Aluminium frezen
Moderator: Moderators
-
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 03 aug 2015 11:18
- Locatie: Regio Haarlem
- Contacteer:
Re: Aluminium frezen
Ja daar zijn we weer.
Alles ging goed met het model, totdat ik een nieuwe setup moest maken om het overige materiaal te verwijderen.
Ik heb het model gedraaid en een zelfde roughing feed en speed gebruikt.
Maar de spindel liep weer vast e.d. Ik heb een bankschroef gebruikt die vast zit aan de tafel... Zou het kunnen dat daar aan ligt?
Wat ook anders is, is de strategie. In plaats van 3D adapative heb ik nu 2D adaptive gebruikt...
Ah! Ik dacht echt dat ik 'het' doorhad!
Alles ging goed met het model, totdat ik een nieuwe setup moest maken om het overige materiaal te verwijderen.
Ik heb het model gedraaid en een zelfde roughing feed en speed gebruikt.
Maar de spindel liep weer vast e.d. Ik heb een bankschroef gebruikt die vast zit aan de tafel... Zou het kunnen dat daar aan ligt?
Wat ook anders is, is de strategie. In plaats van 3D adapative heb ik nu 2D adaptive gebruikt...
Ah! Ik dacht echt dat ik 'het' doorhad!
Re: Aluminium frezen
Je bent wel erg terughoudend met je info hoor. Probeer het eens beter uit te leggen. Als ik het nu lees en je vorige posts lees heb ik de indruk dat er wat mis is met je Z, je frees bot is en je spindle in elkaar sodemietert qua snelheid. Allemaal facturen die niet meehelpen. En een bankschroef is niet erg geschikt als machineklem.
-
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 03 aug 2015 11:18
- Locatie: Regio Haarlem
- Contacteer:
Re: Aluminium frezen
Excuus. Facturen willen we niet natuurlijk ( )
Ik heb een MDF plaat aan mijn bed gemaakt. Met een gatenpatroon van Ø6mm op 30x30.
In mijn stockmateriaal, waar ik niet zo heel veel speling heb, heb ik aan de twee zijkanten twee gaten geboord en getapt. Die heb ik met schroefdraad aan de MDF plaat gebout. Daarmee heb ik het model uit gefreesd. Dat ging prima, verre van perfect, maar prima genoeg. 9000 RPM - 2500 mm/min. 1mm stepover / 8 mm stepdown. Ø12mm
Nu wilde ik de andere kanten op maat maken. Vlakke rechthoek, niets fancy's. Ik heb daarvoor een 2D adaptive toolpath voor gebruikt met dezelfde instellingen.
De opspanning is echter anders. Ik heb een bankschroef aan de MDF-plaat gebout en daar het werktstuk ingespannen. Behoorlijk vast.
Als ik echter het programma laat lopen is het te zwaar en duwt 'ie het materiaal uit de schroef, waardoor de frees veel te veel diepte maakt enzo enzo enzo.
Het lijkt dus aan de bek van de bankschroef te liggen. Maar ik zou niet zo goed weten hoe ik het anders op kan spannen (met de middelen die ik nu heb).
Dus eigenlijk is mijn vraag hoe zou ik zo'n opspanning kunnen maken met behulp van het gatenpatroon?
Ik kan - dat heb ik gedaan om de gaten te boren - in het midden een stukje platstaal over het werkstuk geklemd en met schroefdraad aan mdf geklemd... Dat was behoorlijk stevig, maar ik dan niet in één keer de bovenkant vlakken.
Ik heb een MDF plaat aan mijn bed gemaakt. Met een gatenpatroon van Ø6mm op 30x30.
In mijn stockmateriaal, waar ik niet zo heel veel speling heb, heb ik aan de twee zijkanten twee gaten geboord en getapt. Die heb ik met schroefdraad aan de MDF plaat gebout. Daarmee heb ik het model uit gefreesd. Dat ging prima, verre van perfect, maar prima genoeg. 9000 RPM - 2500 mm/min. 1mm stepover / 8 mm stepdown. Ø12mm
Nu wilde ik de andere kanten op maat maken. Vlakke rechthoek, niets fancy's. Ik heb daarvoor een 2D adaptive toolpath voor gebruikt met dezelfde instellingen.
