Toerental, feed en freeskracht

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Toerental, feed en freeskracht

Bericht door Sven »

Ik wil voor het frezen van plaatmateriaal de productietijd proberen te gaan verkorten door feed en toerental te verhogen.

Ik vermoed dat de belangrijkste beperking dan de houdkracht van mijn vacuumtafel zal worden.

Maar wat ik me afvraag, als je het toerental verhoogd en de feed zo ver meeverhoogd dat de spaan even dik blijft, blijft dan de opgewekte kracht waarmee het werkstuk losgetrokken kan worden dan gelijk?

En maakt daarbij nog uit of je het over de zijdelingse kracht hebt of over de omhoog trekkende component?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Toerental, feed en freeskracht

Bericht door DaBit »

Als je toerental en voeding verdubbelt dan snij je per seconde 2x zoveel spanen, dus gemiddeld genomen word er dan ook 2x zoveel kracht uitgeoefend op je werkstuk.

De verdeling horizontaal/verticaal heb je invloed op via de spiraal van je frees. Een frees met rechte messen doet helemaal niks in de Z, een frees met een forse wokkel doet meer in de Z maar minder in XY.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Toerental, feed en freeskracht

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 21 jan 2018 16:07 Als je toerental en voeding verdubbelt dan snij je per seconde 2x zoveel spanen, dus gemiddeld genomen word er dan ook 2x zoveel kracht uitgeoefend op je werkstuk.
Is dat zo?
Jij bekijkt het voor het gemak als een gemiddelde, maar dat beiteltje (pak even een 1-snijder) komt 1x per omwenteling langs, en het lijkt mij dat de kracht voortkomt uit de spaandikte.
Als iets sterk genoeg is om 1 kg aan op te hangen, mag je er ook 100x afwisselend 100 kg aan hangen lijkt mij, en dan maakt het niet uit of je dat 100x per uur of per minuut doet.
Of zie ik iets over het hoofd?

Of nog verder door geredeneerd, boven een kritieke snelheid neemt de verspaningskracht zelfs weer af.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Toerental, feed en freeskracht

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 jan 2018 16:24 Is dat zo?
Kijk ik bij deze calculator dan neemt de snijkracht met een factor twee toe als ik de voeding verdubbel.

Kijk ik bij Sandvik dan is de relatie niet lineair (maar nemen de snijkrachten wel toe)
Als iets sterk genoeg is om 1 kg aan op te hangen, mag je er ook 100x afwisselend 100 kg aan hangen lijkt mij, en dan maakt het niet uit of je dat 100x per uur of per minuut doet.
Of zie ik iets over het hoofd?
Het zijn pieken en dalen. De inertie van de massa van het werkstuk heeft daar tot op zekere hoogte nog wel een uitmiddelend effect op lijkt me. Het werkstuk is niet oneindig stijf.
En dat de kracht tijdens een piek gelijk blijft geloof ik wel, alleen per tijdseenheid komt die 2x zo vaak voor.
Of nog verder door geredeneerd, boven een kritieke snelheid neemt de verspaningskracht zelfs weer af.
Met metalen is dat effect vrij sterk. Maar of het met hout (ik gok dat Sven z'n plaatmateriaal hout is) ook zo werkt weet ik niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Toerental, feed en freeskracht

Bericht door veteq »

De tangentiële snijkracht voor een spaan is afhankelijk van oppervlakte van de snede, materiaal, scherpte van de frees en de wrijving.
Als bovenstaande gelijk blijft, dan blijft de tangentiële snijkracht ook gelijk.

Als je dus 2x zo snel door het materiaal gaat met 2x hoger rpm van de frees, dan is de vacuum kracht benodigd om het werkstuk op de plaats te houden gelijk.

Wel ga je meer hitte genereren in het werkstuk/frees, heb je meer frees spil vermogen nodig. Hierdoor zullen de proces parameters kunnen veranderen en een iets uit het lood lineair verband ontstaan.

Bovenstaande gebaseerd op de formules uit dit boekje:
http://new.industrialpress.com/engineer ... units.html
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Toerental, feed en freeskracht

Bericht door Sven »

Nou, dat blijkt toch weer interessante materie, dank voor de antwoorden mannen!

Goed, theoretisch zou ik dus met hetzelfde vacuum moeten kunnen werken, da's mooi.
DaBit schreef: 21 jan 2018 22:32 Het zijn pieken en dalen. De inertie van de massa van het werkstuk heeft daar tot op zekere hoogte nog wel een uitmiddelend effect op lijkt me. Het werkstuk is niet oneindig stijf.
En dat de kracht tijdens een piek gelijk blijft geloof ik wel, alleen per tijdseenheid komt die 2x zo vaak voor.
Dank komt het er denk ik vooral op aan of het vacuum zich tijdens het niet-snijden gelegenheid heeft zich te herstellen.
Ik heb vooral gedoe met het groef-frezen (met spiraal), en dan juist op de hoeken, maar dat heb ik gelukkig niet de hele tijd.
Dit pleit dus in ieder geval voor een keer proberen met rechte groeffrezen, als ik niet op een andere manier (optimaliseren van vacuumsysteem) van het gedoe af kom.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie