Vlakken graveren

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Vlakken graveren

Bericht door PeterNl »

Als ik iets graveer dan ga ik meestal uit van een DXF. Omzetten naar CamBam en de toolpaths maken voor lijnen is geen probleem.
Maar wat is nu de beste methode om een vlak te vullen? De toolpaths tekenen in Draftsight? dmv hatching? Cambam laten vullen?

Ik graveer met een 60 graden stift op een BF25 (3000 toeren).

Ik kon hier niets over vinden op het internet.

Peter
dPske
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:19
Locatie: Antwerpen

Re: Vlakken graveren

Bericht door dPske »

Ik heb nog niet zoveel ervaring met men cnc enzo... , maar ik denk dat je dat gewoon in cambam kan doen.
Als ik vlakken "graveer" met een graveerstift van 60°(neem aan dat ie 0.2mm tip heeft) dan maak ik daar een pocket van met een stepover van 1. dan maakt cambam HEEEEEEL veel baantjes zodat ie het hele vlak "gegraveerd" heeft. Duurt alleen wel veel langer dan een vlak gewoon te vullen met een frees met een dikkere diameter. Maar het resultaal is 'soms' wel een beter effect. Bv bij plexiglas graveren is het veel mooier om zo'n pocket met een graveerstift te doen dan met bv een frees met dikkere diameter want dan zie je de baantjes minder en krijg je een mooi mat effect. Je kan deze banen ook nog kiezen voor gewoon de contour te volgen tot het vlak volledig is weg gefreest , of een verticale of horizontale hatch kiezen maar dat wist je waarschijnlijk zelf al :)

Zo zou ik het "voorlopig" doen ... zoals ik al zei ik moet nog VEEEL ervaring op doen ;) dus mss zijn er nog andere mensen die een beter idee hebben :)

Grts dPske
o.O
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Vlakken graveren

Bericht door PeterNl »

Bedankt voor je reactie dPske.
Het pocketfrezen met een 1mm freesje is iets wat ik al geprobeerd heb.
Je krijgt dan inderdaad afdrukken van de toolpaths en dat is niet mooi in plexiglas.

Ik ben er al wel achter dat een horizontale hatch in cambam een mooier resultaat geeft. Dan zijn de banen in ieder geval niet willekeurig.
Nu nog uit zien te vinden wat mooie waarden zijn voor de fill (afstand tussen lijnen) en daarbij de instellin g voor de graveeractie.

Peter
dPske
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:19
Locatie: Antwerpen

Re: Vlakken graveren

Bericht door dPske »

Hier heb ik mijn resultaat en uitleg over hoe en wat van instellingen ik gebruikt heb . Misschien heb je daar wat aan. Ook van de eerdere posts van andere leden... :P

Grts dPske
o.O
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vlakken graveren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik denk dat een deel van jullie 'minder mooie' resultaat komt door vering van de perspex plaat. Die plaat is nooi echt vlak, als je em met vacuum zou spannen zou het al een stuk beter worden. Bij evenwijdige baantjes vallen die diepte verschillen waarschijnlijk minder op. Het blijft toch altijd wel een probleem, hoe klein die verschillen ook zijn, je ziet eigenlijk alles.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
eliebaele
Berichten: 107
Lid geworden op: 15 sep 2012 18:48

Re: Vlakken graveren

Bericht door eliebaele »

Neem geen plexi maar polycarbonaat en koel met zuivere olie bij nabewerking
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Vlakken graveren

Bericht door Mcgyver »

Neem geen plexi maar polycarbonaat en koel met zuivere olie bij nabewerking
Hmm polycarbonate geeft een mooiere afwerking???

Dacht het niet.. ten eerste is polycarbonate een extrusie product dus smelt veel sneller, als gegoten acrylaat.

afwerking in polycarbonate is altijd wat lastiger, (materiaal eigenschap) het krast sneller... en gegoten acrylaat is veel makkelijker te frezen.. het is namelijk iets harder..


En je tip, koelen met olie... als polycarbonaat ergens niet tegen kan dan zijn het wel "bijtende stoffen"

Alcohol, benzine, olie geven je een zekerheid als je je slagvaste polycarbonate wilt laten scheuren..... binnen no time overal haarscheuren..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Plaats reactie