Nieuwjaarsdagprojectje: 'zero fog mister'; welke vloeistof?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwjaarsdagprojectje: 'zero fog mister'; welke vloeist

Bericht door DaBit »

AlMg3/EN AW5754/54S: 'verspanende bewerking: ongeschikt'.

Grmbldegrr.
Een poging met een dikkere 2-snijder (en het extra materiaalverlies maar voor lief nemen) kan ik dus eigenlijk ook wel beter uit mijn hoofd laten? Dat past niet helemaal in mijn plannetjes....
michel pet schreef:wat voor alu is het het ziet er zo ravelig uit gamma shit??
Nee, AlMg3 plaat afkomstig van een normale metaalgroothandel. Was een goed compromis tussen verkrijgbaarheid, mechanische sterkte en lasbaarheid. Als je Al99,5 plaat wil hebben in hobbyhoeveelheden dan is dat niet zo'n probleem. AlMg3 lukt ook nog wel. Maar verder word de spoeling wel erg dun.

Even voor de duidelijkheid trouwens: dat metaalbewerken met iets geavanceerders dan een decoupeerzaag en Chinees kolomboormachientje van 39,95 uit de aanbieding is nieuw voor me. 't gaat allemaal wel redelijk rap vooruit, maar ik lig nog lichtjaren op de meesten van jullie achter.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwjaarsdagprojectje: 'zero fog mister'; welke vloeist

Bericht door skillalot »

zeeschuim schreef:Het schijnt toch te moeten kunnen
ST37-2 :?:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwjaarsdagprojectje: 'zero fog mister'; welke vloeist

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij zie je exact wat er fout gaat. ;-)
Je snijgegevens zijn helemaal niet zo belangrijk, zo'n 4-snijder is gewoon niet geschikt om door vol aluminium te gaan ( ook niet als het wel een verspaan kwaliteit is )
Dus een 2 snijder, of 1 snijder is aan te raden. Een 1 snijder vind ik meestal wel erg klapperen, zijn over het algemeen ook best lang.
Daarnaast, dit aluminium is net klevende stopverf, of het moment dat het plakt, loopt de boel vol en is het gebeurd.
Dus zorgen dat je frees vet blijft, volle straal emulsie, of pure smeermiddel ( fanella, petroleum oid )
Wanneer ik zoiets frees (2 snijder diam.3mm hardmetaal, 3mm diep), draai ik 12000 toeren, met voeding 200 en nog de hand bij de voedingsknop. Je hoort het fout gaan, voeding naar beneden, extra smeren totdat het weer gaat en weer verder.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwjaarsdagprojectje: 'zero fog mister'; welke vloeist

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij zie je exact wat er fout gaat. ;-)
Je snijgegevens zijn helemaal niet zo belangrijk, zo'n 4-snijder is gewoon niet geschikt om door vol aluminium te gaan ( ook niet als het wel een verspaan kwaliteit is )
Dus een 2 snijder, of 1 snijder is aan te raden. Een 1 snijder vind ik meestal wel erg klapperen, zijn over het algemeen ook best lang.
Daarnaast, dit aluminium is net klevende stopverf, of het moment dat het plakt, loopt de boel vol en is het gebeurd.
Dus zorgen dat je frees vet blijft, volle straal emulsie, of pure smeermiddel ( fanella, petroleum oid )
Wanneer ik zoiets frees (2 snijder diam.3mm hardmetaal, 3mm diep), draai ik 12000 toeren, met voeding 200 en nog de hand bij de voedingsknop. Je hoort het fout gaan, voeding naar beneden, extra smeren totdat het weer gaat en weer verder.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Nieuwjaarsdagprojectje: 'zero fog mister'; welke vloeist

Bericht door PaulBng »

Grappig.
Ik heb eens nagezocht wat voor alu ik eigenlijk gebruik. Almg3 dus.
Ik kan nou niet zeggen dat ik problemen met verspanen heb.
Eensnijder zonder koeling (alleen bij graveren wel)
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwjaarsdagprojectje: 'zero fog mister'; welke vloeist

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En soms ben ik ook iets te enthousiast.
6658
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwjaarsdagprojectje: 'zero fog mister'; welke vloeist

