CNC-klus in Belgisch hardsteen...

Moderator: Moderators

Plaats reactie
O-23

CNC-klus in Belgisch hardsteen...

Bericht door O-23 »

Hallo,

Ik ben al bijna twee maanden op zoek naar een bedrijf in de Benelux met een 3-assige Omag mill of een vergelijkbare machine. En... nog veel belangrijker, een goede operator. Overal vang ik bot.

Ik ben van oorsprong 3D-animator en het is voor mij een appeltje om een goed 3D model te bouwen. Ik kan elk denkbaar 3D-formaat aanleveren, al heeft STL m'n voorkeur (meer faces).

Er zijn nogal wat steenhouwers die, trots op hun "machinepark", op hun internetsite verklaren elk ontwerp aan te kunnen, maar in de praktijk valt het behoorlijk tegen. Er komen niet zoveel opdrachtgevers met een zelfgemaakt 3D-bestand. Ik loop telkens stuk op hetzelfde probleem: de machines kunnen het wel, maar er is niemand te vinden die de software voor 100% beheerst. Het is eeuwig zonde dat die geweldige machines alleen aanrechtbladen maken.

Ik zoek iemand die een redelijk eenvoudig plat 2,5D relief uit hardsteen kan frezen. Maar dan wel van een door mij aangeleverd 3D-model. Een fijne resolutie is meegenomen natuurlijk, maar de secure afwerking doe ik handmatig met beitel en vuist. Er zijn wel wat CAD-plug-in's die een G-code generen, maar ik heb de controlemogelijkheden niet en mis teveel kennis. Het moet gewoon professioneel en goed worden gedaan. Ik besef dat daar een prijskaartje aan hangt.

Weet iemand waar ik voor dergelijk CNC-werk in hardsteen terecht kan?
Of is er iemand die werkt met Easystone software (of Mastercam) en van een STL-bestand een werkend en berouwbaar toolpath/G-code of HPGL-file kan genereren? Ik kom er alleen niet uit.

Bedankt voor tijd en moeite ;-)

Mars...
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: CNC-klus in Belgisch hardsteen...

Bericht door create »

Hallo O-23 (coördinaten van mars??)

welkom op het forum,

Welke afmetingen praten we hier over? wel makkelijk om te weten.
Misschien een jpg van een voorbeeld?

we horen het wel

Gr Create
O-23

Re: CNC-klus in Belgisch hardsteen...

Bericht door O-23 »

Hallo Create,

;-) O-23 is de afkorting van m'n bedrijfsnaam.
Hier vind je een bovenaanzicht: http://www.opus23.nl/holtes.jpg
De steen is 110cm hoog. Ik ben inmiddels al wat verder. Een bedrijf in Vught lijkt het aan te durven (even afkloppen). De laatste drempel is het feit dat de steenhouwer met EasyStone-basic werkt. En dat STL-import alleen wordt ondersteund door EasyStone-premium. Maar zo dichtbij ben ik nog niet geweest. Daar vinden we vast wel een omweggetje voor. Tips blijven welkom natuurlijk ;-).

Groet: Mars
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: CNC-klus in Belgisch hardsteen...

Bericht door create »

Misschien kan je eens vragen aan rimpelsteeltje of hij wat voor je kan betekenen. kijken maar in de gebruikerslijst bij de top 10 zit hij.

Hoop dat het lukt voor je, mooi ontwerp trouwens.

Create
O-23

Re: CNC-klus in Belgisch hardsteen...

Bericht door O-23 »

Hallo Create,

Dank! Ga ik zeker doen. Dit is pagina twee uit de Omag folder:
http://www.opus23.nl/Pag2-Omag-folder.jpg
Als de resolutie maar half zo fijn is als op dit voorbeeld ben ik in de wolken. Maar ik zal proberen voorzichtig te zijn met m'n verwachtingen. Ik hou het nog even op simpel 2,5D werk. Maar deze machine in combinatie met Zbrush...
http://www.pixologic.com/zbrush/communitygallery/
Brrr... ik wil er niet aan denken wat ik zou kunnen maken ;-).

Groet: Mars
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: CNC-klus in Belgisch hardsteen...

Bericht door Erik »

Helaas heb ik geen tips voor je, wel een vraag. Houd ons a.u.b. op de hoogte van je mooie project :shock:
Gr.

Erik
bertus.nl
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 sep 2007 21:18
Locatie: Harlingen
Contacteer:

Re: CNC-klus in Belgisch hardsteen...

Bericht door bertus.nl »

goede dag ,

Zou je eens moeten bellen met f.pol van http://www.polcnc.nl
,die maakt hier zo een programma van !!!

Dan heb je alleen nog een machine nodig :lol:

En een poppetje :help:

vr gr bertus
O-23

Re: CNC-klus in Belgisch hardsteen...

Bericht door O-23 »

Hallo Bertus,

Goeie tip! Staat genoteerd. Mijn hoop is nu even gericht op StenSteen.be, Het was het eerste bedrijf dat niet meteen met problemen en moeilijkheden kwam, maar zeer positief reageerde. Lukt het niet, zou een derde inhuren voor de G-code wel eens uitkomst kunnen zijn. Al lijkt het inmiddels meer op m'n laatste redding ;-). Aan goede machines is geen gebrek. Ik merk dat het benaderen via E-mail niet werkt. De bedrijven worden bestookt met mensen met de raarste uitvindingen en het is moeilijk het kaf van het koren te scheiden. En een goede reactie kost veel tijd en er moet ook nog gewerkt worden natuurlijk. Ik ben nu even geboekt voor een andere klus, maar stap half november in de auto en ga persoonlijk de bedrijven bezoeken. Dat praat lekkerder en dan blijkt er vaak meer mogelijk dan gedacht.

Dank en groet: Mars
thir

Re: CNC-klus in Belgisch hardsteen...

Bericht door thir »

hallo O-23,

ik heb een bedrijfje en kan reliefen cncfrezen (5 assig) in kalksteen, marmer, (momenteel proeven in GRANIET)

MAX afmetingen werkstukken 3300x2200x600 mm !!

indien u meer info wenst kunt u mij contacteren via bartic@skynet.be
Plaats reactie