De opspanning is echter anders. Ik heb een bankschroef aan de MDF-plaat gebout en daar het werktstuk ingespannen. Behoorlijk vast.
Als ik echter het programma laat lopen is het te zwaar en duwt 'ie het materiaal uit de schroef, waardoor de frees veel te veel diepte maakt enzo enzo enzo.
Het lijkt dus aan de bek van de bankschroef te liggen. Maar ik zou niet zo goed weten hoe ik het anders op kan spannen (met de middelen die ik nu heb).
Dus eigenlijk is mijn vraag hoe zou ik zo'n opspanning kunnen maken met behulp van het gatenpatroon?
Ik kan - dat heb ik gedaan om de gaten te boren - in het midden een stukje platstaal over het werkstuk geklemd en met schroefdraad aan mdf geklemd... Dat was behoorlijk stevig, maar ik dan niet in één keer de bovenkant vlakken.
- andrefc101
- Donateur
- Berichten: 3725
- Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
- Locatie: Bergen op Zoom
- Contacteer:
Re: Aluminium frezen
Ik begrijp er eerlijk gezegd geen ene snars van, maar het klinkt me wel als een houtje-touwtje oplossing i.c.m. een een botte of instabile frees. Als ik jou was ging ik toch eens kijken bij iemand dat dit soort freeswerk wel voor elkaar krijgt, weet je ook direct wat je fout doet. Klinkt misschien een beetje lullig, maar dit gaat hem zo echt niet worden.deargonaut schreef:Dus eigenlijk is mijn vraag hoe zou ik zo'n opspanning kunnen maken met behulp van het gatenpatroon?Ik kan - dat heb ik gedaan om de gaten te boren - in het midden een stukje platstaal over het werkstuk geklemd en met schroefdraad aan mdf geklemd... Dat was behoorlijk stevig, maar ik dan niet in één keer de bovenkant vlakken.
Re: Aluminium frezen
MDF is geen basis, het kan als onderlegger tussen je stevige basis en het werkstuk, maar als opspanplaat is het bagger.
Het is in de basis heel simpel; Je hebt een aantal voorwaarden;
-scherp gereedschap (bij hoge snijsnelheid wil je vhm ipv hss) Ook de punt(en) moet(en) scherp zijn. VHM met een afgeknapte puntjes omdat het freesje uit je spantang is gevallen is vaak al jammer dan, volgende.
-juiste snijsnelheid (rpm) voor alu reken ik gemiddeld 500m/min met carbide
-tussen het werkstuk en je frees wil je geen speling, dit moet zo stijf mogelijk zijn.
-bankschroef is geen machineklem.
-gevoel, gevoel en nog eens gevoel. Je machine maakt geluid als hij zijn rondjes draait. staat hij te stuiteren op 1mm breedte en 8mm diepte, dan ga je 4mm diep bij 1mm breedte. Je moet gewoon je machine leren kennen.
-aluminium heb je in vele soorten. Zet er een boor in en je hebt gauw genoeg door of het makkelijk aan je boor kleeft; geeft het nare lange taaie spanen? (ook weer gevoel) blijft het aan je boor kleven? Goed smeren/koelen! Voor baggeraluminium is een 2 snijder of een 1 snijder weer handig. 6082T6 (st51) is prima verspaanbaar.
als een freesje een scherp puntje mist, (dat is eerste wat mis gaat bij een vhm freesje; 1 tikje en het is mis (daarom zijn bv 8mm freesjes met 1mm radius zo fijn in VHM)) dan kan daar je probleem al zitten; er begint minimale opbouw van aluminium op de beschadiding (hij snijdt/schraapt daar niet meer, hij wrijft en daardoor ontstaat warmte. Daarom; scherpe frezen zijn essentieel als je er veel van vraagt.
3 snijders hebben (doorgaans) een sterkere ziel dan een 2 snijder. met de juiste geometrie is de spaanlossing voor een 3 snijder erg goed.