Bericht door hugo stoutjesdijk »

PaulBng schreef:Grappig.
Ik heb eens nagezocht wat voor alu ik eigenlijk gebruik. Almg3 dus.
Ik kan nou niet zeggen dat ik problemen met verspanen heb.
Eensnijder zonder koeling (alleen bij graveren wel)
Waarschijnlijk een hoog toerental en lage voeding ? dus hele dunne spaantjes die lekker wegvliegen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Nieuwjaarsdagprojectje: 'zero fog mister'; welke vloeist

Bericht door PaulBng »

Noop.
Kress op standje 2.
Voeding experimenteel vastgesteld. Zal zo eens kijken hoeveel.
Kleine spaanders inderdaad.

Edit: 1200 mm/min
Laatst gewijzigd door PaulBng op 12 jan 2013 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwjaarsdagprojectje: 'zero fog mister'; welke vloeist

Bericht door DaBit »

Hmm, jammer dat de lokale industrietoko geen 1- of 2-snijders heeft. Die heeft alleen Phantom HSSE/Co 4-snijders. Moet ik weer perse online gaan bestellen :(

Ik kreeg trouwens van iemand die ik nogal hoog acht (maar die geen specifieke freeservaring heeft) de tip: 'jat de plantenspuit van je meissie, doe er spiritus in, en probeer het nog eens. Spiritus is voor aluminium een wondermiddel'. Delen jullie die mening?

En dan had ik gisteren een baldadig idee waarvan ik me nu eigenlijk afvraag of dat eigenlijk wel zo slecht is: Hoe goed werkt een freesje dat eigenlijk voor de bovenfrees bedoeld is in hout? Zo'n rond ding met van die ingesoldeerde hardmetalen mesjes?
Over het algemeen vind ik hout-gereedschap best aardig werken op aluminium; grofgetand zaagje in de decoupeerzaag, pendelstand op maximaal, en je kunt kilometers zagen voor het zaagje op is, en met behoorlijke snelheid. Handcircelzaag zelfde verhaal.

Nu het toch offtopic aan het lopen is nog maar gelijk 2 brandende vragen, anders heb ik straks 10 topics hier lopen:

1) Hoe zit dat nou precies met toerental? Kun je in feite zo laag gaan als je zelf wilt mits je de voorzet per tand maar in het groene gebied houd, of loop je daar ook tegen een minimum aan waaronder het niet meer wil? Als ik die toerentallen van jullie zo lees dan is die BF20 wel erg krap met z'n ca. 2500rpm max. Als dat alleen de voedingssnelheid beperkt dfan boeit me dat nu nog vrij weinig; ik sta voor m'n lol te werken en niet op stuksloon.

2) Software om van DXF naar G-code te gaan is er genoeg, maar ik vind zo gauw niks waarbij ik ook per lijnsegment kan kiezen of de frees aan de binnenkant (gat) of buitenkant (contour) moet lopen. Wat gebruiken jullie?

Voor de beeldvorming: wat ik gister probeerde te maken is dit:
Afbeelding

Dus in feite de frees gebruiken als lasersnijder zeg maar. Nu kan ik dit ding natuurlijk ook net zo makkelijk zelf in G-code programmeren of gewoon via MDI, maar ik wilde de route via een CAD-programma (SolidEdge 2D in dit geval) ook eens proberen. Dat is namelijk ook allemaal nieuw voor me; tot nu toe maakte ik dingetjes gewoon direct in het werk en schets ik met potlood en papier. CAM was een probeerversie van DeskProto (maar dat doet niks meer dan dxf2gcode bijvoorbeeld)
Uiteindelijk heb ik radiuscompensatie (G41/G42) toegevoegd in de G-code, maar da's niet wat je eigenlijk wil. Ging overigens ook niet van een leien dakje, want toen was de lead-in move weer te kort en moest ik die verlengen, etc.

