Frezen van Carbon

Moderator: Moderators

michelpet
Berichten: 258
Lid geworden op: 19 apr 2009 14:39
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Frezen van Carbon

Bericht door michelpet »

wat ik doe ik plak met tapijt tape op een laag depron spul voor onder parket en die plak ik weer op het bet.
het geheel licht nu stabiel en vlak en veert niet om hoog nog om laag en je kan iets door het materiaal heen .
ik zou ook bruggetjes plaatsen werkt een stuk beter.
ik vrees zo ook g10 en dus werkt het ook voor carbon.

die vloer platen kan je meen ik bij de gama .
hier is het te zien als wit spul het is 6mm en ook in 3 te verkrijgen.
let niet op mijn taal ben woord blind.
Gebruikersavatar
Dwarsligger
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 feb 2011 19:20
Locatie: Woubrugge

Re: Frezen van Carbon

Bericht door Dwarsligger »

Lude schreef: Is hout geen optie? Met mijn boeren verstand denk ik dat het juist een probleem is doordat het carbon van onderaf niet ondersteund wordt, en dus ruimte heeft om af te bladderen. Als je het b.v op een plaat hout plakt en dan snijdt; wellicht gaat dat beter.
Lude, 'boeren verstand' is vaak de logischste methode en heeft ook bij mij regelmatig voorkeur ;)
Met een plaat hout eronder (hardboard) ging het niet. dat deed hij al vanaf het begin, voor ondersteuning van kleinere producten uberhaupt.

Lasersnijden blaast ook weg, het gesmolten metaal wordt met lucht weggeblazen.
Maar dat kun je ook vast plakken uiteraard.
De dampen die vrijkomen... Sjah Arie, verbrand rvs is ook zeker niet lekker, ronduit slecht voor je... toch erg gangbaar dat het gelasersneden word.
Verbrandde randjes maakt éigenlijk geen drol uit, als het maar bij een paar tiende blijft.
Dikte van de laser (ong 8 jaar geleden spreek ik dan over, inmiddels hebben ze een nieuwe machine gekocht, mazak zowaar) was 0,15mm en als het er met een zeker vermogen lekker vlot doorheen jast, denk ik dat het verbrandde randje nog behoorlijk zal meevallen. 't is net als met lasersnijden van metaal. hoe sneller je er doorheen kan, hoe minder 'heat affected zone' je uiteindelijk hebt, doordat het materiaal te weinig tijd krijgt de warmte te geleiden, maar meteen wordt weggeblazen door de luchtstraal.

Michel, Tapijttape was inderdaad de dubbelzijdige tape die ik bedoelde, lekker dun (dus stabieler) en niet Té vast.
Maar het verdient onze voorkeur het niet zelf te frezen, ook al is het maar een klein beetje. die vezels zullen vast niet lekker zijn voor het hele koelvloeistof-systeem (lees: koeling door de spindle en dergelijke)

Dank voor het meedenken, als het niet gelasterd kan worden, zal het toch maar frezen worden denk.

Groet! Bart
F=E*M*2*pi/P F=m*a P=M*ω I=1/2m*r² f=(P*L^3)/(3*E*I) etc. It's engineering... use it!
Wolf
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jan 2008 20:54
Locatie: Hoogezand

Re: Frezen van Carbon

Bericht door Wolf »

Mijn skeelerframes zijn ook gefreest. (frames van carbon plaatmateriaal).
Nu zocht ik 2 jaar geleden ook naar freesjes om mijn eigen te maken. Hagro had ze in de catalogus staan. Volgens mij had ik vhm airline. Voordeel is dat ik een dichte machine had en koeling. De standtijd van de frees was niet echt spectaculair.
Boren ging niet echt goed. Had snel uitbreuk dus mijn projectje is daarmee gestopt.

Succes met je testen in carbon......
Gebruikersavatar
xp7amrkr
Berichten: 203
Lid geworden op: 18 jan 2011 16:46
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Frezen van Carbon

Bericht door xp7amrkr »

Ik vond het zonde om een nieuw topic te starten, dus vandaar hier de post!

Ik ben van plan komend weekend de QRM quadcopter uit carbon te gaan frezen. Ik heb hiervoor plaatmateriaal van 1,5mm dik. Voor het frezen hiervan heb ik bij Sorotec speciale VHM frezen gekocht, ik heb ze nu in de maat 0.8mm, 1mm en 2mm. Tevens heb ik vandaag van kunststof een bak gefreesd zodat ik het carbon onderwater op kan spannen, om zo de 'troep' op te vangen.

Dit wordt de eerste keer dat ik mijzelf aan het frezen van een composietmateriaal ga wagen, zou ik graag nog het een en ander willen weten!

Ik wil de 1.5mm in één keer frezen, zal ik hiervoor een 1 of 2mm frees voor gebruiken? Dit maakt voor mij qua ontwerp niks uit.

Ik neem aan dat ik op flink hoge toeren moet frezen? (24000) Kan iemand dit bevestigen?

Wat is een redelijke voorzet of voedingssnelheid waar ik mee kan beginnen? (better safe then sorry)


Alvast bedankt heren!
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Frezen van Carbon

Bericht door mark3 »

Een 2mm frees zal minder snel afbreken, dus als het voor het ontwerp niets uitmaakt een 2mm frees nemen. Met de snelheid kan ik je niet helpen, totaal geen ervaring mee.


Grt Mark
Gebruikersavatar
xp7amrkr
Berichten: 203
Lid geworden op: 18 jan 2011 16:46
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Frezen van Carbon

Bericht door xp7amrkr »

Proefondervindelijk weer wat kennis vergaard! Vandaag twee platen carbon gefreesd, en ben erg tevreden met het resultaat. Ik heb hiervoor de eerder genoemde 2mm VHM frezen van Sorotec gebruikt. Had de Kress op 20000 toeren staan, en deed het rustig aan met 400mm/min.

Had een bak met water, zodat het carbon volledig ondergedompeld was. Binnen no time was het gewoon zwart! Echt smerig spul dat er van af komt!



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
BriBis
Berichten: 193
Lid geworden op: 26 mei 2007 21:17
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Frezen van Carbon

Bericht door BriBis »

Slim idee, die bak water... Dat scheelt inderdaad een hoop heeeeeel vies stof.

Hoe is die frees zelf na dit freeswerk?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Frezen van Carbon

Bericht door Sven »

Mooi experiment!

Hoe had je de boel vastgeschroefd? En hoe die gaten gemaakt?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
xp7amrkr
Berichten: 203
Lid geworden op: 18 jan 2011 16:46
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Frezen van Carbon

Bericht door xp7amrkr »

Ik had tien M3 boutjes rondom zitten, geboord en getapt in het perspex. Deze vielen buiten de plaat zodat de kop de rand klemt.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Frezen van Carbon

Bericht door andrefc101 »

Beste xp7amrkr,

heb je de carbon nu in één keer op diepte gefreest met het 2mm freesje?
Wil me ook aan het frezen van carbon gaan wagen.

Andre
Gebruikersavatar
xp7amrkr
Berichten: 203
Lid geworden op: 18 jan 2011 16:46
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Frezen van Carbon

Bericht door xp7amrkr »

Jup, gewoon in één keer. Met de 1mm frees ging dit ook prachtig.
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Frezen van Carbon

Bericht door 3Design »

Ik wil zelf ook eens wat stukken frezen iit epoxy en carbon plaat, maar ben nog opzoek naar een geschikte frees.

Heeft er iemand een link?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Frezen van Carbon

Bericht door serum »

Plaats reactie