Foto's frezen in hout

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Foto's frezen in hout

Bericht door audiomanics »

Het lukt me prima om een foto om te zetten in een relief: licht>hoog en donker>diep.
Maar nu wil ik de dieper gelegen gedeelten ook donkerder maken.
Ik heb de foto met een relief van ca 1,5mm in hout ingefreesd met een bolkopje en vervolgens geprobeerd met donkere was en goed boenen wat teintverschillen in het portret te brengen.... niks dus.
Is dit alleen voorbehouden aan laserapparaten of is er misschien toch een goede truuk voor??

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Foto's frezen in hout

Bericht door create »

Ik heb hem even verplaats, denk dat hij hier beter thuis hoort.

gr create
Lex
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 feb 2007 15:07
Locatie: UTRECHT
Contacteer:

Re: Foto's frezen in hout

Bericht door Lex »

Simpson_jr

Re: Foto's frezen in hout

Bericht door Simpson_jr »

Je zou met wat ammoniak aan de slag kunnen, dat wordt in de meubel-bewerking gebruikt om een donkere kleur aan hout te geven. Het gaat een reactie met looizuur in het hout aan.

Gewoonlijk... zetten ze een bak sterke ammoniak onder het werkstuk in een afsluitbare kast, de z.g. rookkast. Door de rookduur aan te passen kan je de tint bepalen. Veel eikenhout krijgt op die manier een oud tintje.
De ammoniak die gebruikt wordt is 2-3 keer sterker als het huishoudspul.

In jouw geval zou ik met een kwastje aan de slag gaan op een probeerstukje. Zet elke 2-3 minuten een streepje ammoniak op het hout en bepaal zo hoeveel inwerkingstijd nodig is. Maak het daarna schoon en kijk een dag later even of e.e.a. nog verder doorgekleurd is.

Ik weet trouwens niet of dit op alle houtsoorten gebruikt kan worden.

Ik vraag me verder af wat of het verschil tussen licht en donker zal zijn als je 3mm of meer i.p.v. 1.5mm relief toepast. Ik heb nl. een tijdje handmatig wat hout gesneden en kreeg regelmatig te horen dat ik veel dieper moest steken om het relief goed voor elkaar te krijgen, evt. ga tot je 3/4e aan dikte van het hout...


Succes,

Bart.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Foto's frezen in hout

Bericht door audiomanics »

Dit is inderdaad wat ik bedoel alleen krijg ik wel de diepte in het relief, maar niet de donkere kleur... Die truuk moet ik nog vinden dus..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Lex
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 feb 2007 15:07
Locatie: UTRECHT
Contacteer:

Re: Foto's frezen in hout

Bericht door Lex »

de truuk van het donkerder maken staat beschreven (wordt behandeld) in het cnczone.com forum. Zoeken op photoVcarve of lithophanes.
Plaats reactie