messing(?) sigarendoosje

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

messing(?) sigarendoosje

Bericht door clements »

een vriend van mij vroeg of ik deze week even een tekst in een sigarendoosje wil graveren.
Ik heb wel een aantal nieuwe graveerstiftjes (30°) liggen. Ik heb echter geen ervaring met messing, en aangezien het er maar 1 is (en een cadeau) wil ik het niet verknallen.

Deksel wil ik losmaken en proberen vlak op te spannen op een blok oid.
De tekst/afbeelding is alleen contour lijnen.

Welke speed / feed en diepte zou ik moeten gebruiken?


plaatje is klikbaar
Afbeelding
ASS-U-ME
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: messing(?) sigarendoosje

Bericht door abs02 »

Wel ervaring met (het hardere soort ) aluminium ?
Wordt in de basisopleiding met dezelfde snijsnelheid en voeding gedaan.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: messing(?) sigarendoosje

Bericht door audiomanics »

Hoe dik is het materiaal zelf eigenlijk? Als het dun is (<1mm) kan V-groef frezen nog wel eens een probleem worden en zeker met een 30 graden freesje.. Probleem is ook dat het midden misschien niet helemaal "solid" is waardoor daar het freesje dieper zal steken dan aan de kanten.
Ik denk persoonlijk dat je die het beste met zo'n grafeerbibber met widia puntje kan graferen. of met zo'n veer belastte diamanten krasstift.
Maar als je toch wil frezen, hoge toeren, dunne laagjes per keer en niet te hard met die 30 graden frees..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: messing(?) sigarendoosje

Bericht door Bjornski1976 »

Wellicht kan je van twee blokjes MDF een klein vacuüm blokje maken om op te spannen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: messing(?) sigarendoosje

Bericht door DaBit »

Is dat gewoon een vierkant doosje en is de deksel vlak? Dan met secondenlijm of hotmelt de deksel op een drager (blokje hout oid) monteren. Naderhand even stoken met de gasbrander en het is zo weer los. Secondenlijm is makkelijker weg te poetsen dan hotmelt.

Invriezen (Chineesbakje oid, werkstuk mm of 5 onder ijsoppervlak, mm of 30-40 ijs onder het werkstuk, klein plekje vrijlaten om op te kunnen nullen) doet bij mij de truuk ook nog wel eens, maar dan moet je wel op kunnen schieten want je hebt 10 minuten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: messing(?) sigarendoosje

Bericht door assink »

En zo'n verend stiftje? Wat je over je materiaal heen sleept, en door middel van krassen graveert.
Zgn "diamond drag engraving"
Vang je daarmee niet de oneffenheden op? Is ook minder agressief dan een draaiend freesje.

Dit dus:
https://www.youtube.com/watch?v=PXnVWrkl1xE
Lameris
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 sep 2007 11:08
Locatie: Hollandsche Rading
Contacteer:

Re: messing(?) sigarendoosje

Bericht door Lameris »

Dit is nu typisch een goede toepassing voor de graveermethode die ik onlangs ontwikkeld heb.
Ik heb een vonkverspaning ( ook wel vonkerosie genoemd) apparaat gemaakt op basis van een electrode
die op het werkstuk rust en steeds door een spoel opgetrokken wordt zodat er een vonk overspringt.
Dit gaat met een frequentie van ca. 100 Hz
Het vonkapparaat is gemonteerd op mijn freeskolom zodat ik met mach3 teksten kan graveren.
Het voordeel is dat de electrode de contour van het oppervlak volgt zodat de gravering overal even diep is ook als het oppervlak niet goed vlak is.
De letterdikte is gelijk aan de diameter van de electrode.
De diepte van de gravering is te regelen met de feed die gekozen wordt. ( 20 mm/ min geeft een goed resultaat)
De gravering ziet er goed strak uit en de letters hebben een mat fond.
Als electrode is alles bruikbaar wat stroom geleid. ( koperdraad 1,2 mm of meer , of 1mm wolfram )
Als werkstuk komt alles wat stroom geleid in aanmerking. Je kunt b.v. hard stalen messen graveren maar ook de koperlaag van een pcb.
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: messing(?) sigarendoosje

Bericht door Hessel Oosten »

Hoi Peter,

Ik doe het met een diamantpunt-stiftje (in messing), verend opgesloten een een zelfgemaakt houdertje.
Sleurt er, zonder draaien dus, op 0.05 mm diepte doorheen, met 50 mm/min.

Hessel


11962

en

11961
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 870
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: messing(?) sigarendoosje

Bericht door zeeschuim »

heulmooi!
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: messing(?) sigarendoosje

Bericht door clements »

het is inderdaad een dunwandig doosje dat niet helemaal vlak is.
Ik dacht eerst de pen van het scharnier eruit te duwen en dan het deksel op een iets kleiner blok op te spannen.
Dat gaat niet lukken, en ik wil de boel niet slopen.

Zon drag stift of vonken lijkt me beter. Ik heb echter de tijd tegen :shock:
Eind van de week wil m maat het afhebben.

Misschien toch maar eens voorzichtig opspannen met vulblokken en graveren iets van 24K rpm, f=500 en diepte 0,1mm

hessel, dat is mooi.
ASS-U-ME
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: messing(?) sigarendoosje

Bericht door assink »

Als je een draaibank hebt clements moet dat toch lukken?
Alleen zo'n diamant stiftje vinden dan? (glasnijder stift of zoiets?)
Gebruikersavatar
Johan Bos
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 feb 2007 07:52
Locatie: [GR]

Re: messing(?) sigarendoosje

Bericht door Johan Bos »

DaBit schreef:Secondenlijm is makkelijker weg te poetsen dan hotmelt.
Even een kleine tip die ik jaren terug eens geleerd heb; Hotmelt laat meteen los met een beetje isopropyl alcohol. Ik heb wat in een spuitflacon om tijdelijke fixaties zo weer los te halen.
RC & Modelbouw
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: messing(?) sigarendoosje

Bericht door DaBit »

Da's een goeie, die ga ik eens proberen. Bedankt!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: messing(?) sigarendoosje

Bericht door audiomanics »

assink schreef:Alleen zo'n diamant stiftje vinden dan? (glasnijder stift of zoiets?)
Een puntje van ca 60-90 graden aan een (gebroken) VHM freesje slijpen (op je groene slijpsteen), dat houdt het ook wel even uit in messing.. Niet zo lang als een diamant puntje maar één dekseltje kun je er wel mee doen..
Voordeel is dat het heeeeeel goedkoop gemaakt kan worden en je zelf je puntjes kan maken..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie