Welke aanpak is de beste?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welke aanpak is de beste?

Bericht door DaBit »

Ja, ik gebruik voor laminaten een heel vloeibare epoxy die lekker lang verwerkbaar is, sterk is, en tegen vrij hoge temperaturen kan. Geen bubbeltjes, geen race tegen de klok, niet zo gauw een bak kokende epoxy waarvan je niet weet hoe gauw je die buiten moet krijgen. Prettig spul.
Enige nadeeltje: voor maximale sterkte, hardheid en temperatuurbestendigheid vind het spul het wel prettig om op hogere temperatuur na te harden. Hoeft niet veel te zijn; graad of 50-60 is genoeg.
Is niet verplicht bij dit smaakje epoxy overigens, maar als je het niet doet duurt het wel even voor het hardingsproces compleet is.
Achja, voor deze toepassing overkill natuurlijk, maar dat is wat ik heb staan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
zeeschuim

Re: Welke aanpak is de beste?

Bericht door zeeschuim »

Alle epoxie produkten harden pas echt goed uit na een etmaal in een temperatuur van 65 graden. Anders duurt het gewoon veel langer. Bij Rhebergen composieten worden er om de produkten nadat ze gereed zijn, met platen tempex van 15 cm en purschuim een hut omheen gebouwd. Dan gaat de slang van een grote heater erin en wordt de temperatuur voor een etmaal op 65 graden gehouden .
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welke aanpak is de beste?

Bericht door DaBit »

Zo, flens is gefabriceerd en zit erop, laagje epoxy zit er overheen. Ik hou 't voorlopig hierbij.
Om het verhaaltje af te ronden hier nog 2 foto's. Klik voor groter.

Afbeelding

Afbeelding
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hungryarie
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jul 2012 10:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Welke aanpak is de beste?

Bericht door hungryarie »

Nu willen we natuurlijk graag een filmpje met geluid :P
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welke aanpak is de beste?

Bericht door DaBit »

Ik ga d'r weinig van horen; ding gaat de dode kamer in met een meetmicrofoon die luistert :D

Vanmiddag de machine trouwens eens schoongemaakt en de schuur deels. Nou weet ik weer waarom ik niet zoveel met hout doe. Mengseltje van leibaanolie en MDF-stof, mjammie. En ondanks de stofzuiger zit er toch een laagje stof overal, al is dat meer van het zagen dan van het frezen.

Moet ik toch ook eens een structurele oplossing voor verzinnen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Welke aanpak is de beste?

Bericht door skillalot »

http://www.sorotec.de/shop/product_info ... astic.html

Dit in combinatie met zo'n nat-droogzuiger stofzuiger werkt prima tegen stof. Zuigkracht blijft constant, alle stof gaat in de cycloon omlaag, en de filters van je stofzuiger blijven open.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welke aanpak is de beste?

Bericht door DaBit »

Hmm, ja, da's twee. Is inderdaad wel nuttig zo'n ding, al wil ik eerst wel eens kijken of zo'n JP Thien geval ingebouwd in de Karcher de truuk doet. Is gauw geprobeerd. Het filter van het ding verstopt inderdaad knap rap (al valt dat met een zak nog wel mee).

Nummer 1 is de spanen uberhaupt in de stofzuiger krijgen zonder dat ik met 't handje er de hele tijd bij moet blijven staan en de zuigmond op 1cm van de frees moet houden. Ook niet onbelangrijk als ik mijn 'mist'-koeler gebruik (al dan niet met vloeistof); het dunne, felle straaltje lucht dat daar vanaf komt is heel goed in het verwijderen van spanen rond de frees, alleen vervolgens vind ik die spanen overal terug. Ook onder m'n schoenen waarna ik weer ruzie krijg met de directie thuis.

Magoed, ik heb nog wel een ideetje waarbij de spanen door het luchtstroompje weggeblazen worden en lekker 'tjoep' de stofzuiger in gaan. Ergens in de toekomst heb ik wat motoronderdeeltjes in de planning, en dan kan ik vrolijk 80% van een blok alu wegfrezen. En buiten de troep vind ik het ook voor de ca. 1,30 de kilo wat het oplevert wel prettig als die in een bak terecht komen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Welke aanpak is de beste?

Bericht door audiomanics »

Ik heb zo'n JPThien geval ingebouwd in zo'n Action-keteltje. Fijn stof gaat nog steeds door naar de stofzuiger maar alles dat iets groter is wordt keurig afgevangen. Ik denk dat ik ca 95% gemiddeld afvang.
Ik heb de laatste tijd op internet nog gezocht naar de echte ervaringen van gebruikers van zo'n Dust Deputy Cyclone, maar iedereen had toch ook dat juist het fijne stof er gewoon doorheen ging en niet afgescheiden werd.
Natuurlijk kan ik mooie filmpjes maken hoe goed hij het doet.. Zorg ik dat ik eerst een berg GROF zaagzel heb en dat ga ik op zuigen dan haal ik inderdaad 100%... Maar doe nu het zelfde eens met een berg schuurstof??.. Dat laten ze natuurlijk niet zien in de advertenties of bij de "gebruikers" die leverancier zijn..