Als je freesje al eens volgelopen is, is de kans erg, erg groot dat het weer mis gaat met die frees, tenzij je hem PERFECT schoon hebt gekregen, zonder vastgesmolten residu.
Vooral je hoofd niet laten hangen, maar zorg gewoon dat bovenstaande tips uitgevoerd zijn. (stabiliteit tussen de frees/werkstuk, scherpe frees)
Het is in de basis heel simpel; Je hebt een aantal voorwaarden;
-scherp gereedschap (bij hoge snijsnelheid wil je vhm ipv hss) Ook de punt(en) moet(en) scherp zijn. VHM met een afgeknapte puntjes omdat het freesje uit je spantang is gevallen is vaak al jammer dan, volgende.
-juiste snijsnelheid (rpm) voor alu reken ik gemiddeld 500m/min met carbide
-tussen het werkstuk en je frees wil je geen speling, dit moet zo stijf mogelijk zijn.
-bankschroef is geen machineklem.
-gevoel, gevoel en nog eens gevoel. Je machine maakt geluid als hij zijn rondjes draait. staat hij te stuiteren op 1mm breedte en 8mm diepte, dan ga je 4mm diep bij 1mm breedte. Je moet gewoon je machine leren kennen.
-aluminium heb je in vele soorten. Zet er een boor in en je hebt gauw genoeg door of het makkelijk aan je boor kleeft; geeft het nare lange taaie spanen? (ook weer gevoel) blijft het aan je boor kleven? Goed smeren/koelen! Voor baggeraluminium is een 2 snijder of een 1 snijder weer handig. 6082T6 (st51) is prima verspaanbaar.
als een freesje een scherp puntje mist, (dat is eerste wat mis gaat bij een vhm freesje; 1 tikje en het is mis (daarom zijn bv 8mm freesjes met 1mm radius zo fijn in VHM)) dan kan daar je probleem al zitten; er begint minimale opbouw van aluminium op de beschadiding (hij snijdt/schraapt daar niet meer, hij wrijft en daardoor ontstaat warmte. Daarom; scherpe frezen zijn essentieel als je er veel van vraagt.
3 snijders hebben (doorgaans) een sterkere ziel dan een 2 snijder. met de juiste geometrie is de spaanlossing voor een 3 snijder erg goed.
Als je freesje al eens volgelopen is, is de kans erg, erg groot dat het weer mis gaat met die frees, tenzij je hem PERFECT schoon hebt gekregen, zonder vastgesmolten residu.
Vooral je hoofd niet laten hangen, maar zorg gewoon dat bovenstaande tips uitgevoerd zijn. (stabiliteit tussen de frees/werkstuk, scherpe frees)
Re: Aluminium frezen
Wat betreft dit, de een-snijders van een een bepaalde verkoper uit China bevallen mij goed. Gaat het echter eens mis en blijft wat er wat aluminium aanzitten geef ik ze een badje van gootsteenontstopper. Daarna zijn de freesjes eigenlijk voor aluminium onbruikbaar geworden en lijken ze ook de coating te zijn verloren Iemand die dit bekend klinkt?Als je freesje al eens volgelopen is, is de kans erg, erg groot dat het weer mis gaat met die frees, tenzij je hem PERFECT schoon hebt gekregen, zonder vastgesmolten residu.
Re: Aluminium frezen
Caustic soda vreet inderdaad flink. Voor aluminium wil je sowieso het gros van de coatings vermijden
Zie onderstaande link, alinea coatings, dan met name de reguliere pvd coatings.
https://www.radical-departures.net/arti ... -elements/
Zie onderstaande link, alinea coatings, dan met name de reguliere pvd coatings.
https://www.radical-departures.net/arti ... -elements/
-
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 03 aug 2015 11:18
- Locatie: Regio Haarlem
- Contacteer:
Re: Aluminium frezen
Dank allen...
Toen ik begon met dit enorme project kreeg ik allemaal 'tips' waarvan ik dacht... dat zal wel loslopen. Maar door de machine zo bezig te zien, snap ik ineens waarover bepaalde dingen gingen.
