Tandwielen frezen.

Moderator: Moderators

diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Tandwielen frezen.

Bericht door diode »

Ik wil voor het aandrijven van een trommel, tandwielen (laten) frezen. Het zou gaan om een tandwiel van 84cm doorsnee en om een tandwiel van 12cm, maat gemeten halverwege de tanden.
Nu heb ik de tandwielen in autocad getekend, gewoon allemaal cirkels op een hartcirkel gezet en trimmen maar. Mijn tandvorm is nu dus een halve cirkel. Ik vraag me nu af of deze tandvorm niet enorm gaat "bokken" en of ik misschien beter een andere tandvorm kan gebruiken? De tandwielen moeten trouwens een koppel van +/- 40Nm kunnen overbrengen en worden gefreesd uit 10 of 20mm dik HDPE.
Ik heb de tandwielen in de tekening (zie bijlage) bij elkaar gezet zoals het in het echt ongeveer zal zitten. Alle kracht overbrenging gebeurt aan de motor kant maar met één tand ;-)

Als iemand weet waar ik een HTD profiel (steek 5mm) kan laten frezen/maken op een cirkel van HDPE dan is dat ook goed. Nu heb ik met een fohn de cirkel warm gestookt en daar een tandriemwiel ingedrukt maar dat werkt ook niet super :lol:

Graag wat advies hierin want dit is totaal nieuw voor mij.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Tandwielen frezen.

Bericht door klaas van gemerden »

Je kan misschien ook een normaal tandwiel (laten) maken?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Modulus_(tandwielen)

Als je even zoekt moeten de "normen" voor tandwielen wel te vinden zijn.
Er zijn ook adins voor A-cad die automatisch een tandwiel genereren.

Volgens mij is dit een mooie klus voor iemand met een portaalfrees.

Gr. KvG
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Tandwielen frezen.

Bericht door diode »

Klaas,
bedankt voor je reactie. Het frezen van de tandwielen is geen probleem, een bedrijf hier in de buurt kan platen van 1,5 x 3 meter bewerken. Het uitdenken van de tandwielen is alleen wat lastig. Je hebt het over een adin voor autocad, enig idee waar ik deze kan bemachtigen?

Ik heb je link ook even bekeken en de daar in gegeven verwijzingen heb ik ook bekeken en daar vind ik alleen de klassieke tandvorm. Het is echter wat lastig om dit in autocad te tekenen. Als iemand weet waar ik een tekening met specs van deze tandwielen kan vinden dan hoor ik dat graag, dan kan ik kijken of ik dat in autocad geknutseld krijg.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Tandwielen frezen.

Bericht door bartL »

Diode,
De enige goede vorm van een tand op een recht tandwiel is een evolvente vorm. Hierbij wordt de vorm van de tand bepaald door de basiscirkel. Ik heb ze zelf meerdere malen in CAD getekend maar dit is een hele klus. Vervolgens heb ik deze tandwielen laten lasersnijden en dat liep nog best aardig. Het grootste probleem hierbij is de oppervlakteruwheid.

Bart
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Tandwielen frezen.

Bericht door diode »

Bart,

Op wiki stond inderdaad ook iets over evolente vorm maar ik kon er niet helemaal wijs uit worden wat dit precies inhield. De oppervlakte ruwheid heeft effect op de slijtage neem ik aan? Dat er spelling in de aandrijving zit is voor mij geen probleem, het hoeft alleen iets on nauwkeurigs aan te drijven. Als de tandwielen slijten waar je bij staat dan is dat wel een probleem. HDPE wordt wel vaker gebruikt voor tandwielen dus hierin voorzie ik niet echt problemen.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Tandwielen frezen.

Bericht door bartL »

Diode,

Ik heb eens een tandwielkast gemaakt waar 10KW doorheen ging bij +/-1000rpm. Voordat de tandwielen in grote aantallen gemaakt gingen worden heb ik een test gedaan met lasergesneden tandwielen. Gewoon van staal. De ruwheid beinvloed inderdaad de slijtage maar het viel op dat de tandjes na de test heel mooi op elkaar waren ingelopen en de tandwielen hele mooie tandjes hadden na afloop.
Nogmaals, belangrijk is dan wel de tandvorm juist te tekenen. Zorg daarnaast voor een een tandenpaar die niet op elkaar deelbaar is. Dus een overbrengingsverhouding dat geen mooi getal is.

Groeten,
Bart
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Tandwielen frezen.

Bericht door diode »

Bart,

Weeral bedankt voor de informatie. De tandwielen die ik "nodig" heb zullen iets van 200 watt moeten overbrengen bij een toerental van 14 rpm, peanuts in vergelijking bij hetgeen wat jij hebt gemaakt.
Weet jij of en waar er tekening te krijgen zijn van de tandvorm, of hoe ik dit kan berekenen?

