Vlakken graveren

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Vlakken graveren

Bericht door PeterNl »

Als ik iets graveer dan ga ik meestal uit van een DXF. Omzetten naar CamBam en de toolpaths maken voor lijnen is geen probleem.
Maar wat is nu de beste methode om een vlak te vullen? De toolpaths tekenen in Draftsight? dmv hatching? Cambam laten vullen?

Ik graveer met een 60 graden stift op een BF25 (3000 toeren).

Ik kon hier niets over vinden op het internet.

Peter
dPske
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:19
Locatie: Antwerpen

Re: Vlakken graveren

Bericht door dPske »

Ik heb nog niet zoveel ervaring met men cnc enzo... , maar ik denk dat je dat gewoon in cambam kan doen.
Als ik vlakken "graveer" met een graveerstift van 60°(neem aan dat ie 0.2mm tip heeft) dan maak ik daar een pocket van met een stepover van 1. dan maakt cambam HEEEEEEL veel baantjes zodat ie het hele vlak "gegraveerd" heeft. Duurt alleen wel veel langer dan een vlak gewoon te vullen met een frees met een dikkere diameter. Maar het resultaal is 'soms' wel een beter effect. Bv bij plexiglas graveren is het veel mooier om zo'n pocket met een graveerstift te doen dan met bv een frees met dikkere diameter want dan zie je de baantjes minder en krijg je een mooi mat effect. Je kan deze banen ook nog kiezen voor gewoon de contour te volgen tot het vlak volledig is weg gefreest , of een verticale of horizontale hatch kiezen maar dat wist je waarschijnlijk zelf al :)

Zo zou ik het "voorlopig" doen ... zoals ik al zei ik moet nog VEEEL ervaring op doen ;) dus mss zijn er nog andere mensen die een beter idee hebben :)

Grts dPske
o.O
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Vlakken graveren

Bericht door PeterNl »

Bedankt voor je reactie dPske.
Het pocketfrezen met een 1mm freesje is iets wat ik al geprobeerd heb.