Aluminium frezen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aluminium frezen

Bericht door serum »

Dat gaat niet mooi. je werkstuk gaat er vandoor. Sodemietert je frees qua RPM in elkaar omdat hij belast wordt of druk je op de noodstop? Ik zou het een heeeeeeel stuk rustiger aan doen met de gebruikte belediging voor de naam 'opspanning' :mrgreen: , paar van die lullige handklemmetjes houden niet veel. (zoals je ziet) bij een dergelijke opspanning mag je blij zijn dat het met een 2mm pass blijft liggen. je frees douwt je materiaal in de x/y richting, en de z zakt wel in je materiaal. daardoor krijg je krullen ipv spanen. Bij frezen moet je spanen krijgen, geen krullen.

Regel eerst een fatsoenlijke opspanning is mijn advies of kies een stepdown van max 2mm als max. Spanen rondgooien komt wel.
deargonaut
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 aug 2015 11:18
Locatie: Regio Haarlem
Contacteer:

Re: Aluminium frezen

Bericht door deargonaut »

andrefc101 schreef:Das geen frezen, das hakken! Nu vind ik een plunge van dik 300mm ook wel enigzins geweldadig moet ik zeggen.
Dank voor je wijze blik. Zo ver was ik ook al...
Waar haal jij de 300 mm vandaan?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aluminium frezen

Bericht door DaBit »

Ben je wel zo slim om een even groot blokje onder de frees te leggen als je gedefinieerd hebt als 'stock' in je CAM-setup?

Op jouw plaatjes zie ik dat-ie telkens netjes naast het materiaal begint maar op je video knalt-ie de frees erin, en ligt er ook een veel groter blok op de machine. Als dat blok fysiek groter is dan in CAM, dan kun je rare effecten zien. CAM denkt dan dat-ie netjes door de lucht aanloopt, maar in werkelijkheid knalt de boel dan met volle snelheid het materiaal in.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
deargonaut
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 aug 2015 11:18
Locatie: Regio Haarlem
Contacteer:

Re: Aluminium frezen

Bericht door deargonaut »

serum schreef:Dat gaat niet mooi. je werkstuk gaat er vandoor. Sodemietert je frees qua RPM in elkaar omdat hij belast wordt of druk je op de noodstop? Ik zou het een heeeeeeel stuk rustiger aan doen met de gebruikte belediging voor de naam 'opspanning' :mrgreen: , paar van die lullige handklemmetjes houden niet veel. (zoals je ziet) bij een dergelijke opspanning mag je blij zijn dat het met een 2mm pass blijft liggen. je frees douwt je materiaal in de x/y richting, en de z zakt wel in je materiaal. daardoor krijg je krullen ipv spanen. Bij frezen moet je spanen krijgen, geen krullen.

Regel eerst een fatsoenlijke opspanning is mijn advies of kies een stepdown van max 2mm als max. Spanen rondgooien komt wel.
Ik druk zeker op de noodstop ;-)
Ik weet ook dat dit intens knudde is. Het probleem met een T-slottafel of wat dan ook op dit formaat is intens duur.
Maar inderdaad er moet iets beters komen. Suggesties?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aluminium frezen

Bericht door serum »

opspanplaat van aluminium om mee te beginnen. vastzetten aan je frame. En inderdaad je 'stock' defineren bij het cammen vanuit Fusion, dat helpt enorm. Kan goed zijn dat hij op ijlgang in je materiaal loopt.

Weet niet of het aangenomen werk is en wanneer het af moet, als je hulp nodig hebt met frezen trek je maar aan de bel. ;-)
deargonaut
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 aug 2015 11:18
Locatie: Regio Haarlem
Contacteer:

Re: Aluminium frezen

Bericht door deargonaut »

serum schreef:opspanplaat van aluminium om mee te beginnen. vastzetten aan je frame. En inderdaad je 'stock' defineren bij het cammen vanuit Fusion, dat helpt enorm. Kan goed zijn dat hij op ijlgang in je materiaal loopt.

Weet niet of het aangenomen werk is en wanneer het af moet, als je hulp nodig hebt met frezen trek je maar aan de bel. ;-)
Thanks... Wellicht trek ik aan de bel ;-)
Maar, heb jij een adres waar ik zo'n plaat/profiel (of in elk geval een stuk) kan halen, morgen of maandag?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aluminium frezen

Bericht door serum »

Oef, hier in de regio wel, maar bij jou? HBM zit op een uur rijden, das niet handig. Heb even op MP gezocht, maar vind zo niets bij jou in de buurt. Alle bedrijven die mogelijk wat kunnen leveren die zijn op zaterdag dicht. Misschien een forumlid?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Aluminium frezen

Bericht door andrefc101 »

deargonaut schreef: Dank voor je wijze blik. Zo ver was ik ook al...
Waar haal jij de 300 mm vandaan?
Misschien uit je eigen geuploade plaatje, 339.712 om precies te zijn....
Wat is dat trouwens voor kwaliteit aluminium, lijkt wel kauwgom in dat filmpje!
deargonaut
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 aug 2015 11:18
Locatie: Regio Haarlem
Contacteer:

Re: Aluminium frezen

Bericht door deargonaut »

andrefc101 schreef:
deargonaut schreef: Dank voor je wijze blik. Zo ver was ik ook al...
Waar haal jij de 300 mm vandaan?
Misschien uit je eigen geuploade plaatje, 339.712 om precies te zijn....
Wat is dat trouwens voor kwaliteit aluminium, lijkt wel kauwgom in dat filmpje!
Ik dacht dat je het had over de lead-in.
85 HB, weet even niet meer welke dat is om precies te zijn, staat eerder ergens.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aluminium frezen

Bericht door DaBit »

DaBit schreef:Ben je wel zo slim om een even groot blokje onder de frees te leggen als je gedefinieerd hebt als 'stock' in je CAM-setup?
Nog even onder de aandacht btengen ... ;-)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Aluminium frezen

Bericht door Tiny »

de stock iets groter definieren is ook wel prettig. Wordt er wel iets teveel lucht gefreesd maar als je het blokje niet helemaal op de juiste plaats hebt ingespannen heb je iets om te een voltreffer te voorkomen.

En dan dat kleine beetje peut vernevelen scheelt zoveel .....
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aluminium frezen

Bericht door serum »

Yep, het lijkt of je op ijlgang een frisse duik in het aluminium neemt. Aluminium is 6082, toch?
deargonaut
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 aug 2015 11:18
Locatie: Regio Haarlem
Contacteer:

Re: Aluminium frezen

Bericht door deargonaut »

DaBit schreef:
DaBit schreef:Ben je wel zo slim om een even groot blokje onder de frees te leggen als je gedefinieerd hebt als 'stock' in je CAM-setup?
Nog even onder de aandacht btengen ... ;-)
Ik heb inderdaad mijn stock gedefinieerd. Dat is (nu: was) een plaatje aluminium die maten heb ik gebruikt in de set-up. Dus dat gaat wel goed.

ps - Serum, ik kan je filmpje niet meer vinden... staat 404?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aluminium frezen

Bericht door serum »

Plaats reactie