Stappen overslaan

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Stappen overslaan

Bericht door Kjelt »

Hoe gaat de aansturing: LPT, USB of IP ?
Indien USB gebruik je een echt goede USB kabel met ferrietkernen en <1,5 meter ?
Xammy39
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 mei 2018 12:16

Re: Stappen overslaan

Bericht door Xammy39 »

Aansturing gaat met een LPT.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Stappen overslaan

Bericht door Kjelt »

LPT op je PC is een standaard versie , dus geen USB-LPT converter ?
Xammy39
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 mei 2018 12:16

Re: Stappen overslaan

Bericht door Xammy39 »

Klopt, is een standaard poort op de pc.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Stappen overslaan

Bericht door Kjelt »

Tja dan wordt het echt technisch foutzoeken.
Eerst kijken of de step signalen gemist worden of dat er teveel gegenereerd worden , kort door de bocht: schiet de frees door (teveel stappen) of gaat hij al te vroeg verder (te weinig stappen).
Dan hoe zit het intern aangesloten:
- hangt de optocoupler ingang van de driver aan de +5V en schakel je met de 0 de stap (dat is het beste).
- zijn de draden die naar de step ingang van de driver gaan afgeschermd of lopen in ieder geval goed gescheiden van stoorbronnen (zoals de motordraden en vfd draden) dat soort zaken.

Dan zou het ook fijn zijn als je meetapparatuur hebt zoals een oscilloscope om de step signalen te bekijken.
Het wordt nu lastiger zou het makkelijkste zijn als er iemand bij je uit de buurt mee kijkt.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Stappen overslaan

Bericht door benkr »

Heb je niet gewoon een los contact of kabelbreuk ergens?
Dat zijn heel moeilijke fouten om te vinden.
Xammy39
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 mei 2018 12:16

Re: Stappen overslaan

Bericht door Xammy39 »

Het vreemde is dat het random lijkt te gebeuren en op beide assen. Een draadbreuk vanaf de stappenmotor sturing lijkt daardoor uitgesloten, kans dat die bij beide motoren tegelijk optreedt is statistisch gezien uiterst klein.
Ik beschik over een oscilloscope en kan dus idd gaan meten wat er naar de motor gestuurd wordt.
Heb hem net laten lopen vanaf het machine nulpunt, ging een hele tijd goed tot hij op een moment ineens 46 mm op de X-as miste. Overigens was dit zonder frees met een voedingssnelheid van 1,2 meter per minuut, dus ver beneden wat de machine aan zou kunnen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Stappen overslaan

Bericht door Kjelt »

Xammy39 schreef: Heb hem net laten lopen vanaf het machine nulpunt, ging een hele tijd goed tot hij op een moment ineens 46 mm op de X-as miste.
Dat is heel veel :shock:
Een paar duizend steps missen opeens dan denk ik zelf als eerste dat de PC software de oorzaak is. Bv virusscanner die cpu cycles pakt of windows update.
Dus ik weet niet welk OS je hebt maar laat bij Windows de cpu belasting eens meelopen, kijken of die samen valt met het verliezen van stappen.
Laatst gewijzigd door Kjelt op 04 jun 2018 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Stappen overslaan

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb ook wel eens van die gekke storingen gehad, wel meestal bij lange files, en heb dat uiteindelijk op kunnen lossen door indexeerfunctie van Windows uit te schakelen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Xammy39
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 mei 2018 12:16

Re: Stappen overslaan

Bericht door Xammy39 »

Ballegooijen schreef: 04 jun 2018 18:00 heb dat uiteindelijk op kunnen lossen door indexeerfunctie van Windows uit te schakelen.
Het lijkt idd bij wat grotere files te gebeuren, waar vind ik die indexeerfunctie?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Stappen overslaan

Bericht door hfjbuis »

Als de driver warm wordt, kun je veel stappen verliezen.
Een gemeenschappelijke enable kan dit ook veroorzaken.
Xammy39
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 mei 2018 12:16

Re: Stappen overslaan

Bericht door Xammy39 »

Daarnet weer een poging gedaan nadat ik in Windows wat dingen uit heb gezet, indexeerfunctie is niet te vinden trouwens.
Na 6 minuten frezen ging hij in de fout.
Vanmiddag trouwens de functie 'motortest' gebruikt, je kunt hem daarmee op een as laten pendelen met vooraf ingegeven snelheid, ramp en positie. Dat heeft hij een half uur staan doen op 7,2 meter per minuut over een afstand van 400 mm zonder ook maar 1 stap over te slaan. Het bewijs lijkt me daarmee wel geleverd dat het geen hardware fout kan zijn.
Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat het verband houdt met de grootte en complexiteit van de file, ik ga dat nader onderzoeken door met een kleine file te testen en dan steeds een stapje groter maken.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Stappen overslaan

Bericht door Ballegooijen »

Ik weet niet welk besturingssysteem je hebt maar misschien heb je hier wat aan:

https://www.windows-helpdesk.nl/indexer ... schakelen/
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Xammy39
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 mei 2018 12:16

Re: Stappen overslaan

Bericht door Xammy39 »

Vanavond uitgebreid getest en het lijkt erop dat het lek boven is. Het probleem zit in de acceleratie en decceleratie, de vorige eigenaar liet de machine nooit harder lopen dan 95 cm/min en kende het probleem dus ook niet. Zodra de motoren boven de 1,2 meter/meter per minuut komen is kennelijk de ac/decceleratie te snel voor de motoren/voeding/sturing.
Met de 'motorteststand' kun je de snelheid en acceleratie instellen, bij 7 meter/min en 40 ms acceleratietijd ligt de limiet ongeveer, dit is echt al een heel heftige waarde. Bij 3,5 meter/minuut ligt de limiet op ongeveer 20 ms. In de teststand kun je dit dus exact instellen in de operationele stand heb ik dit nog niet kunnen vinden maar het heeft er alle schijn van dat die waarde simpel te hoog is. Dat verklaard ook dat het probleem zich bij verschillende snelheden voordeed.
Plaats reactie