Dat moet beter kunnen. Wat raden jullie aan?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuwjaarsdagprojectje: 'zero fog mister'; welke vloeist

Bericht door Arie Kabaalstra »

tja..'t zal er vanuit mijn toetsenbord niet als verrassing uitzien.. maar zo'n flensje?.. prog ik gewoon aan de machine.. buitencontour is niet dusdanig spannend dat je 'm niet gewoon even inklopt.. en de rest?.. gaten.. ofwel ronde kamers.. cyclusdefinitie, locaties aanlopen, cyclus oproepen.. :lol:

'k weet niet met welke besturing je werkt.. maar de DXF Import van USBCNC maakt hier ook zo goede code van.. Cambam.. zelfde laken een pak.. is bovendien wat flexibeler.. kan ook mooie tangentiale in en uitloop maken.. en.. dit lukt wel met minder dan 500 blokken code.. dus het kan gewoon met de gratis versie..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwjaarsdagprojectje: 'zero fog mister'; welke vloeist

Bericht door DaBit »

Ik ben er ook redelijk zeker van dat ik het met gewoon rechtstreeks inkloppen ook sneller had gedaan dan via de CAD-omweg. In feite heb ik hier niet eens een freesmachine voor nodig. Meetlat, geodriehoek, centerpuntje, decoupeerzaag en accuboormachientje doen het ook nog steeds uitstekend.
Maar ook met die CAD-omweg moet gespeeld en van geleerd worden he? En dan is zoiets wel een mooi beperkt oefenprojectje; de G-code die eruit komt is nog makkelijk te begrijpen en het gebrek aan gemotoriseerde Z-as telt nog niet zo zwaar (daar is dit plaatje trouwens voor; die komt bovenop de kolom van de BF20, 4 pilaren van rond alu, stappenmotor).

Ik zal dat Cambam eens proberen. Ik gebruik trouwens LinuxCNC (EMC2) voor het aansturen. Zal wel ongeveer hetzelfde kunnen als dat Mach3 spul.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuwjaarsdagprojectje: 'zero fog mister'; welke vloeist

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je met Linux CNC parametrisch kan programmeren.. en dialogen kan maken.. dan is het helemaal leuk.. schrijf gewoon een paar parametrische cycli.. klop een husseltje waarden in een dialoogje.. en geef een ros op de grote groene knop.. :lol: kan met dat mach spul ook.. tot op zekere hoogte
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Nieuwjaarsdagprojectje: 'zero fog mister'; welke vloeist

Bericht door PaulBng »

Dat van die spiritus klopt wel.
Ik heb recent een druppelinfuus geregeld. Eens kijken of ik daar wat mee kan.. :mrgreen:
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwjaarsdagprojectje: 'zero fog mister'; welke vloeist

Bericht door DaBit »

Met dat linuxcnc-gebeuren kan dat ook allemaal. Zowiezo gewoon scripts die G-code uitspugen (zoals deze) en onderwater doorgeven. Via de hardware abstraction kun je vanalles doen met wat er extern binnenkomt (en uitgaat). Verder kun je redelijk willekeurig spul in de GUI integreren, zoals werkstukfeatures zoeken met een camera en daarop nullen enzo.

Het kan allemaal. Vraag het me over een jaartje, dan leg ik je precies uit hoe het werkt :)

Voorlopig is mijn CNC setup nog niet eens compleet en moet ik er nog mee leren werken ook. Ik heb voor CNC gekozen omdat enigzins fatsoenlijke DRO opties ongeveer net zo duur en zo niet duurder zijn als een paar steppers erop zetten en een oude afgeschreven computer erachter hangen. En 't is zeer zeker flexibeler. Zelfs al zou ik nooit een NC-programma gaan draaien, dan nog is de MDI een zegen.

Goed, inmiddels heb ik een 2-snijder HSSE/Co freesje van 5mm te pakken. Kwestie van goed door de bakjes snuffelen bij de industrietoko. Ik zal eerst er eens voor zorgen dat de grote rode paddestoelknop alles uitschakelt inclusief spindel, en dan nog eens een poging doen.

Hoe zit het met toerental vs aanzet per tand? Mag dat omlaag mits ik de voeding ook maar evenredig verlaag (en de aanzet per tand dus constant hou)? Dan zou ik graag eens een 'op het dooie gemakje'-tempo willen proberen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie