Stappen overslaan

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Stappen overslaan

Bericht door Kjelt »

Mooi dat je het gevonden hebt 8)
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stappen overslaan

Bericht door DirkSchipper »

Xammy39 schreef: 04 jun 2018 23:34 Vanavond uitgebreid getest en het lijkt erop dat het lek boven is. Het probleem zit in de acceleratie en decceleratie, de vorige eigenaar liet de machine nooit harder lopen dan 95 cm/min en kende het probleem dus ook niet. Zodra de motoren boven de 1,2 meter/meter per minuut komen is kennelijk de ac/decceleratie te snel voor de motoren/voeding/sturing.
Met de 'motorteststand' kun je de snelheid en acceleratie instellen, bij 7 meter/min en 40 ms acceleratietijd ligt de limiet ongeveer, dit is echt al een heel heftige waarde. Bij 3,5 meter/minuut ligt de limiet op ongeveer 20 ms. In de teststand kun je dit dus exact instellen in de operationele stand heb ik dit nog niet kunnen vinden maar het heeft er alle schijn van dat die waarde simpel te hoog is. Dat verklaard ook dat het probleem zich bij verschillende snelheden voordeed.
Ik heb ooit ook van die problemen gehad, en op dezelfde wijze opgelost.
Mij werd toen aangeraden om vooral niet teveel te focussen op hoge maximale snelheid, maar op een zo hoog mogelijke acceleratie/decelleratie. Ik heb toen met twee 'uiterste' instellingen getest met een 3D frees klus (gewoon lucht laten frezen). Met de hoogste snelheid (en lagere acc/decc) deed hij er 2 uur over, met hoogste acc/decc en mindere max-speed 40 min. :shock:
Logisch (achteraf) een freesklus is een aaneenschakeling van 10-duizenden korte stukjes. Hierbij zijn de stukjes 99 van de 100 keer te kort om überhaupt de max snelheid te halen, zeken met een lage acc/decc. Bovendien frees je nooit op ijlsnelheid, want dan heeft de stepper geen kracht meer om je frees door het werkstuk te douwen ...
Xammy39
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 mei 2018 12:16

Re: Stappen overslaan

Bericht door Xammy39 »

DirkSchipper schreef: 05 jun 2018 08:22 Ik heb ooit ook van die problemen gehad, en op dezelfde wijze opgelost.
Mij werd toen aangeraden om vooral niet teveel te focussen op hoge maximale snelheid, maar op een zo hoog mogelijke acceleratie/decelleratie.
Ik zou dat wel willen maar kan nergens vinden waar ik de ac/decelleratie in kan stellen... :shock:
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stappen overslaan

Bericht door DirkSchipper »

Ik werk met EdingCNC besturing, en kan/moet het daar in de settings opgeven (de besturing bepaalt uiteindelijk tot welke acc/decc en max snelheid hij de machine zal toestaan te werken).
Volgens mij werk jij met Mach (vermoed ik) daarin MOETEN die gegevens ook ergens ingevoerd en aangepast kunnen worden.

N.B.
Decceleratie is niets anders dan negatieve acceleratie.
In EdingCNC vul je alleen de acceleratie in. Die waarde gebruikt hij dan om te versnellen of te vertragen.

N.B.2
http://www.aquickcnc.com/tutorials/mach3/
Paragraaf : SETTING MOTOR VELOCITY & ACCELERATION
Xammy39
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 mei 2018 12:16

Re: Stappen overslaan

Bericht door Xammy39 »

Vandaag toch gevonden waar ik de acceleratie kan instellen en de hele dag druk aan het frezen geweest zonder ook maar een storing. De snelheid waarmee ik gefreesd heb is 3 meter/min, dat is dus iig een waarde die de machine goed aankan.
Nu, onder andere door de problemen met de CNC, een flinke achterstand in mijn werk dus ik ben op dit moment even tevreden met de huidige stand van zaken.
Later, als ik wat meer tijd heb ga ik nog wel verder op zoek naar de grenzen van mijn machine.
Iedereen bedankt voor de tips so far.
Plaats reactie