krijg m'n pockets niet 'haaks'

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Texel2001
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 okt 2007 00:14
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

krijg m'n pockets niet 'haaks'

Bericht door Texel2001 »

Na wat proberen ben ik er bijna maar 't lukt nog niet helemaal.

Materiaal: 8mm GFK
frees: 2 snijder 2 mm

Alles goed vast op de donorplaat en frezen maar. Achteraf blijkt dat niet alle wanden haaks zijn (geheel vertikaal)
De onderkant is altijd wat breder dan de bovenkant. Ik merkte dit al bij het maken van die plexiglas stekers. De bussen gaan er makkelijk in, maar beginnen op de helft te klemmen. die gaten zijn dus een beetje taps.

Door elke keer 0,5mm diep met 500mm/minuut teruglopend te frezen is het resultaat het beste. op 8MM een verloop van 0,06mm. Maarre dat moet toch beter kunnen?

WIe heeft een uitleg voor het niet vertikaal zijn van de wanden? ik houd me aanbevolen. En doe een mooie custom sleutelhanger uit 1,5mm Carbon in de prijzenpot voor de beste en werkende oplossing voor mijn probleem.

Hieronder wat werkstukken:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Link naar alle foto's http://holco.nl.picturepush.com/album/1 ... opter.html
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: krijg m'n pockets niet 'haaks'

Bericht door Mcgyver »

lijkt mij dat je spindle gewoon niet goed is uitgeklokt...

het mooiste zou zijn als je een L vormig gereedschapje maakt of de arm van een magnetische standaard en er een meetklokje in spant..

om even in plastische termen verder te gaan ... als je het korte pootje van de L in de spindle steekt en de meetklok bevestigd in het lange pootje kan je met de L een fors deel van je bed bestrijken.....

Mits je tafel goed vlak is kan je de klok ronddraaien en de naald mag dan eigenlijk noe meer bewegen...


.. picture het maar even voor je... als je kop scheef staat dan maakt het onderste deel van je frees 1 of 2 richtingen een grotere uitslag dan het bovenste gedeelte..

het mooste zou zijn om de houder verstelbaar te maken zodat je deze mooi kan uitklokken...



Optie 2... je z-as staat in zijn totaliteit niet haaks op je freesbed....... das een wat langer verhaal hahah

Optie 3... ik zie bij wat werkstukjes aan 2 zijden een wat schuinere kant...
kan erop duiden dat je een te dunne free (1 snijder) hebt gebruikt en niet of te grof hebt nabewerkt... en wel netjes meelopend hebt gefreesd... de frees "loopt"zich dan van je werkstuk af en buigt dan dus van je werkstuk af...

Optie 4... niet alleen je frees buigt af maar evt je totale z-as... heb je niet ondersteunde geleidingen???, fragiele constructie van 1 of meerdere assen??.. speling op je geleidingen??


Nou als dat geen sleutelhanger word dan weet ik het niet meer :lol:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Texel2001
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 okt 2007 00:14
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: krijg m'n pockets niet 'haaks'

Bericht door Texel2001 »

Mcgyver schreef:lijkt mij dat je spindle gewoon niet goed is uitgeklokt...

Optie 4... niet alleen je frees buigt af maar evt je totale z-as... heb je niet ondersteunde geleidingen???, fragiele constructie van 1 of meerdere assen??.. speling op je geleidingen??


Nou als dat geen sleutelhanger word dan weet ik het niet meer :lol:

Met die stijfheid zit het wel goed :shock:
747

Uitklokken ga ik doen.
Maar ook de rondjes zijn rondom niet haaks (vertikaal). Had al gedacht dat m'n kres niet recht zou zitten, maar dan zou de hele bende scheef (skewed) moeten zijn.

Ik ga klokken :)


Als je de eerste en enige blijft is ie vast voor jou.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: krijg m'n pockets niet 'haaks'

Bericht door Mcgyver »

Ik zou het toch voor de zekerheid maar even checken ;-)

als de hoekjes ronom niet haaks zijn en dus met de dikte van de plaat rondom naar beneden breder worden.. dan is het zoals ik zei of dat je freesje afbuigt met meelopend frezen (freesje bot te dun of teveel voorgezet) of dat dus je totale machine mee veerd...

de machine kan er stevig uit zien maar het veel besproken item is "meten is weten" het kan iets zijn wat je niet ziet maar wel degelijk aanwezig is :mrgreen:

niet om je machine af te kraken maar ik zie volgens mij dat je lange as aangedreven word door 1 spil met 1 motor... alleen dat al kan voor een hoop problemen zorgen....... het meetklokje verteld je meer ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Texel2001
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 okt 2007 00:14
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: krijg m'n pockets niet 'haaks'

Bericht door Texel2001 »

Ok,

klokkie staat er op en als ik een lange baan trek over de met 2 spillen aangedreven x as dan zie ik de meetklok tussen -20 en +20 heen en weer gaan. Nou is het zo dat ik op m'n bed meet en dat is van dat groeven alu waarin t-moeren kunnen. Die gebruik ik ook om platen en werkstukken vast te zetten. Je kunt je voorstellen dat je er dan een bult in trekt die ik nu meet. Op y=0 en y= max zie ik het zelfde patroon.

