Aluminium frezen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
stekkestim
Berichten: 623
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode
Contacteer:

Aluminium frezen

Bericht door stekkestim » 19 jun 2018 18:58

Gisteren een offerte gemaakt voor wat freeswerk in aluminium.
Bij de lokale platenboer had ik prijs gevraagd en deze gaf mij een prijs voor 3mm AlMg1 plaat.
Nu had ik ook nog prijs gevraagd bij een groothandel met specifiek de vraag welke platen zij kunnen leveren geschikt voor frezen.
Zij raden mij AlMg3 H111 aan.

Zit er veel verschil tussen AlMg1 en Almg3?
Ik had hier een stukje AlMg1 liggen waarop ik het frezen getest heb. Op zich ging dit prima enkel dat ik een heel fijne braam bovenaan had (niets wat een kleine "chamfer" niet kan wegwerken)

Het teststukje heb ik gedaan met een 3mm 1 snijder 18000rpm 900mm/min (0.05mm/tand/omw) 1.5mm diep. Droog met een flinke straal perslucht.
Ik heb voorlopig geen teststukjes meer maar zou ik in AlMg3 deze parameters kunnen aanhouden of nog sneller/dieper gaan?

Kjelt
Berichten: 667
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aluminium frezen

Bericht door Kjelt » 19 jun 2018 19:30

Hier staat dat het vrij plakkerig is om lekker te frezen?
Mit einem Magnesiumanteil von 0,70 bis 1,10 % ist die AlMg1-Legierung ebenso korrosionsbeständig wie Reinaluminium. Wegen ihrer „schmierenden“ Eigenschaften ist sie wie AlMg3 nur mäßig zerspanbar, lässt sich jedoch sehr gut zu Feinschneidteilen verarbeiten.
https://www.alufritze.de/info/aluminium ... almg1.html

hrscharft
Berichten: 822
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Aluminium frezen

Bericht door hrscharft » 19 jun 2018 19:31

Mg3 zal denk ik nog wat harder zijn door de grotere hoeveelheid magnesium. (is overigens een aanname vanwege 3 is meer 1 )
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.

Plaats reactie