Koper frezen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Koper frezen

Bericht door Toxiq »

Van de week wil ik een koperen plaat frezen (letters uitfrezen)
Omdat koper vrij zacht is vroeg ik me af of ik hiervoor dezelfde freesjes zou gebruiken als normaal gesproken bij aluminium of zijn er voor koper andere freesjes nodig

Ik kan er niks over vinden op het net, alu, staal, hout, kunstof etc...maar niks over koper
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Koper frezen

Bericht door spinningwheels »

In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Koper frezen

Bericht door DaBit »

Zuiver zacht koper is relatief een rampenplan om te frezen of draaien. Laat zich vergelijken met zacht zuiver aluminium (Al99,5/1050A), ook al van dat fijne spul.
Ik gebruik bij voorkeur een 1-snijder en ga niet te hoog met de snijsnelheden. Vaak zijn koper-werkstukken ook niet van het soort 'ah jammer, ik pak wel even een nieuw stukje'.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Koper frezen

Bericht door Toxiq »

geen idee of het zuiver is, het is iig rood (dus geen messing) het is een plaat van iets minder dan een vierkante meter, 2mm dik en ruim 15kg zwaar
als ik hem ergens bij het einde op til dan is het niet zo dat hij dubbelvouwt of verbuigt
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Koper frezen

Bericht door DaBit »

Het is in ieder geval zuiver genoeg om hoogstwaarschijnlijk een kauwgumklassificatie te krijgen.
Nu zal het verder allemaal wel meevallen. Ik frees een paar keer per jaar iets uit 0,8mm koperen plaat en dat gaat probleemloos. Dingen frezen/draaien uit blokken roodkoper of rondstaf vind ik lastiger. Maar ook daar weer relatief; lastiger dan een stukje aluminium toolingplate, maar niet zo lastig dat ik het er warm van krijg. Blank ongecoat 1- of 2-snijdertje, niet te gek hoog met de snijsnelheid, voorzet per tand wel op normale waarden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Koper frezen

Bericht door Toxiq »

Ok dank je
wat houd voorzet in
Ik ga het proberen, heb een paar 2 snijdertjes
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Koper frezen

Bericht door DaBit »

Het aantal millimeters materiaal wat je wegsnijd elke keer als er een snijtand van de frees langkomt.
Als ik een toerental heb van 10000rpm en een voeding van 10000mm/min dan schuift de frees elk rondje 1mm op. Zou ik dan 2 snijtanden hebben, dan doet elk van die snijtanden 0,5mm.

Toerental mag je tot op zekere hoogte zo laag kiezen als je wil, maar hoeveel per tand heb je minder keuze in. Te weinig en de snijkant 'ketst over het materiaal heen': veel warmte, snel slijtende frees. Teveel en de tand graaft zich in: krak. Wat te weinig en te veel is hangt af van frees, materiaal, rondloopnauwkeurigheid machine, etc.

Voor freeswerk zonder haast in roodkoper zou ik een snijsnelheid van ergens rond de 40 meter/minuut aanhouden (formule snijsnelheid->toerental mag je even zelf googelen, daar leer je van). Niet erg vlot, maar je stelt je vraag over koper frezen hier omdat je niet graag de boel verknalt. Als het goed gaat kun je altijd sneller.

Je zult wel een klein 2-3mm freesje gebruiken neem ik aan? Dan is 0,005mm/tand (dus 0,01mm/omw voor een 2-snijder) wel een aardige beginwaarde voor de voeding. Dan ga ik uit van een ongecoate en eventueel gepolijste VHM frees of scherpe HSS frees.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: Koper frezen

Bericht door Floor »

wow... "40 meter/minuut" dat is best snel. is dit correct, of moet het mm zijn?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Koper frezen

Bericht door DaBit »

40 meter/minuut snijsnelheid van de frees. Dat is de snelheid waarmee de tanden van de frees langskomen.

Stel dat je frees 10mm is. Dan is de omtrek: pi * diameter = 3,14 * 10 = 31,4mm.
Op 10000 toeren per minuut is je snijsnelheid dan 10000rpm * 31,4mm = 314000mm/min = 314 meter/minuut.