Over de y-as ga ik ook op een aantal punten meten. Kan het klokkie er niet oveheen trekken want dan breek ik de meetpen af. maar zal eens wat sampelen.
Afbeelding

Een cursus uitklokken verhoogt de kans op de sleutelhanger. U roept wij draaien.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: krijg m'n pockets niet 'haaks'

Bericht door Mcgyver »

ow toch 2 motoren aangedreven x-as hahah sorry ;-)


effe mezelf quoten ;-)
het mooiste zou zijn als je een L vormig gereedschapje maakt of de arm van een magnetische standaard en er een meetklokje in spant..

om even in plastische termen verder te gaan ... als je het korte pootje van de L in de spindle steekt en de meetklok bevestigd in het lange pootje kan je met de L een fors deel van je bed bestrijken.....

Mits je tafel goed vlak is kan je de klok ronddraaien en de naald mag dan eigenlijk noe meer bewegen...


.. picture het maar even voor je... als je kop scheef staat dan maakt het onderste deel van je frees 1 of 2 richtingen een grotere uitslag dan het bovenste gedeelte..

alleen met een klokkie op de beugel ben je er niet...


het bed moet vlak zijn in de lengte richting van de sleuven zoals je hebt gemeten... als dit afwijkt moet de plaat worden uitgevuld..

de t-sleuf plaat is ge-extrudeerd... en hebben een "top" in het midden van de vlakke delen dus als je dwars op de sleuven gaat meten zie je meer afwijkink maar de"toppen" mogen niet teveel afwijken...


als je een plaat vlakt en als "spoil board gebruikt maakt al een hoop goed...


je moet ook zeker weten dat je spil echt haaks staat op je tafel..... gewoon een klokkie in je spindle met een zwenkarmpje en het zwenk armje ronddraaien . en kijken wat de klok doet... de initiele haaksheid dus of de z-as echt haaks op de x en y as staat van de z-as kan je eerst met een vaste klok op de z-as meten met een degelijke blokhaak of geeslepen haakse waterpas.. in elk geval iets wat binnen behoorlijke nauwe toleranties ECHT haaks is....
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Texel2001
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 okt 2007 00:14
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: krijg m'n pockets niet 'haaks'

Bericht door Texel2001 »

Yep, Nu ik de klok in de spindel heb meet ik inderdaad die bolvorm naaste elke t-sleuf. de metingen zeggen me nu niks. Ook als ik in het midden van elke lamel meet toch weer wat anders.

Morgen de donor plaat eerst maar weer eens vlakken. en dan nog eens meten op die donor.

Voor vandaag Thanx.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: krijg m'n pockets niet 'haaks'

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Optie 1 tot 3 lijken me uitgesloten, als er iets scheef staat wordt je product niet konisch, maar schuin ( tegenoverliggende wanden evenwijdig )
Maar door speling in Z-as geleiding kan die natuurlijk uit de hoek gedrukt worden, volgens mij kun je dan niet van die mooie stekkers frezen.
Slijtage of buiging van de frees lijkt me het meest voor de hand liggen.
Maar je gaat 8mm diep met een freesje van 2 ( in glasfibercarbon ? ) Heb ik geen ervaring mee, maar dat klinkt als freesslijtage. Dus als je steeds 0.5 dieper gaat is die onderste 0.5mm van de frees meer bot (die heeft al 15 baantjes gefreesd ) dan de laatste 0.5mm.
Er zou dus best wel wat vering in dat freesje kunnen zitten.
Heb je er ook last van als je een vierkant blokje freest met een freesje 6 b.v.
Indrukwekkende tig-kopter trouwens. Jammer dat er op die fotosite geen teksten bij staan.
Wat is de grap van die staaldraad-demper, moet ie daar op landen ? De pootjes zijn toch langer, of zie ik dat verkeerd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Texel2001
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 okt 2007 00:14
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: krijg m'n pockets niet 'haaks'

Bericht door Texel2001 »

hugo stoutjesdijk schreef:Wat is de grap van die staaldraad-demper, moet ie daar op landen ? De pootjes zijn toch langer, of zie ik dat verkeerd.
Als je kijkt staat de accubak (doos met flexacopter er op) op de veren. Aan deze doos komt ook nog een cameraframe te hangen. Goog maar eens op wire rope dampers

Met een dikke frees een vierkantje maken als test is ook een goed idee om te kijken waar die schuinte vandaan komt. Goede analyse als er iets scheef staat wordt je product niet konisch
Gebruikersavatar
Texel2001
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 okt 2007 00:14
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: krijg m'n pockets niet 'haaks'

Bericht door Texel2001 »

Nou ik ben er achter. 't zijn inderdaad versleten freesjes. Die goedkope 2e hands meuk van ebay is leuk om door 2mm carbon te rossen maar in de dieptie van 8mm dan zie je inderdaad de slijtage en buiging. Ik heb de spindel uitgeklokt en die is ok. Daarna met een nieuwe 6mm frees een vierkant in MDF getrokken en viola gewoon haaks.

Ben wel weer wat wijzer geworden. 2 winnaars: Mcgyver en Hugo.

Pieter
Plaats reactie