Freesmachine

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Michel schreef:Het is absoluut van (levens)belang om je frees/draaibank
op een stevige ondergrond te plaatsen en met een machinewaterpas ,waterpas te stellen.
Hoe stevig een frame er ook uitziet deze zal altijd iets torderen,dit kan inderdaad het verschil uitmaken of je op 100mm 0.01mm nauwkeurig kan draaien.
Bij diverse machines op het werk waarbij assen tot op 0.005mm parallel
afgesteld moeten zijn,is dit waterpas stellen absoluut noodzakelijk,anders zal je deze tolerantie niet halen.
Het zelfde zal je ook waarnemen als je een draai/freesbank waterpas gaat stellen.Het is echter wel een tijdrovend werkje maar je haalt meer uit je machine..............
Klopt als een Bus.. in de gereedschapmakerij waar ik tot voor kort werkte, ging ik regelmatig met de waterpas rond.. één van den banken had de neiging toch weer krom te trekken.. zeker als je grotere machines hebt, zullen deze meer vervormen door temperatuursverschillen ( we hebben immers geen geconditioneerd schuurtje )

om die reden zit er ook een Frame van een zware stalen werkbank, versterkt met 5 stukken IPE 180 onder mijn draaibank, en komt er een stevige stalen onderplaat onder mijn Freesbank als ie klaar is..

een goede stabiele vloer is de moeder van de nauwkeurigheid..
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Freesmachine

Bericht door ludo »

Ik heb mijn machines ook met machine waterpas goedgezet.De draaibank
staat op trillingsdempers (origineel bijgeleverd), ik weet niet of dit goed of slecht is.Nog een vraagje ik heb al verschillende hardmetalen beitels (met opgelast widiaplaatje) voor inwendige draaiwerk geprobeerd ,maar je wordt gewoon gek van de trillingen,heb al verschillend toerental ,voeding en aanzet geprobeerd maar niets helpt.Ik gebruik nu altijd zelfgemaakte beitels van HSS ,een gebroken draadtap enz. ,dit verspaand hemels.Geeft mooie krullen.Je kan zelfs met dunne beitelhouder (gewoon een stuk staal met een passend gat voor een HSS toolbit) vrij zwaar aanzetten,buigt gewoon door ,maar dan nog eens doorlopen zonder aanzet.Voor kleine gaten heb ik verschillende toolbits lengte 150mm en diameters 4 ,6 en 8 mm ,span ze gewoon op in V-blokje en zodanig dat er wat vrijloop is,zo kan ik gaten uitdraaien vanaf ca 5mm .
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

ik heb zelf uitsluitend Widia gesoldeerde binnendraaibeitels, maar ik heb van trillingen hoegenaamd geen last.. te hoog toerental, of te lage voeding zijn de voornaamste oorzaken..

op mijn werk verspaande ik binnendraaiwerk van kleine diameters met 80m/min, met wisselplaten..

't probleem kan em ook zitten in te scherpe snijkanten.. ik "brak" meestal het kantje van mijn gesoldeerde platen met een wetsteen.. ( een Keramische wisselplaat voor het nadraaien van gehard staal heeft zelfs een radius op de snijkant..
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Freesmachine

Bericht door ludo »

bedankt zal het eens uittesten.
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Freesmachine

Bericht door aanrip »

Binnendraaien: Hoe zwakker de beitelconstructie, hoe meer maatregelen je moet nemen om de snijkracht te verminderen. Dat kan enerzijds door de spaandoorsnede te verkleinen en het afvloeien van de spaan langs het spaanvlak te verbeteren. Een positievere spaanhoek helpt daarbij. Het verhogen van de voeding ook, omdat de axiale kracht door de beitel beter wordt opgevangen dan de radiale. Maar een radius aan je snijkant verhoogt de spaankracht weer, dus dat zou ik niet doen.
I like the smell of hot chips
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Freesmachine

Bericht door Leeuwinga »

wat blijft nu over van de oorspronklijke vraag die gesteld werd?
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Freesmachine

Bericht door boutje »

Niet zo heel veel geloof ik.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Goed... 't ging in eerste instantie om de door Herman Buitelaar aangeboden Freesbank, toch?..

omdat ik nog wat boodschappen te doen had.. en omdat Herman slechts 5 minuten fietsen is vanaf mijn werk ( moet ik niet eens hard fietsen ), heb ik 't machien eens van dichtbij bekeken... de afwerking van de machine ziet er goed uit, en naar Herman's eigen zeggen, heeft ie er meerdere verkocht aan mensen die em ook naar CNC ombouwen..

tuurlijk.. hij praat 't best in zijn eigen straatje, maar rommel verkopen en een slechte naam oplopen kan niemand zich veroorloven.. Herman is niet vanzelf zo'n grote geworden..
Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Freesmachine

Bericht door Michel »

Geweldig, Dank je Arie
Op dit soort informatie had ik gehoopt.,zo te horen/zien ben je aardig positief over het machien
Herman Buitelaar is niet echt voor mij om de hoek........ik woon in IJlst ,ligt vlak bij Sneek.
Jammer genoeg kom ik niet vaak in de buurt bij waddinxveen,en als ik er al in de buurt kom is het hele gezin erbij (dit is niet echt een goede basis om eens rustig rond te kijken,alhoewel ik heb drie zonen en een beetje interesse kweken voor wat machinerie............ :D)
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ijlst...

daar komen toch ook goede gereedschappen vandaan, mijn vaders beitels, en mijn zweihaak, om de schaatsen van mijn voormalige buurman niet te vergeten.. Nooitgedagt...

Ik kom al jaren bij Herman over de vloer, en hij heeft een grote schare "vaste klanten".... er is voor elk wat wils bij hem.. sinds een poosje heeft ie ook edelsmids gereedschappen, holanken, bolponsen, ringenmaten, ringenstokken, ringenwalsjes, optrekdoorns ( om ringen groter of kleiner te maken), Ciseleerhamers, polijstmachines... neem "Moeder de vrouw" ook gewoon mee.. :)
Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Freesmachine

Bericht door Michel »

Dat klopt inderdaad,dat Nooitgedagt van alles op het (houtbewerkings) gereedschap gebied kon leveren,en half IJlst daar werkzaam was............alleen alles wat nog over is van Nooitgedagt is de schoorsteen en een klein museum over wat de fabriek in meer glorieuzere
tijden was..........

Kijk, dat van die edelsmid gereedschappen is een goede tip om de drempelvrees van "moeders"wat te vekleinen ,zij vind het zelf maken van sieraden leuk om te doen..........Nu nog een datum prikken om eens bij Buitelaar te kijken....... :D :D
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Freesmachine

Bericht door Michel »

Gezien alle vragen die over het verspanen in het algemeen gaan ,zou het dan een idee zijn om op dit forum een apparte toppic hierover samen te stellen,of dwalen we dan teveel af van het cnc gebeuren....
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

zeker niet.. verspanen is een vak apart..
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Freesmachine

Bericht door create »

Gezien alle vragen die over het verspanen in het algemeen gaan ,zou het dan een idee zijn om op dit forum een apparte toppic hierover samen te stellen,of dwalen we dan teveel af van het cnc gebeuren....
Is snap de hint :D hij is aangemaakt maar let op dat we niet frezen en verspanen te veel door elkaar halen anders kan ik een frees en verspaan sub-forum maken.

gr Create
Plaats reactie