Wat voor frees is dit

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Henkb
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 dec 2017 21:36
Contacteer:

Wat voor frees is dit

Bericht door Henkb »

Kent iemand dit type frees, deze is 150 mm lang de diameter is 75mm en heeft een schroefdraad opname.
Op de frees kan ik alleen Clarkson en hss aflezen.
Is deze om hout te frezen of andere materiaal.

16250
16249
16248
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wat voor frees is dit

Bericht door joopbos »

Dat is een HSS mantelkopfrees. Als hij mooi scherp is kan je er kunststof mee frezen. Verder bijna alle metalen. RVS wel met beleid.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Wat voor frees is dit

Bericht door Breaker »

Inderdaad, zuinig op zijn, prachtig voor kunststof. Er zijn speciale houders voor mantelkopfrezen, die worden ook wel freesdoornhouders genoemd en zo nodig met toevoeging van extra ringen - juist - freesdoornringen worden ze klem in de houder gezet.

Hier eentje in bedrijf op een blok nylon:

11971
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Wat voor frees is dit

Bericht door benkr »

Ja, zijn heel fijn om te gebruiken, maar daar moet je wel een stevige machine voor hebben met eveneens flink wat vermogen, bij mij 5 kW op de frees en dan denk ik dat bij een freesdiameter van 100 of meer milimeters dat nog aan de krappe kant is. Ik heb er op de CNCZone dag nog een drietal gekocht van een mede forum lid. Ik heb wel wat problemen gehad om een houder met 16mm opname te vinden, maar uiteindelijk een 22mm opname afgedraaid.
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Wat voor frees is dit

Bericht door Robbie »

Hallo Henk,

Op de 1e foto kan ik als ik het goed heb een schroefdraad diep in de frees zien (want het is een hoge frees).
Als dat klopt, is het bijna zeker een deadlock frees. Over het algemeen hebben die een spilopname steilkegel, er zijn ook nog heel oude te koop met MC opname (Ebay staat nog een MC 4 houder te koop voor 75 pond).
Let wel op, dat er verschillende formaten houders zijn, dus als je op jacht gaat naar een houder, let daar dan op.
Het is wel van belang dat je zo'n frees niet domweg op de draad schroeft, maar dat beide inbus stelbouten in de opname voordat de frees wordt opgeschroefd nog een paar gangen kunnen verdraaien.
Als de verkeerde inbusbout aan zijn eind zit, krijg je de frees er zonder geweld niet vanaf. Die 2 inbusbouten zijn dus voor het vasttrekken en voor het lossen.
Als die frees toch geen draad heeft, kan je me verhaal vergeten.


Groeten,
Rob.
Plaats reactie