Stappen overslaan

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Xammy39
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 mei 2018 12:16

Stappen overslaan

Bericht door Xammy39 »

Sinds kort in het bezit van een CX6090 CNC machine en dus nog volop in de leercurve.
Bij het frezen van een logo waarbij de machine kort na elkaar XY bewegingen moest maken was de machine ineens zijn nulpunt kwijt, bleek dat hij bij sommige pogingen 30 mm van zijn X en 20 mm van zijn Y nulpunt was gegaan. De voedingssnelheid bedroeg op dat moment 3,6 m/min met een 4 mm freesje welke op 18.000 rpm draaide en 2 mm diep freesde.
Bleek na wat experimenteren dat het verlagen van de voedingssnelheid naar 3 m/min het probleem zich niet meer voordeed.
Nu de vraag of de snelheid van 3 m/min een normale maximale snelheid is voor een dergelijke CNC router of dat er misschien ergens een stroombegrenzing niet goed is ingesteld.
Lijkt me vreemd dat bij een machine die tot wel 8 m/min kan lopen een snelheid van 3,6 m/min al problemen kan geven, wie weet hier meer van?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Stappen overslaan

Bericht door Kjelt »

Door een fabrikant opgegeven snelheden zijn meestal voor ijlgang verplaatsing dus zonder frezen.
Als je gaat frezen hangt het van veel parameters af, hoe dik is de frees , hoeveel materiaal haal je in 1x weg (diepte) , soort materiaal en ook hoeveel snijders, scherpte, etc.
Uit je verhaal lees ik dat je geen closed loop steppers hebt, die zouden in geval van te hoge feedsnelheid waarbij stappen verloren gaan in de error mode meteen stoppen, je weet dan dat je omlaag moet met je feed snelheid of minder materiaal afnemen.
Vergelijk het met een auto, fabrikant geeft 200km/uur op max snelheid, in duitsland in de zomer op de snelweg geen probleem, in de winter met een meter sneeuw op een dorpsweg mag je blij zijn als je de 20km/uur haalt , heeft de fabrikant dan gelogen?
Xammy39
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 mei 2018 12:16

Re: Stappen overslaan

Bericht door Xammy39 »

Vanmorgen wederom problemen, dit keer met een 8 mm frees.
Ik laat de machine steeds eerst naast het toolpath gaatjes boren waarmee ik de plaat vastzet op het bed. Dit keer zat hij er zover naast dat hij vol in een van de schroeven liep met als gevolg weer een gebroken frees. Dat het trial and error is was me al duidelijk maar zo langzamerhand heb ik wel voldoende kachelhout geproduceerd om de strengste winter te kunnen overleven. :shock:
Dit keer moest de machine simpele rechte bewegingen maken zonder steeds hard te moeten accelereren of decelereren, zou dus haast niet kunnen dat mijn eerdere vermoeden juist is.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Stappen overslaan

Bericht door Kjelt »

Stapje terug en eerst zorgen dat de machine zonder te frezen maatnauwkeurig is.
Misschien is er in de sw instellingen iets veranderd of zit er mechanisch iets niet goed.
Worst case is dat deze machine niet echt geschikt is voor dit werk, zal niet de eerste keer zijn.
Ik heb zelf eerder een €4k duitse cnc machine gehad die bij wat zwaarder werk ook stappen liet vallen.
Xammy39
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 mei 2018 12:16

Re: Stappen overslaan

Bericht door Xammy39 »

Inmiddels de machine zonder frees laten werken, zelfs op 120 mm/min blijft hij probleemloos functioneren.
Kennelijk is het toch niet de snelheid die het probleem veroorzaakt. :shock:
Gebruikersavatar
Tomdekx3frezer
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:25

Re: Stappen overslaan

Bericht door Tomdekx3frezer »

Misschien even handmatig (met machine stroomloos anders houd de stappenmotor vast) aan de uiteinden van de assen draaien om te kijken of de belasting cq draaimoment niet te zwaar gaat dan zou het verklaarbaar zijn dat bij frezen(nog meer belasting) veel stappen verloren gaan.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Stappen overslaan

Bericht door hfjbuis »