Een 3mm frees heeft een omtrek van 9,4mm. Voor 40m/min oftewel 40000mm/min moet je frees dan 40000/9,4 = ca. 4250rpm draaien.
(ik zei het al: 40m/min is langzaam)

Heb je dan een tweesnijder en wil je dat die 0,005mm per tand doet, dan moet de frees elke omwenteling 2*0,005 = 0,01mm voortbewegen. Bij 4250rpm is dat dus 4250 * 0,01 = 42,5mm/minuut.

Je freesje zou zo een nette snede moeten maken met deze parameters zonder al teveel risico op krak. Duurt het wachten je te lang, dan kun je nog best wat vlotter dan dit. In 2mm plaat durf ik het dubbele tot drievoudige van het hierboven gegeven toerental en voeding ook nog wel aan op mijn machine. Maar als je langzaam gaat kun je wel sneller, als je te snel begint is het krak en kun je langzamer overnieuw beginnen.

Die 0,005mm/tand zit trouwens royaal in dezelfde ordegrootte als de rondlooponnauwkeurigheid van een Chinese spindel met Chinese spantangen. Dat betekent waarschijnlijk dat 1 tand van je tweesnijder niks doet en de ander dubbel werk. Vandaar mijn lichte voorkeur voor eensnijders voor dit soort klusje; die tweede tand heeft toch weinig zin terwijl die wel ruimte inneemt waar ook ruimte voor de spaan had kunnen zijn.

En die 0,005mm/tand is ook de reden dat ik een dikkere frees pak als het past. Die zijn degelijker; met een 8mm frees mag je best naar 0,03-0,05mm/tand. Dat scheelt nogal in snelheid.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Koper frezen

Bericht door Breaker »

't Is nog knap snel... kwam dit tegen:
https://www.copper.org/applications/mar ... hining.pdf

Zuiver kopen heeft een Machinability Rating van 20 (pag 53).
In de tabel bovenaan pag 48, kan dan de snijsnelheid teruggevonden worden 22-40 m/min (Vc) met HSS en het toerental berekend worden:

n = Vc • 1000 / d • 𝜋 (tpm)

Met de diameter (d) kan ook de voeding per tand (fz) afgelezen worden, daaruit, met het aantal tanden (Z) volgt de voeding:

Vf = fz • Z • n (mm/min)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Koper frezen

Bericht door DaBit »

HSS zit met 40m/min aan de bovengrens, maar omdat het spul zo lekker degelijk is werkt dat op een hobbyfrees ook wel en die 4250rpm is voor een HF spindel en standaardinstelling van zo'n huanyang VFD al aan de lage kant. Als dat nog eens moet halveren loopt het ook niet lekker meer.

De kans is echter groot dat Toxiq VHM freesjes heeft. Voor VHM word 80-160m/min genoemd. Maar op hobbymachines is de fz vanwege stabiliteit en rondloop-onnauwkeurigheid voor een twee- of meersnijder waarschijnlijk niet wat de formule je voorspelt. Te langzaam draaien doe je niet gauw, dus die 40m/min zit nog heel royaal in het groene gebied. Een eventuele dubbele fz vanwege rondloop en trillen kan het bij die snelheid ook nog wel lijden. Maar is je machine stabiel en nauwkeurig dan heb je nog de ruimte voor wat vlotter frezen.
(maar waarom zou je? Die kabouter doet z'n werk wel en je hoeft er geen 100 te doen)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Koper frezen

Bericht door Toxiq »

Ik heb wat verschillende freesjes, w.o Hss 8
die heb ik oa in 3mm
VHM freesjes heb ik ook maar alleen in 6, dat is te grof voor de letters

Voor de rest een mooi verhaal met ontzettend veel info, tof !!
ga ik straks op mijn gemak nogmaals lezen
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Koper frezen

Bericht door Toxiq »

Ik heb wat verschillende freesjes, w.o Hss 8
die heb ik oa in 3mm
VHM freesjes heb ik ook maar alleen in 6, dat is te grof voor de letters

Voor de rest een mooi verhaal met ontzettend veel info, tof !!
ga ik straks op mijn gemak nogmaals lezen
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Plaats reactie