Eerste keer MDF frezen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

KLucky_13
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 okt 2017 09:39

Eerste keer MDF frezen

Bericht door KLucky_13 » 05 okt 2017 08:32

Hallo,

Ik heb sinds enkele jaren een CNC-bank uit China (X6-1500GT zelfde stijl als de 6040 CNC banken die wat bekender zijn). Ik heb deze tot nu toe voornamelijk gebruikt voor het frezen van Carbon en G10 in combinatie met carbide freesjes.

Nu heb ik een nieuw projectje waar ik MDF voor moet frezen en dit heb ik voordien nog nooit gedaan. Ik dacht als ik carbon kan frezen moet simpel MDF ook wel lukken, maar na wat opzoekwerk is het misschien toch niet zo simpel? Ik lees veel over risico van freesjes op te branden als je het verkeerd doet.

Om te beginnen zal ik de carbide freesjes die ik voor carbon gebruik niet kunnen gebruiken voor MDF dus ik heb volgende 2 soorten besteld:

Single flute:
https://nl.aliexpress.com/item/1pc-3-17 ... 0.0.AhiZ1P

En Straight flute:
https://nl.aliexpress.com/item/10pcs-3- ... 0.0.IFWcbN

Wat is jullie ervaring hiermee? Ik zou graag een startwaarde kennen waar ik mee kan beginnen (feed rates, plunge rates, spindle speed), alle tips zijn welkom!

Mvg,

Kenny

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 4236
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Eerste keer MDF frezen

Bericht door audiomanics » 05 okt 2017 09:35

Die staightflutes doen het prima in MDF. Met die freesdiameter kan je rustig 20000 tot 24000 rpm draaien.
Veel dieper dan 6mm per pass zou ik, in eerste instantie, niet gaan . Wel zaak dat je met ca 2 tot 3 meter per minuut door het materiaal gaat. Dan blijven de freesjes het nog lang volhouden.
Als er te veel van die verbrande lijm tegen de frees geplakt zit kan je dat er met een klein roterend staalborsteltje (zo'n dremel ding) vrij eenvoudig af krijgen. Amonia lost ook veel verontreiniging op (van houtfrezen..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>

KLucky_13
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 okt 2017 09:39

Re: Eerste keer MDF frezen

Bericht door KLucky_13 » 05 okt 2017 10:05

Wow 6mm per pas is niet slecht! Ik ben benieuwd eens ik de freesjes in huis heb. Ik vermoed niet veel dikkere platen dan 5mm te gaan frezen dus deze kan ik in 1 pas uitfrezen? Dat had ik niet verwacht daar ik in carbon me aan de regel hield van max 1/2 de freesdiameter diep te gaan :-)

Bedankt voor de snelle reactie, als je andere tips hebt waar ik als MDF-leek wat aan kan hebben hoor ik het graag!

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 4236
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Eerste keer MDF frezen

Bericht door audiomanics » 05 okt 2017 14:01

MDF is kolere-zooi.. Zuig het goed af.. Dat stof zit anders overal.. En je kan er hoofdpijn van krijgen.
Snel frezen houdt de warmte er uit.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>

KLucky_13
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 okt 2017 09:39

Re: Eerste keer MDF frezen

Bericht door KLucky_13 » 05 okt 2017 14:08

Ik heb een stofzuiger net boven/naast de freeskop zitten, hopelijk is dat voldoende om zo weinig mogelijk stof in m'n garage te verspreiden..

keesfrees
Berichten: 1429
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen
Contacteer:

Re: Eerste keer MDF frezen

Bericht door keesfrees » 05 okt 2017 14:29

// snelle, ongenuanceerde modus aan \\

MDF freest als koek
max. freesdiepte noemen zonder de frees diameter te weten ?
5mm mdf heb ik nog nooit gezien ( 4 of 6 wel )
audiomanics schreef: verbrande lijm tegen de frees geplakt
nog nooit gezien

zie verder : search.php?keywords=%23KF_freestechn

Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 954
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Eerste keer MDF frezen

Bericht door ruudpg » 05 okt 2017 16:13

Kees, even je "ongenuanceerde modus" weer uitzetten.....

Ik zie in de advertentie van de rechte frezen toch duidelijk staan dat ze (Edit) 2mm zijn hoor...

Met gebruik van een bovenfrees heb ik ook wel een van die zwarte verbrande randen aan de frees gezien, ik weet niet of dat ook verbrande lijm is, maar ik neem aan dat Audiomanics dat bedoeld???
Laatst gewijzigd door ruudpg op 05 okt 2017 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.

KLucky_13
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 okt 2017 09:39

Re: Eerste keer MDF frezen

Bericht door KLucky_13 » 05 okt 2017 16:20

ruudpg schreef:Kees, even je "ongenuanceerde modus" weer uitzetten.....

Ik zie in de advertentie van de rechte frezen toch duidelijk staan dat ze 3,175mm zijn hoor...

Met gebruik van een bovenfrees heb ik ook wel een van die zwarte verbrande randen aan de frees gezien, ik weet niet of dat ook verbrande lijm is, maar ik neem aan dat Audiomanics dat bedoeld???
Om exact te zijn is de frees zelf slechts 2mm breed, die 3,175 is de dikte van de frees waar je hem vast spant.

Wat betreft de dikte van MDF platen zei ik maar wat, ik zou in theorie maar 5mm dikte nodig hebben, als dat niet bestaat zal het idd een 6mm plaat worden.

