Verzinken M3 bout in carbon

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
3Design
Berichten: 291
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Verzinken M3 bout in carbon

Bericht door 3Design » 04 aug 2018 23:17

Hallo,

Weet er iemand een geschikte freesbit voor het verzinken van een M3 bout in carbonplaat materiaal?

Alvast bedankt

Kjelt
Berichten: 724
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Verzinken M3 bout in carbon

Bericht door Kjelt » 05 aug 2018 11:38

Geen idee maar stond er ook niets in dit topic?
Misschien Stef even pm'en hoe hij het uiteindelijk heeft opgelost.
https://cnczone.nl/viewtopic.php?t=8165

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1384
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Verzinken M3 bout in carbon

Bericht door stef stuntpiloot » 05 aug 2018 12:35

Wat ik heb gedaan daarna is een helical taper met het carbonfreesje zelf. (uitgaande van bevestigingsmateriaal vergelijkbaar met DIN 7991)

Voor DIN912 is het vergelijkbaar maar dan een cylinder er in maken.

Afhankelijk van het materiaal en de toepassing heb ik ook een paar keer gekozen om er aluminium bussen in te lijmen

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1384
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Verzinken M3 bout in carbon

Bericht door stef stuntpiloot » 05 aug 2018 12:52

Het duurt lang deze methode, zeker als je veel gaten moet maken. Er zijn verzinkboren geschikt voor GFK en carbon maar dan kom je voor de keuze: goedkoper en verwaarloosbare levensduur of in de buidel tasten.

Deze kunnen bijv in composiet (Vc 5m/min)
https://www.hoffmann-group.com/NL/nl/hn ... ddToCart=1
https://www.hoffmann-group.com/NL/nl/hn ... ddToCart=1


maar die zijn beiden te groot voor M3 dus op zoek naar wat kleiners en daar komt het probleem...

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1384
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Verzinken M3 bout in carbon

Bericht door stef stuntpiloot » 05 aug 2018 12:56

https://www.carbideanddiamondtooling.co ... 0100degree

Deze zou het kunnen, en heeft ook een noemenswaardige levensduur. Let op, dit is alleen de tip de houder zelf komt er nog bij.

(die is overigens niet zo duur zie ik:
https://www.carbideanddiamondtooling.co ... ountersink

3Design
Berichten: 291
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Verzinken M3 bout in carbon

Bericht door 3Design » 05 aug 2018 13:59

en zou zoiets geschikt zijn?
sorry voor de aliexpress link :lol:

https://nl.aliexpress.com/item/3mm-4mm- ... autifyAB=0

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1384
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Verzinken M3 bout in carbon

Bericht door stef stuntpiloot » 05 aug 2018 14:46

Ik weet het niet zeker hoe die coating het houd. Ik had destijds een VHM verzinkboortje gebruikt en kwam tot de conclusie dat hij weggesleten was na een 100/150 gaten Daarna heb ik dus de stap gemaakt naar dat helical patroon en dat ging prima. Scheelde voor mij tijd omdat ik geen gereedschapwissel had. De stepover hoeft natuurlijk ook niet heel klein te zijn, ik denk dat ik destijds in 4 volle rotaties naar beneden ging en in 1 beweging ook het gat zelf maakte. (2.5mm carbon freesje helical of met een 3mm daarna gewoon plunge wat je wil) hoe dik is het materiaal overigens?

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1384
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Verzinken M3 bout in carbon

Bericht door stef stuntpiloot » 05 aug 2018 14:50


Link


Op deze manier (doorspoelen naar 6:00)

3Design
Berichten: 291
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Verzinken M3 bout in carbon

Bericht door 3Design » 05 aug 2018 15:03

het plaatmateril is maar 3mm dik

3Design
Berichten: 291
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Verzinken M3 bout in carbon

Bericht door 3Design » 25 aug 2018 14:32

ik ben nog steeds opzoek naar een bit, ik kwam net deze tegen:

https://www.rotec.tools/en/catalog/coun ... c+m+a+view

zouden deze bits kunnen werken?

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 4539
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Verzinken M3 bout in carbon

Bericht door audiomanics » 25 aug 2018 15:10

Ik denk dat dit goed kan werken maar om het slijten wat tegen te gaan moet je onder water frezen (doe je waarschijnlijk al..) en neem je het toerental heel laag..
Zelf heb ik een redelijk standtijd door die puntfreesjes gewoon in de accuboormachine op standje 1 of kolomboor op ca 240rpm zich in het materiaal te laten vreten.

Een ander, vergelijkbaar voorbeeld is dat je met een gewone HSS boor prima in baksteen en zelfs in beton kan boren, als je er maar water bij gebruikt en het toerental laaaaaag neemt.
Bij hoge toerentallen is je boor zo bot en kom je er nog geen mm in.

nu is 100 tot 150 gaten voor een (chinees?) VHM verzinkboortje in koolstof vezel helemaal niet zo gek..
Op een beurs heb ik wel kleine (2-3mm) freesjes in mijn handen gehad die speciaal voor koolstofvezel waren en dan toch maar iets van 25 meter meegingen... voor de prijs van bijna 400 euro per stuk :shock: ... Gauw terug gelegd.. :|

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>

Plaats reactie