Leesvoer beginselen CNC frezen/verspanen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Leesvoer beginselen CNC frezen/verspanen

Bericht door floriske.nl »

Na inmiddels zo'n 5 jaar geregistreerd te zijn, slechts 2 posts gedaan te hebben omtrent snijsnelheden omdat ik een HBM 16 aangeschaft had, heb ik nu dan toch echt besloten een CNC machine aan te gaan schaffen/bouwen.

Mijn oog is gevallen op de Zoltar 2011-CL en ik ben inmiddels druk in overleg met Chris over de aanschaf en onderdelen.

Echter ben ik nog vrijwel geheel kennisloos op het gebied van CNC frezen/verspanen en ik vroeg me af of er goed leesvoer beschikbaar is voor de leek om mezelf alvast in te verdiepen?

Edit:

Zal me dan ook maar even heel kort voorstellen ;)

Mijn naam is Floris (nickname Floriske.nl) ben 35 en grafisch vormgever van beroep (voorheen audio visueel technicus).

Heel wat jaren geleden ben ik in aanraking gekomen met pc Casemodding en hier zelf ook mee aan de slag gegaan.
Mijn oude casemodding website is hier te vinden: http://www.floriske.nl/casemodding/inde ... ?page=home

Met 1 van mijn projecten (XIXIV) ben ik in 2006 winnaar geworden van de Benelux Casemod league.

Afbeelding

Hierna ben ik aan een nieuw project (Core4) begonnen waar nogal wat freeswerk bij kwam kijken. Freeswerk dat ik volledig met de bovenfrees ben/wilde gaan doen. Dit is de status tot dusver:

Afbeelding

In 2008 hebben we echter een huis gekocht (ruwbouw) en hierdoor is dit project enigszins in de vergetelheid geraakt. Mede omdat het zo enorm veel werk zou zijn om het af te maken. Alles ligt nu keurig in dozen op zolder om afgemaakt te worden.

In de tussentijd heb ik wat andere projecten om handen gehad, het werk aan ons huis, een photobooth voor onze bruiloft en een 2DOF Motion Simulator.

Afbeelding

Dit was mijn laatste afgeronde project (november 2012 afgerond) maar ik gebruikte hem te weinig en heb daarom besloten hem te verkopen.

Op dit moment ben ik aan het werken aan een eiken Arcade Bartop:

Afbeelding

Ook dit project omvat(te) nogal wat freeswerk en dit gecombineerd met het feit dat Core4 nog op de zolder ligt en de verkoop van mijn motion sim een aardig start budget opgeleverd heeft heeft me doen besluiten een CNC frees aan te schaffen/te gaan bouwen.

Mijn oog is gevallen op de Zoltar 2011-CL.

Ben nu druk bezig met het samenstellen van een onderdelen lijst en hoop snel te kunnen gaan bestellen en bouwen :D ... en wie weet komt Core4 dan toch nog eens af 8)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Leesvoer beginselen CNC frezen/verspanen

Bericht door Swets »

hoi,

nu zien we elkaar ook hier....

leuk!!!
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Leesvoer beginselen CNC frezen/verspanen

Bericht door floriske.nl »

Haha, zo kom je elkaar nog eens ergens tegen ;-) maar was ook wel te verwachten dat jij hier te vinden was :lol:

Ontopic: niemand suggesties voor was leesvoer voor 'n nieuweling? Jammer! Had gedacht dat er toch wel wat aan te raden sites of boeken zouden zijn om mee vast eens wat in te lezen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Leesvoer beginselen CNC frezen/verspanen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Al die frezers frezen liever dan dat ze lezen :lol:
Daarnaast kun je dit werk alleen leren door het te doen.
Vroeger had ik wel iets van 'NC fraezen leicht gemacht' of iets anders, moet es in m'n archief kijken of ik nog wat heb.
De vraag is in deze natuurlijk ook altijd, welke kennis wil je weten. Voor ons is een een geleidelijk traject van leren,(jaar of 5) zodat het heel lastig te zeggen is: zo werkt het en zo moet je het doen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Leesvoer beginselen CNC frezen/verspanen

Bericht door floriske.nl »

Haha, ik zou ook liever frezen dan lezen :lol: maar omdat ik nog geen machine heb gaat dat nog niet lukken.

Dus dacht, waarom tot die tijd niet eens vast wat inlezen over basis beginselen, terminologie, snijsnelheden, materialen, soorten frezen etc.

Had eigenlijk wel verwacht dat dit soort info ergens verzameld te vinden zou zijn, maar dat valt toch tegen.
Robbie
Berichten: 198
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Leesvoer beginselen CNC frezen/verspanen

Bericht door Robbie »

Hallo Floriske.nl,

Programmeren:
CNC programming van Peter Smid heb ik bij De Slegte gekocht, de naam van de schrijver lijkt Nederlands, maar het boek is in het Engels. Het is van oorsprong een Amerikaans boek. Er staat heel veel in over draaien en frezen en verschillende besturingen passeren ook de revue. Het boek is zelfs 2e hands niet goedkoop, maar bevat een schat aan informatie incl compensaties e.d. Als het niets mag kosten download dan de programmeerhandleiding van Linux CNC, daar staat ook behoorlijk veel in. Ik gebruik trouwens Linux CNC (gratis) waardoor ik meer geld beschikbaar had voor spillen en geleidingen. Je kan daarna ook nog steeds overstappen op een andere besturing, zodat je de kosten over een langere periode verdeelt...

Verspanen:
Voor weinig geld zijn er (ook bij bovenvermelde winkel via Internet) af en toe eenvoudige, maar goede boekjes te koop van de uitgeverij "Educa" ze zijn ca. 50 pagina's. Het was een serie en elk deeltje behandelt een deel-vakgebied zo zijn er boekjes over draaien, frezen, freesgereedschap, opspannen, slijpen, beitelhoeken e.d. Het heeft mij geholpen om in korte tijd begrip te krijgen mbt verspaning. De nieuwste HM soorten staan er niet in, want de serie is al een flink aantal jaren oud. Nadat ik alles had gelezen, kon ik ze meteen weer kwijt aan een ander (die er ook veel aan heeft), dus helaas heb ik ze niet meer.

Succes en groeten, Rob.
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Leesvoer beginselen CNC frezen/verspanen

Bericht door floriske.nl »

Hey Rob,

Goede tips thx! De slegte had Ik inderdaad ook nog niet aan gedacht. Zal 's wat rond gaan neuzen!

Gr. Floris
Plaats reactie