Alsnog ben ik onder de indruk dat je met een 2mm frees 6mm pas kan frezen ookal is het MDF. Maar des te beter natuurlijk :-)

KLucky_13
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 okt 2017 09:39

Re: Eerste keer MDF frezen

Bericht door KLucky_13 » 05 okt 2017 16:45

Wat ik nog vergeten ben om te vragen: hoe zit het met de plunge rate met deze straight flute freesjes? Moet je daar voorzichtig mee zijn of net totaal niet?

Tot zo ver ga ik voor deze settings gaan bij de eerste poging:

2mm straight flute (3.175x2x17)
6mm pasdiepte
feed rate: 2000mm/min
Spindle speed: 24.000 RPM
Plunge rate: ?

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 4236
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Eerste keer MDF frezen

Bericht door audiomanics » 05 okt 2017 19:03

Het ligt er een beetje aan. Het kan zijn dat die straightflutes aan de onderzijde niet snijden. Nu zal dat met die 2mm te verwaarlozen zijn, maar met duiken in het materiaal moet het weggefreesde spul ook afgevoerd worden. (bij een zgn Upcut, ofwel spiraalfrees regelt de spiraal dat.)
Beter is het om dergelijke frezen zigzaggend het materiaal in te laten gaan.
Overigens weet ik niet wat de kwaliteit (sterkte, scherpheid etc) van die freesjes is. Ik heb 6mm frezen gehad die bij de eerste tand in het materiaal al gebroken zijn.. duidelijk bagger dus
Mocht die 2,5 meter per minuut bij 5mm diepte nu te veel zijn voor die freesjes, dan steek je gewoon wat minder diep.. langzamer is meestal niet zo'n goed plan: het gaat dan snel verbranden (Dat ruik je vanzelf en het prikt ook in je ogen) of je moet je toerental nog wat verlagen dan.. Blijft alleen de kracht hetzelfde (ongeveer...)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>

KLucky_13
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 okt 2017 09:39

Re: Eerste keer MDF frezen

Bericht door KLucky_13 » 06 okt 2017 08:27

audiomanics schreef: Beter is het om dergelijke frezen zigzaggend het materiaal in te laten gaan.
Kees
Wat bedoel je daar mee? Het eerste project dat ik zou gaan toepassen in MDF bestaat uit een tekening met daarin heel wat rondjes van ongeveer 2cm diameter, maw het eerste deel bestaat eruit van +- 20 tot 50 keer een cirkeltje uit te snijden (dus ook zo vaak moet de frees helemaal het materiaal inboren alvorens deze zijdelings kan beginnen frezen). Pas nadat al deze rondjes zijn uitgefreesd kan hij de "tekening" langs buiten uitfrezen wat nog maar 1 keer inboren nodig heeft.

Maw, voor dit specifiek project moet ik dus zeker zijn dat het "inboren"/plunge rate goed zit. Ik gebruik Vectric om m'n Gcode aan te maken vooraleer ik deze frees aan de hand van Mach3. Zeer waarschijnlijk zitten er in Vectric wel functies waar ik het bestaan niet ken die speciaal zijn om het "inboren" te vergemakkelijken (waaronder misschien dat zigzaggen waarover je spreekt?).

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 4236
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Eerste keer MDF frezen

Bericht door audiomanics » 06 okt 2017 09:44

Vectric? wat van Vectric? (Cut2D-Aspire etc..)
Maar dat zigzaggen is een van de meest essentiële dingen bij zo'n programma. Het zal er zeker in zitten..
Zoek maar eens op "Ramping", "Ramp In / Out" of misschien zelfs iets als Spiral, Helical of iets in die richting..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>

KLucky_13
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 okt 2017 09:39

Re: Eerste keer MDF frezen

Bericht door KLucky_13 » 06 okt 2017 09:59

Vectric Aspire, exacte software versie moet ik eens nakijken. Ik zoek zeker eens naar die functies waarover je spreekt, "ramping" is iets dat me zeer bekend klinkt dus ben het zeker al tegengekomen. Alvast bedankt voor de tips.

KLucky_13
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 okt 2017 09:39

Re: Eerste keer MDF frezen

Bericht door KLucky_13 » 01 nov 2017 16:52

Ok ik heb imiddels alles in huis gehaald (de frezen van de chinees zijn ook binnen).

Met de gegeven settings (en het zigzag het materiaal ingaan), kreeg ik van de eerste poging al meteen prachtige resultaten. MAAR, ik breek freesjes aan een hoog tempo :-( Per stuk dat ik heb uitgefreesd zijn er telkens 2 freesjes nodig geweest (eentje brak telkens af ergens 80% van het stuk dat ik wou frezen). Het is niet tijdens het ingaan van het materiaal maar wanneer deze er al vol in zit. Duurt ongeveer 20 min voor 1 plaat af te frezen en ze breken telkens na ongeveer een kwartier..

Ik gebruik dus de single flute freesjes van ali waar hier toch ook veel mensen gebruik van maken:

https://nl.aliexpress.com/item/1pc-3-17 ... 0.0.AhiZ1P

Wat doe ik mogelijks fout? Ik frees 6mm MDF in 1 pas door, misschien is dit er te veel aan? Met 2 passen duurt het natuurlijk dubbel zo lang :-/ Ik had ook al geprobeerd om de feedrate te verlagen tot zelfs 60% (van 2000mm/min). Ook bij deze feedrate frees gebroken (het rook niet verbrand of dergelijke dus was zeker niet te traag).

Wil dit zeggen dat ik niet anders kan dan alles in 2 pasjes te gaan frezen? Of zijn deze frezen gewoon echt geen goede kwaliteit en welke zijn dan wel aan te raden?

Alvast bedankt!

Plaats reactie