Nu denk ik, waarom heb ik dat ding niet minstens de helft kleiner gemaakt?! haha.
Maar goed ik heb bij vakuumtisch een mooie t-slot plaat gezien, en als er dan weer meer geld is kan ik de rest van de machine beplaten.
Kan iemand mij misschien uitleggen wat het verschil is tussen een bankschroef en een machineklem?
Toen ik begon met dit enorme project kreeg ik allemaal 'tips' waarvan ik dacht... dat zal wel loslopen. Maar door de machine zo bezig te zien, snap ik ineens waarover bepaalde dingen gingen.
Nu denk ik, waarom heb ik dat ding niet minstens de helft kleiner gemaakt?! haha.
Maar goed ik heb bij vakuumtisch een mooie t-slot plaat gezien, en als er dan weer meer geld is kan ik de rest van de machine beplaten.
Kan iemand mij misschien uitleggen wat het verschil is tussen een bankschroef en een machineklem?
- hainjedaf
- Donateur
- Berichten: 2456
- Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Aluminium frezen
Een bankschroef klemt over het algemeen in 1 riching.
Een bankschroef hoeft aleen maar vast te houden en eventueel menskracht weerstand te beiden.
Een bankschroef is niet an toleranties gebonden
Een machineklem:
-sluit nauwkeurig en herhaalbaar nauwkeurig
-klemt zodat machine-krachten weerstand kan worden geboden in alle richtingen.
-verplaatst bij het klemmen het werkstuk niet.
Een bankschroef hoeft aleen maar vast te houden en eventueel menskracht weerstand te beiden.
Een bankschroef is niet an toleranties gebonden
Een machineklem:
-sluit nauwkeurig en herhaalbaar nauwkeurig
-klemt zodat machine-krachten weerstand kan worden geboden in alle richtingen.
-verplaatst bij het klemmen het werkstuk niet.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Re: Aluminium frezen
EN..... met een naaimachine kun je niet nieten
maar met een nietmachine kan je wel naaien
maar met een nietmachine kan je wel naaien
Re: Aluminium frezen
En met die laatste opmerking is de 'slechtste grap van het jaar' trofee op de valreep alsnog vergeven.
(ik denk ik gooi er nog een sympathieke smiley achteraan)
(ik denk ik gooi er nog een sympathieke smiley achteraan)
Re: Aluminium frezen
Sorry hoor maar na zo,n vraag krijg men van mij zo,n antwoord
Maar bedankt nog voor je smiley
Maar bedankt nog voor je smiley
verschil is tussen een bankschroef en een machineklem
Re: Aluminium frezen
De Correcte text is:EN..... met een naaimachine kun je niet nieten
maar met een nietmachine kan je wel naaien
Een naaimachine naait en een nietmachine Niet. ;)
In dialect is ie overigens leuker
Een naaimachin naait
en un nietmachien nait.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
-
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 03 aug 2015 11:18
- Locatie: Regio Haarlem
- Contacteer:
Re: Aluminium frezen
Heb je een beetje last van zuur, en de kerstdiners zijn nog niet eens begonnen?Leeuwinga schreef:Sorry hoor maar na zo,n vraag krijg men van mij zo,n antwoord
Maar bedankt nog voor je smileyverschil is tussen een bankschroef en een machineklem
Zeg dan gewoon niets...
Ik vind het een redelijke vraag... De twee dingen zien er nagenoeg hetzelfde uit en doen in principe hetzelfde. Als ik google vind ik geen uitleg.
Dank voor je heldere uitleg.hainjedaf schreef: Een bankschroef klemt over het algemeen in 1 riching.
Een bankschroef hoeft aleen maar vast te houden en eventueel menskracht weerstand te beiden.
Een bankschroef is niet an toleranties gebonden
Een machineklem:
-sluit nauwkeurig en herhaalbaar nauwkeurig
-klemt zodat machine-krachten weerstand kan worden geboden in alle richtingen.
-verplaatst bij het klemmen het werkstuk niet.