Xammy39 schreef: 02 jun 2018 17:27 Inmiddels de machine zonder frees laten werken, zelfs op 120 mm/min blijft hij probleemloos functioneren.
Kennelijk is het toch niet de snelheid die het probleem veroorzaakt. :shock:
Als hij onbelast goed functioneert dan ben je al heel ver. Maar blijkbaar kan de machine de door jou opgelegde belasting niet aan. Dus omlaag met de snelheid, frees diameter en/of aanzet. Voorzichtig beginnen om gevoel te krijgen wat de machine aan kan. Als het lukt, een aantekening maken van Toerental, voedingssnelheid, aanzet, frees type en materiaal. Heel langzaam kun je zo het maximale uit de machine halen zonder winters achterelkaar bio te moeten stoken.
Xammy39
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 mei 2018 12:16

Re: Stappen overslaan

Bericht door Xammy39 »

Net met iemand gesproken met exact dezelfde machine, hij vermoed dat het probleem in de koppelingen zit waarmee de stappenmotoren aan de spindels verbonden zitten. Met dezelfde machine haalt hij gemakkelijk 80 mm/sec met een 8 mm frees op 4 mm diep in berken multiplex.
Nu even geen trek meer om mijn werkplaats in te gaan maar maandag is dat het eerste waar ik naar ga kijken.
Wordt vervolgd. 8)
Gebruikersavatar
Tomdekx3frezer
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:25

Re: Stappen overslaan

Bericht door Tomdekx3frezer »

Je zal bedoelen 80 mm per minuut :?: , want zoals je aangeeft 80 mm/sec = 4800mm /minuut dan heb je lijkt me geen stappenmotoren maar iets in de trant van straalmotoren die de assen aandijven. :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Stappen overslaan

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die machine is 600 x 900 mm lang, niet te hopen dat ie 120mm per minuut de max is. Die 4800 mm /min is heel aannemelijk.

(maar het zou prettig zijn als iedereen de grootheden gebruikt die bij frezen gebruikelijk zijn, mm/min dus eventueel voor ijlgang in m/min)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Xammy39
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 mei 2018 12:16

Re: Stappen overslaan

Bericht door Xammy39 »

Tomdekx3frezer schreef: 02 jun 2018 22:28 Je zal bedoelen 80 mm per minuut :?: , want zoals je aangeeft 80 mm/sec = 4800mm /minuut dan heb je lijkt me geen stappenmotoren maar iets in de trant van straalmotoren die de assen aandijven. :lol:
Nee, het is toch echt 80 mm/sec ofwel 4,8 meter per minuut. Bij 80 mm/min groeit het hout ongeveer net zo hard als dat je het wegfreest. :lol:
Gebruikersavatar
Tomdekx3frezer
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:25

Re: Stappen overslaan

Bericht door Tomdekx3frezer »

Nee, het is toch echt 80 mm/sec ofwel 4,8 meter per minuut. Bij 80 mm/min groeit het hout ongeveer net zo hard als dat je het wegfreest. :lol:
Ik had even op de website technische info gekeken naar de snelheid van jou machine en dat is echt supersnel daar praten ze over een max van zelfs 12m per minuut = 200mm per seconde :shock:
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Stappen overslaan

Bericht door FSSF »

Met een klein beetje fatsoenlijke stappenmotoren en drivers i.c.m. met 5 of 10mm spoed KO spindels is dat heel goed haalbaar.
Xammy39
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 mei 2018 12:16

Re: Stappen overslaan

Bericht door Xammy39 »

Inmiddels de koppelingen gecheckt en deze zitten goed gemonteerd. Volgende verdachte was mijn LED verlichting in mijn hal, hier hangt totaal bijna 3 kW aan LED verlichting welke het net niet zo heel netjes belast. Ook dit blijkt niet de oorzaak te zijn.
Verder getest zonder frees en de ene keer is hij ineens zijn positie weer kwijt, een volgende keer freest hij foutloos. De belasting van de frees kan het dus ook niet zijn omdat die er niet was. Test gedaan op hoge snelheid, 6 meter per minuut gaat probleemloos dus de snelheid is ook niet de oorzaak.
Inmiddels raak ik uitgeput qua mogelijke oorzaken, mechanisch is alles in orde, het loopt allemaal soepel. Elektrisch lijkt het ook in orde, soms gaat het goed en dat past niet bij een elektrisch defect. Laatste verdachte is de aansturing/software maar hoe kan ik dat testen?
Wie heeft er nog opties?
Plaats reactie