Titanium frezen op een zelfbouw CNC Router

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hiddez
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2017 22:39

Titanium frezen op een zelfbouw CNC Router

Bericht door Hiddez »

Beste Forumleden,

Onlangs heb ik wat titanium gekocht om te verspanen met mijn CNC router, helaas valt het verspanen hiervan mij erg tegen.
Met de volgende parameters ben ik begonnen
Frees: 6mm driesnijder
RPM: 12000
Feed 540mm/min
Diepte 0.3mm
stepover 1.8mm
feed per tooth: 0.015 mm
Hierbij kwamen vonken van het titanium af en het klonk over het algemeen niet lekker.
Ik ben erg benieuwd naar tips van mensen die hier meer ervaringen in hebben, vooral op kleinere minder stijve machines.
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Titanium frezen op een zelfbouw CNC Router

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het type frees is nu wel belangrijk: HSS of HM en eventueel nog meer specs. Hij moet in ieder geval echt scherp zijn.
Vervolgens zet je die waarschijnlijk in een freesmotor, welke? Als je dat met een kress doet is de rondloop afwijking waarschijnlijk groter dan de fz, met andere woorden, die andere tand krijgt de dubbele spaan.
Ik heb er weinig ervaring mee, maar Arie zal het zo wel overnemen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Hiddez
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2017 22:39

Re: Titanium frezen op een zelfbouw CNC Router

Bericht door Hiddez »

Bedankt voor de reactie, het gaat om een VHM freesje. Aangedreven door een Chinese 1.5kw hf spindel, max 24000 rpm
Ik zal inderdaad even kijken naar de rondloop afwijking.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Titanium frezen op een zelfbouw CNC Router

Bericht door audiomanics »

Dat de vonken er vanaf vliegen is niet zo verwonderlijk:
Volgens sommige tabellen is de snijsnelheid voor titanium, afhankelijk van de legering ergens tussen de 30 en 50 meter per minuut, voor een goede VHM frees....
Dit even terugrekenen naar je freesje van 6mm geeft dat een toerental van 50 /(pi x 0,006)= ca 2650 toeren voor de zachte en ca 1300 toeren voor de hardere legering...
Dan zal je toch echt een ander motortje en mogelijk ook een kleiner freesje moeten gebruiken..
Nu kunnen sommige Chinese spindels best nog wel wat kracht leveren bij ca 3000 rpm. Als je dan de voeding niet te hoog zet (wel net voldoende chipload) en een 3mm freesje gebruikt, dan moet het wel lukken (ook goed koelen svp)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Hiddez
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2017 22:39

Re: Titanium frezen op een zelfbouw CNC Router

Bericht door Hiddez »

Bedankt voor de tips, ik had de snijsnelheid over het hoofd gezien, vandaar de vonken.
Ik zal het binnenkort proberen.
Plaats reactie