Groeten,

Bas
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Tandwielen frezen.

Bericht door bartL »

Bas,

De vorm van de tand heb ik uit de boeken gehaald die ik voor de HTS heb gebruikt. "Even" uitleggen hoe dit werkt is niet zo eenvoudig. Maar wat belangrijk is zijn de eisen die jij eraan stelt. Moet het een echt nauwkeurig tandwiel zijn die is gefreesd dan hoef je geen nauwkeurige tekeningen te hebben. Dit zijn namelijk standaard moduulfrezen die worden gebruikt. Over het algemeen geef je dan alleen een ruwe weergave met steekcirkel, basiscirkel en topcircel en de moduul enz. en daarmee gaat de tandwielenboer aan de slag. Maar dit kost centen.
Wil je ze laten snijden dan zal je tekening moeten kloppen maar zal het reslulaat van het tandwiel minder nauwkeurig zijn.

Groeten,
Bart
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Tandwielen frezen.

Bericht door diode »

Bart,

Het is de bedoeling om de tandwielen gewoon met een portaalfrees te frezen en dus niet met een speciale tandwiel frees. Ik zou ook niet weten wie zulke grote tandwielen op die manier zou maken.
Ik zal in autocad nog wat andere tandvormen proberen te maken en misschien maak ik dan met de bovenfrees wel een paar proeftanden om te kijken of het geheel een beetje fatsoenlijk loopt.
In ieder geval bedankt voor de uitleg en mocht ik nieuwe tekeningen hebben dan plaats ik ze hier wel weer.

Groeten,

Bas
Ferry
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2007 09:32
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: Tandwielen frezen.

Bericht door Ferry »

Het makkelijkste is denk ik een lisp-routine voor acad te gebruiken


bijgevoegd werkt prima in acad2004 mech.

suc6
2Dgear.zip
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Tandwielen frezen.

Bericht door diode »

Ferry,

Dat is wel een handige plugin, werkt goed. Het nadeel ervan is dat het alleen hele fijne (voor mijn toepassing) tanden kan maken, of doe ik iets fout? Zo'n plugin voor grove tanden zou voor mij ideaal zijn.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Tandwielen frezen.

Bericht door bartL »

diode schreef:Het is de bedoeling om de tandwielen gewoon met een portaalfrees te frezen en dus niet met een speciale tandwiel frees. Ik zou ook niet weten wie zulke grote tandwielen op die manier zou maken.
Ok dan moet je idd de tandvorm ook goed uittekenen. Kijk maar of het je lukt, anders kan ik je misschien nog wel helpen. Mocht je besluiten het niet te frezen dan kan ik misschien wel waterstraal gesneden tandwielen voor je regelen. Maar ik heb geen idee wat dit kost verder.

Groeten,
Bart
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tandwielen frezen.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik mis ook eigenlijk een dialoog voor het moduul, blijkbaar is dit een andere manier van tandwielen construeren..

't werkt wel leuk.. dat dan weer wel.. alleen is het even uitzoeken hoe je hiermee grotere tanden kan maken..

je wilt een 1: 7 overbrengings verhouding?.. 84/12=1/7tenslotte

even de "Grondregels der tandraderen" ophalen..

we rekenen en construeren met de STEEKCIRKEL, de KOP-en VOETCIRKEL bepalen we aan de hand van het gekozen Modul.

Kijken we voor het kleine tandwiel, 12 Cm, laten we zeggen..

Dsteek=Z*modul, dus M= Dsteek/Z
Laten we kijken voor 40 tanden, dan hebben we M=120/40 = 3
willen we een Mooi oneven aantal tanden, laten we zeggen 41, dan is Dsteek=Z*M =41*3=123 of 39 tanden, Dsteek =39*3=117 mm
totale Tandhoogte =2.25*M= 7.5
Kophoogte=M, dus Dkop= Dsteek+2M, 117+6=123 mm
Dvoet=Dsteek-2.5M=117-7.5=109.5 mm

Voor de grote geldt dan: verhouding 1:7,dus 39 *7=273 tanden
Dsteek=Z*M=273*3=819 mm
Dkop = 819+6=825

"eitje"..
dvoet= 811.5
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Tandwielen frezen.

Bericht door bartL »

Arie,
Goed opgelet in de les. Maar gezien de toepassing en de manier van produceren zou ik gaan voor een grotere moduul. Moduul 3 mag een veel kleinere flankspeling hebben dan bijvoorbeeld moduul 6. Ga je voor de grotere moduul dan komt de samenstelling van het geheel veel minder kritisch wat in dit geval beter is denk ik.

Bart
Plaats reactie