Een paar vragen m.b.t. freesjes

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Een paar vragen m.b.t. freesjes

Bericht door create »

ongelooflijk jongens wat jullie voor kreten hier los laten.

Het is machtig interessant om het allemaal te volgen. Snap er wel helemaal niets van maar kan er wel veel van leren. Zoals vele andere die dit forum bezoeken. Ga zo door.

create
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Een paar vragen m.b.t. freesjes

Bericht door Arie Kabaalstra »

tja.. beroepsdeformatie... :D.. ik heb eigenlijk geen idee van de achtergrond van vele CNC-hobbyisten.. zijn dat allemaal techneuten die dagelijks ook met CNC bezig zijn, of zijn er ook die uit hoofde van hun Hobby een CNC gebouwd hebben, en dan maar eens voorzichtig wat G-code laden en dan maar kijken waar het schip strand?..

't is moeilijk om goede info te geven als je niet weet wat de ander al dan niet weet... : :mrgreen: :oops:
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Een paar vragen m.b.t. freesjes

Bericht door Erik »

Arie Kabaalstra schreef:of zijn er ook die uit hoofde van hun Hobby een CNC gebouwd hebben, en dan maar eens voorzichtig wat G-code laden en dan maar kijken waar het schip strand?..
Ik denk dat veel mensen die met hobbycnc bezig zijn in het dagelijks leven een heel ander vak uitoefenen. Veelal is de hobby ontstaan vanuit de modelbouwwereld. Natuurlijk spreek ik uit eigen ervaring en weet natuurlijk niet of dit allemaal klopt. Op dit forum zitten inmiddels al een paar profs. Het draadje in het praathoekje is een betere plek voor dit onderwerp.

Begrijp ik nu goed dat de profs handmatig de G-code inkloppen zonder tussenkomst van een freesbaanprogramma? Wel aangevuld met een hoop standaardroutines begrijp ik.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Een paar vragen m.b.t. freesjes

Bericht door Arie Kabaalstra »

tja.. hoe de anderen dat doen... geen idee.. in elk geval gaat 99% van de programma's die ik cshrijf via het toetsenbord van de besturing aan de pc.. Programma's die voor de productie gebruikt worden, komen ook via het toetsenbord, al worden die vaak gewoon in "notepad" geschreven


als je eenmaal weet hoe je een contour moet programmeren, dan tik je em zo in.. moet je dieper dan je frees in één keer aankan?.. dan doe je de contour in een onderprogramma, en roep je dat aan vanaf verschillende dieptes...

ik ben nog niet al te handig met G-codes, maar in Heidenhain is dat heel simpel, ik ben eigenlijk niet anders gewend.. zelfs afrondingen programmeer ik aan de machine.. mischien een ideetje om eens wat listings in een topic te gooien?.., ik heb cycli geschreven in Heidenhain taal , en voor zover ik weet kun je in ISO ook met variabelen programmeren, kwestie van even mijn programmaatjes vertalen.. :D
Plaats reactie