Eerste keer MDF frezen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eerste keer MDF frezen

Bericht door serum »

Probeer voor de aardigheid gewoon eens 5000mm/min? kan zijn dat je net op een aantal microsteps zit waar je wat resonanties krijgt in de as op die snelheid. Die snelheid is echt geen probleem voor je machine. (bij 1000rpm hebben die motoren nog meerrrr dan genoeg koppel om die kress door het MDF te duwen) (al zou de Kress stil staan, komt ie nog een heel eind denk ik :mrgreen: )
hoeby
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 mar 2014 08:08
Contacteer:

Re: Eerste keer MDF frezen

Bericht door hoeby »

Heb zojuist getest op 4000mm/min.
Moet erg wennen aan de snelheid waarmee de portaal nu op en neer zoeft, daarom heb ik niet gelijk 5000mm/min geprobeerd.

Maar dat was inderdaad de truc.
Bij 4000mm/min is de resonantie weg. Als de portaal accelereert dan hoor ik tussendoor heel kort de resonantie en deze verdwijnt dan weer als de machine verder accelereert.

De 8mm frees lijkt weer goed, maar is een HSS.
Heb nog een 6mm VHM liggen, die mag het straks gaan proberen.
hoeby
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 mar 2014 08:08
Contacteer:

Re: Eerste keer MDF frezen

Bericht door hoeby »

zojuist een test gedaan.

De VHM 6mm frees erin.
Toerental op 20000 laten staan.
De snelheid op 4000mm/min.

Frees heeft een diepgang van 3mm, een zijwaartse verplaatsing van 3mm bij iedere baan.
Heb 2 lagen laten wegfrezen. Het MDF ziet er helder uit, niet verbrand.
De frees zelf ziet er ook perfect uit, voelt scherp en niet verkleurt. Ook geen lijm eraan.
Moet alleen wat afscherming zetten, want de mdf-spanen (of hoe noem je dat bij hout?) vliegen overal heen. Maar dat is makkelijk op te lossen.

Na de 2 lagen ben ik gestopt. Dit was een test.
Nu kan ik de tekening volledig inladen en dan op "start" duwen en dan mag de machine 2 uur op en neer zoeven.

Hartelijk dank voor de hulp. Lijkt dat ik hiermee op het juiste spoor gezet ben.
hoeby
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 mar 2014 08:08
Contacteer:

Re: Eerste keer MDF frezen

Bericht door hoeby »

Het frezen aan zich is goed gegaan.
Er zitten nog wel wat foutjes in. Maar dit ligt niet aan de machine.
Ik denk dat ik nog niet de juiste instellingen gedaan heb in de software, welke de g-codes geproduceerd heeft.
In grote lijnen is het goed gegaan, maar de blok MDF bestaat uit een linkse en rechtse deel. Je ziet op de deelnaad, dat het niet helemaal strak is. De Z-as begon al langzaam te zakken, alvorens deze bij het deel was aangekomen wat weggefreesd moest worden. Waar ik de fout gemaakt heb weet ik nog niet. Maar het punt waar het om ging, de eerste keer MDF frezen, dat is volgens mij goed gegaan.

Dit is wat ik gefreesd heb.
16039
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eerste keer MDF frezen

Bericht door serum »

Lekker vormpje! wat is het?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Eerste keer MDF frezen

Bericht door andrefc101 »

serum schreef:...wat is het?
Toilet? ;-)

p.s. goed gelukt hoor, ziet er netjes uit!
hoeby
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 mar 2014 08:08
Contacteer:

Re: Eerste keer MDF frezen

Bericht door hoeby »

Het is een mal om een gfk motorkapje te kunnen maken voor een modelvliegtuig (gfk = glasmat + epoxy)
Het is een eigen ontwerp vliegtuig, waarvoor geen andere bestaande kap gebruikt kan worden.
Een mal maken van hars is duur als je maar 1 of 2 motorkappen nodig hebt. Dit is dan een goede vervanger.

Om een idee te krijgen. Het gaat om het witte deel op onderstaande foto.
Het is niet het model dat ik aan het bouwen ben, maar puur om een idee te krijgen.
16040
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Eerste keer MDF frezen

Bericht door Toxiq »

Tof...!
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
benovitch
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jun 2017 20:21
Contacteer:

Re: Eerste keer MDF frezen

Bericht door benovitch »

Hoeby,

Heb je toevallig een linkje naar het type frees dat je gebruikt heb?
Plaats reactie