Ik zoek nog naar een materiaal dat lucht redelijk goed doorlaat, glad is en heel fijnmazig. Als ik daarvan een zakje om mijn filter doe dan zal het fijnstof er gewoon vanaf glijden als de stofzuiger uitgezet wordt.
Nu heb ik een soort poetslap eromheen en dat scheelt ook al enorm met de tijd dat het filter volloopt. Het filter zelf blijft nu nagenoeg schoon maar ik moet nog iets hebben dat het stof van die poetslap af glijdt..
Een zelfreinigend filter dus. Dat in combinatie met die JP-Thien/Aldi-ketel
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Welke aanpak is de beste?

Bericht door karangetang »

Zit hier iets bij ?? polyester gaas tot 18 micron

http://www.topzeven.com/Producten/Gewev ... 0producten

veel succes
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Welke aanpak is de beste?

Bericht door karangetang »

Zit hier iets bij ?? polyester gaas tot 18 micron

http://www.topzeven.com/Producten/Gewev ... 0producten

veel succes
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Welke aanpak is de beste?

Bericht door audiomanics »

Ik denk het wel maar ik ben bang voor:
- niet leveren aan particulieren
- minimale afname 3 rollen
- bij bestellingen onder de 500 euro, 80 euro administratie + verzendkosten

't zou mooi zijn als ik dat gewoon ergens uit een winkel kon halen... zal ze eens mailen of er mogelijk een bedrijf in de buurt zit dat besteld heeft..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welke aanpak is de beste?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Daarom kloppen die grotere stofzuigers de 'stoffen zak' elke keer dat de stofzuiger uitgezet wordt automatisch uit.
Ben benieuwd of zo'n 18 mu gaas fijn genoeg is voor het echte stof.
( dat wordt theezakje sparen zie ik wel )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welke aanpak is de beste?

Bericht door DaBit »

audiomanics schreef: Ik heb de laatste tijd op internet nog gezocht naar de echte ervaringen van gebruikers van zo'n Dust Deputy Cyclone, maar iedereen had toch ook dat juist het fijne stof er gewoon doorheen ging en niet afgescheiden werd.
Verbaast me niks. Dat fijne schuurstof blijft ook lang genoeg in de lucht zweven om overal in mijn schuur neer te slaan. Je ziet ook in 'echte' houtwerkplaatsen met dikke stofafzuigers en van die manshoge zakken dat er overal een dun laagje stof op zit. En als het zo goed blijft zweven dan blijft het ook in de luchtstroom naar de afzuiger van zo'n cycloonsysteem hangen.

Als ik weer eens wat meubeltjes op wil knappen of iets dergelijks dan doe ik het schuur- en spuitwerk om die reden gewoon lekker in een elcheapo partytentje.
Ik zoek nog naar een materiaal dat lucht redelijk goed doorlaat, glad is en heel fijnmazig. Als ik daarvan een zakje om mijn filter doe dan zal het fijnstof er gewoon vanaf glijden als de stofzuiger uitgezet wordt.
Moet het ook geen statische lading opbouwen, want dan blijft het alsnog hangen. Dus de meeste kunststoffen vallen al af. Er is heel fijn metaalgaas (veelal RVS) te krijgen met openingen van enkele microns toe, maar dat spul kost een vermogen.

Bij offroadmotoren gebruiken ze schuimfilters, eventueel in combinatie met een prefilter. Dat kan aardig wat stof opnemen voordat de luchtweerstand onacceptabel word, maar daarna is het schoonmaken en inolien weer een 'fijne' klus. Magoed, het is goedkoop en als ik kijk hoeveel stof zo'n luchtfilter kon happen tijdens een rondritje Marokko dan zou het wel eens lang goed kunnen gaan.

Ik zou het zoeken in een groot oppervlak, of amper filteren na de cycloon en de uitlaat van de blower buiten laten eindigen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Welke aanpak is de beste?

Bericht door Linki »

Elk cycloon is maar goed voor een beperkte verhouding deeltjes grootte.
De truck hier is om eerst met een groot cycloon de grove delen er uit te halen en dan met een aantal parallel geschakelde kleine cyclonen het fijnere stof af te vangen.
Dyson stofzuigers en de goedkopere klonen doen dit. De stofvangbak is de eerste cycloon, en daarna gaat de lucht door een stuk of acht kleine cyclonen.
Nu is het volume van de stofvangbak van deze stofzuigers veel te klein.
Een praktische en goedkope oplossing zou kunnen zijn: Gebruik een vat als eenvoudig eerste cycloon. En laat een Dyson kloon hieraan zuigen, dan heb je drie maten cyclonen in serie voor een paar tientjes.
Plaats reactie