai
klopt het op de seconde.
Verkeerde topic? :?:
Rudivg30dett
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 jul 2010 22:50

Re: Fuseestuk frezen

Bericht door Rudivg30dett »

audiomanics schreef: 09 okt 2018 01:10 Als je dit op het handje doet, wat moet je dan nog met een CNC???
We hebben hier wel eerder van die gasten gehad... iets met gitaren en auto's pimpen meen ik...

Kees
Nou met CNC gaat dit nog wel wat sneller natuurlijk.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Fuseestuk frezen

Bericht door DaBit »

Nu heb ik gedraai aan handwieltjes allang afgeschreven voor mezelf; ik ben een computernerd en blijf een computernerd, het is niet anders.

Maar gewoon uit interesse: hoe doe je nu zoiets met de hand? Elke radius het blok verschuiven op de verdeeltafel? 2D tekening erop plakken en zo goed mogelijk volgen? Ik zou niet eens weten hoe ik moest beginnen.

Kwa krachten: ik zou toch de simulatie van Fusion eens inschakelen. Zelfs al zou je de absolute resultaten met een korrel zout nemen (en dat zou ik zeker doen), dan nog blijft het relatief wel kloppen. Een concentratie van stress blijft een concentratie van stress, en als de boel in Fusion als een pudding in elkaar zakt dan zal het in het echie niet opeens vlekkeloos functioneren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Rudivg30dett
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 jul 2010 22:50

Re: Fuseestuk frezen

Bericht door Rudivg30dett »

Ik ben nu aan het kijken naar video's om om te gaan met de simulatie, eens kijken of het wat wordt.

Ik heb deze gemaakt door een deel van de gaten eerst op coordinaten te frezen/boren en de rechte stukken gelijk te frezen. Daarna reken ik de hoek uit (simpele berekening met Fusion) zodat het met de X of Y-as komt te liggen voor ieder gat onder een hoek. De hoek is meestal niet gelijk perfect want de tafel is niet exact af te lezen en de frees wil nog wel eens een beetje dwalen bij het voorboren. Dus frees ik tot vlak bij de hoeken van het gat en draai de tafel een stukje bij indien nodig. De ronde vlakken (zoals waar de bouten in gaan) bereken ik met simpele coordinaten vanuit Fusion, in sommige gevallen 4 verschillende waardes.
Plaats reactie