PCB ervaring.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
AbSat
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 feb 2007 23:55
Locatie: Bloemendaal

PCB ervaring.

Bericht door AbSat »

Alhoewel zeker geen ervaren PCB frezer heb ik wel enige ervaring opgedaan.
Nadat ik drie jaar geleden met vroegpensioen ging wilde ik wat met stappenmotoren gaan doen. Ik kwam in kontakt met aanrip die bezig was een router te bouwen met driefase stappenmotoren. Voor deze machine ben ik toen de drivers voor die motoren gaan bouwen en heb toen enkele printen daarvoor met die machine gemaakt.
Hier in grote stappen de door mij gebruikte methode.

Ik ontwerp de print in de ligth edition van Eagle v 4.15, speciaal voor het bewerken met de router. Dat wil zeggen dat ik de print volledig met de hand ontwerp en zoveel mogelijk koper laat staan dus alleen isolatie baantjes frees. Voor deze simpele printjes gaat dat prima.
John Johnson heeft voor Eagle de ULP "PCB-GCODE" ontwikkeld die het printontwerp omzet in G-code. Na het otwerpen van de print start ik onder Eagle dit User Language Program dat mij, na het instellen van de nodige parameters, G-code files levert die ik in TurboCNC kan laten lopen.
De maagdelijke printplaat plak ik met dun dubbelzijdig plakband op een plaat Trespa die ik dan op de freestafel span.
Tot nu toe heb ik gewerkt met freesjes van Franklin Industries. Deze firma levert de LPKF machines en ook de freesjes daarvoor. Ze zijn niet goedkoop, maar breken niet en hebben een prima standtijd. Ik heb er tot nu toe 2 gebruikt die allebei nog bruikbaar zijn.
Ik laat PCB-Gcode een aparte drillfile aanmaken met achter elkaar de verschillende boor diameters met een toolwisselstop ertussen.
Voor dubbelzijdig werk boor ik twee markeergaatjes wat dieper in het Trespa waar ik dan voor het centreren vóór het omdraaien van de plaat twee boortjes in prik.
Het grootste probleem voor mij tot nu toe is het vlak opspannen van de print. Omdat de freesdiepte direct de breedte van het isolatiespoor bepaald en ik met een driver IC werk waarvan de pennen op 0,05" zitten is dat vrij kritisch.
Foto's van de gemaakte printen en de machine zijn te zien op de site van aanrip, http://www.aanrip.nl "Project 2 A Router" en op het PCB-GCODE forum, http://groups.yahoo.com/group/pcb-gcode/ onder " Albert's pictures".
Ik heb een aantal maanden niets met de router gedaan maar ben nu van plan om het weer op te starten. Ik hou jullie op de hoogte.

AbSat.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: PCB ervaring.

Bericht door Erik »

Welkom op dit forum en bedankt voor je heldere uitleg. Vooral de Eagle > gcode tip is een goede.

Houd ons op de hoogte van nieuwe projecten.

Gr.

Erik
sorge
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:29
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: PCB ervaring.

Bericht door sorge »

Hallo iedereen,

Ik lees op dit forum dat er verschillende zijn met ervaring in het frezen van printplaten. Na veel werk heb ik nu een minifrees van voldoende nauwkeurigheid. Maar mooie spoortjes frezen lukt mij nog niet echt goed. Ik heb gelezen dat je een frees moet gebruiken met zo'n halve platte kant en en een hoog toerental van de freesmotor moet gebruiken. Op de website van Kevin Damen zie ik dat hij dit soort freesjes kan leveren. Is er iemand die ervaring heeft met deze freesjes (van Kevin of een andere zaak), iets kan zeggen over de spec's en waar ze te koop zijn en de prijs is ook belangrijk natuurlijk. Alvast bedankt voor de reactie.
Gr, Wout
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: PCB ervaring.

Bericht door Erik »

http://stores.benl.ebay.be/VHM-Werkzeuge en dan een tophoek van 40 graden.

Ik heb gefreest met 120mm/min bij 2250 rpm, diepte 0,2mm. Na een print 10x20cm was het freesje nog niet bot. Andere toerentallen en voedingssnelheden kan ik je niets over vertellen.

Gr.

Erik
AbSat
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 feb 2007 23:55
Locatie: Bloemendaal

Re: PCB ervaring.

Bericht door AbSat »

Zoals ik in een eerdere post al aangaf heb ik freesjes van Franklin Industries gebruikt, de REF 101010 - UNIVERSAL CUTTER. http://www.franklin-industries.be/winke ... _12-1.html
Deze zijn niet goedkoop, ik heb er toen een setje van 10 gekocht voor € 140,-.
Ze kunnen baantjes frezen vanaf 0,2mm breed en hebben tussen de 20.000 en 30.000 rpm nodig voor mooi strak werk.
Er is nog een versie die kleiner kan maar die heeft 60.000 rpm nodig volgens de fabrikant.
Daarvoor had ik geéxpirimenteerd met allerlei freesjes van mijn zoon die goudsmit is, maar daarmee kreeg ik geen mooie resultaten.
Later heb ik nog enkele hardmetalen freesjes uit het Proxxon pakket gekocht in een opruiming, de "Tungsten Carbide Milling Drills (Speardrill) 28321" deze freesjes werden ook door Conrad geleverd maar ik kan ze nu zowel in de catalogus als op de site niet vinden. Ik meen dat deze freesjes rond de €10,- kosten. Ik had er mooie frees resultaten mee, maar in epoxy materiaal sleten ze vrij snel bot.
Op CNCZONE.com kwam ik Andrew Abken tegen die zelf freesjes slijpt en toen gratis samples aanbood. Hij heeft mij er toen ook een gestuurd, maar daarmee heb ik nog niet gewerkt. Wel lees ik dat andere gebruikers er prima resultaten mee hebben ook wat betreft de standtijd. Deze kosten $ 7,50 per stuk of $ 5,00 per 10 excusief verzendkosten.

AbSat
Plaats reactie