Aluminium frezen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Aluminium frezen

Bericht door FSSF »

Dat ziet er fijn uit 8)

Edit: met het vollopen van freesjes heb ik helaas ondertussen ook het expertniveau bereikt. Tegenwoordig gaat het al een stuk beter maar nog steeds is het af en toe raak. Zojuist nog een dingetje in aluminium gemaakt met 1500 mm/m, 15000 rpm met 6 mm diepte. Als het mis gaat is het bij pockets, gaten en sleuven. Eensnijders doen het vaak voor mij in ieder geval beter als 2 of 3 snijders.

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aluminium frezen

Bericht door serum »

Ik zou, afgaande op wat ik zie/hoor, wat minder stepover gebruiken en een grotere diepte. Ik doe met een 8mm frees 21000rpm (vhm)
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Aluminium frezen

Bericht door FSSF »

Ga ik eens proberen! Step over stond nu op de vooringestelde 2,4mm.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aluminium frezen

Bericht door serum »

Ik probeer qua snijsnelheid met een vhm freesje in aluminium op ongeveer 500m/min uit te komen. (binnen de grenzen van het mogelijke.. :) Met een 6mm freesje zit je dan al wel rap aan de max van je 24000 rpm spindle. (~450m/min)
deargonaut
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 aug 2015 11:18
Locatie: Regio Haarlem
Contacteer:

Re: Aluminium frezen

Bericht door deargonaut »

Yes!! Bedankt allemaal.

Ik heb een opspanplaat gemaakt en het aluminium er aan vastgemaakt. Dit gaat goed met de instellingen uit FSWizard.
Ik merk nu wel dat mijn z-as een stuk stijver moet. Maar dat is dan nu weer de volgende stap.

Oeh! Ik ben blij, joh! :mrgreen:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aluminium frezen

Bericht door serum »

LOL! ik herken het! ben ook altijd zo blij als een kind als ik dat ding zijn rondjes goed en tevreden zie draaien. En eigenlijk is altijd overal wel een verklaring voor. Nog even een klein tipje; bij HSM wil je altijd climbing frezen. Ook bij facing.

gooi eens een fotootje online van je werkstuk?
deargonaut
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 aug 2015 11:18
Locatie: Regio Haarlem
Contacteer:

Re: Aluminium frezen

Bericht door deargonaut »

Bah die image upload is geen pretje.

Maar bij deze, ik ben nog bezig. Het blok zit vast met 4x getapt schroefdraad aan de onderkant aan de "opspantafel".
13450
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aluminium frezen

Bericht door serum »

Nee, ik erger mij er ook iedere keer bont en blauw aan. Geen PNG geen JPEG, formaat qua pixels, max grootte van bestand.

Hoe groot is het onderdeel? Gooi je er nog een finish-strategie overheen?
deargonaut
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 aug 2015 11:18
Locatie: Regio Haarlem
Contacteer:

Re: Aluminium frezen

Bericht door deargonaut »

serum schreef:Nee, ik erger mij er ook iedere keer bont en blauw aan. Geen PNG geen JPEG, formaat qua pixels, max grootte van bestand.

Hoe groot is het onderdeel? Gooi je er nog een finish-strategie overheen?
Stock is 300 x 90 x 90.
Zeker nog een finish... Doe nu alles 12 mm dan 6.

Het materiaal wordt wel echt heet trouwens... Staat de RPM dan te hoog?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11035
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aluminium frezen

Bericht door DaBit »

Meestal is je frees dan aan de botte kant, of je voeding is aan de lage kant.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Aluminium frezen

Bericht door Hessel Oosten »

Als het bovenoppervlak vol "kringen" is, kan het ook nog zijn, dat je Z as niet netjes haaks op het oppervlak staat.

Dat kan mogelijk met je niet zo stijve Z-as te maken hebben ?

Hessel
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aluminium frezen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou wel een plaatje* van de frees willen zien, zou me niets verbazen als die een beetje aan de 'slappe' kant is. Klapperen en doorbuigen geeft hetzelfde effekt als kop niet haaks, en dan nog iets erger.
En bij zo'n slappe frees zou tegenlopend (climbing) wel eens betere resultaten kunnen geven.

*plaatjes? iemand heeft me net Greenshot aangepraat :lol: en als het van je beeldscherm geknipt is, zelden te groot. En jpg is volgens mij het probleem niet. Ja ik kan me simpeler methode's voorstellen
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aluminium frezen

Bericht door serum »

LOL! maar dat is voor Windows, ik zit doorgaans op de Mac. En die maakt screenshots in PNG en je kan ze exporteren met voorvertoning naar JPEG
deargonaut
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 aug 2015 11:18
Locatie: Regio Haarlem
Contacteer:

Re: Aluminium frezen

Bericht door deargonaut »

Zowel het freesje is wel een beetje klaar, na het misbruik van het begin van dit topic...
Maar de Z-as is ook niet stijf. Dan zou het ook nog best kunnen dat de kop niet helemaal haaks staat. Maar volgens mij valt dat wel mee.

Ik ga een nieuwe Z-as verzinnen. Is nu een kokerprofiel die tussen twee schotjes loopt eigenlijk.
Al doende leert men... ofzo. :roll:
Plaats reactie