Een paar vragen m.b.t. freesjes

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Een paar vragen m.b.t. freesjes

Bericht door Erik »

Erik is weer helemaal happy :D na een week tegenslag op het gebied van cnc. Een prof zal hier ongetwijfeld veel op aan te merken hebben maar voor mij is dit resultaat perfect.

Hoge resolutie foto

Op de hoge resolutiefoto lijkt het oppervlak erger dan het in werkelijkheid is. De vlakjes op de ronding worden veroorzaakt doordat de ronding door het .3dm formaat word opgedeeld in allemaal korte rechte stukjes.

Afbeelding

Hier geen enkel probleem met kleven van het zachte aluminium. Gebruikte parameters;

Spiebaanfrees 8mm
Koeling/smering d.m.v. booremulsie
n = 1000 omw/min
freesdiepte = 3mm
Voeding = 50 mm/minuut
Eerst roughing gebruikt 0,3 mm groter dan eindresultaat, daarna finishing op de maat.

Op sommige stukken maakte de machine veel herrie, op andere stukken liep de machine mooi stil. Net alsof de frees hakte in het materiaal. Kan de oorzaak liggen in een te grote freesdiepte (in combinatie met de stabiliteit van de Huvema)? Die indruk kreeg ik namelijk.

Met dit werkstukje is de machine ongeveer 2,5 uur bezig geweest. Als ik het goed begrijp uit het vele leeswerk moet dit allemaal veel sneller kunnen. Graag tips hierover.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Een paar vragen m.b.t. freesjes

Bericht door create »

Is idd een mooi stukje freeswerk. Als je de hoge resolutie bekijkt zie je wel wat hakkels maar dat is ruim voldoende vind ik.

gr create
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Een paar vragen m.b.t. freesjes

Bericht door Erik »

Die hakkels op de Hoge resolutie foto zien er erger uit dan het in werkelijkheid is. Met het blote oog nauwelijks waarneembaar. Op de rechte vlakken zijn de hakkels in de orde van grootte van duizendsten.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Een paar vragen m.b.t. freesjes

Bericht door Arie Kabaalstra »

ziet er goed uit.. 't enige wat ik kan verzinnen is: Frees na met een 4-snijder.. zoveel materiaal hoef je niet meer af te nemen, dus spaanafvoer is geen "issue" meer.. hoe je frees snijdt, en hoe de machine klinkt, hangt af van vele factoren, de stabliliteit van je machine,'t vermogen, de scherpte, en geometrie van je frees, en of je "schilt" of in vol materiaal freest.. vol materiaal kan weleens veel stiller en stabieler lopen dan een "schilletje"

( voorbeeldje uit de praktijk: een stuk 1.2397 Chroomstaal ( HSS in zachtgegloeide toestand).. Frees: 12 mm VHM TiAln Gecoat, snedediepte : 18!! mm (1½D), door VOL materiaal, Voeding: 500 mm/min, koeling?.. GEEN.. je hoort bijna niets.. alleen het "ruisen" van de spaantjes, als ik daarentegen 6 mm diep, en 4 mm "uit de flank frees, dan heb ik een bak takkeherrie aan mijn hoofd van heb ik jou daar..

de door jou gebruikte freeswaarden van 3 mm snedediepte is niet gek.. alleen lijkt me de voeding aan de lage kant.. even de casio raadplegen.. 1000 toeren?.. Fz = F/Z/N = 0.025mm/tand..op zich niet gek voor een freesje van 8 mm, alleen die snijsnelheid.. slechts 25 m/min?.. je staat toch geen Titaan te verspanen?.. Staal kan geloof ik met HSS gereedschappen al tot zo'n 35-40 m/min..

( let wel.. ik gebruik al jaren geen HSS meer, alleen voor RVS, TiN gecoat, 30 m/min..)

Als je machine stabiel genoeg is, zou ik finishen met Meelopend frezen, dat geeft bij nafreeswerk altijd het mooiste oppervlak ( alleen mag je dan geen backlash hebben , want dan gaat de frees happen, en trekt ie het werkstuk langs zich heen )
ingoo
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jan 2007 21:25
Contacteer:

Re: Een paar vragen m.b.t. freesjes

Bericht door ingoo »

Hoi

je kunt je tekening toch ook opslaan als dxf en dan aangeven
save curves as splines i.p.v. polylines.
Dan krijg je gewoon ronde cirkels i.p.v. allemaal lijntjes.

Voorfrezen zou je kunnen doen met een ruwfrees dan krijg je kleinere spaantjes. Met een beetje koeling/smering gaat dit prima. Je kunt dan grotere snededieptes doen.

Jammer dat je voeding niet zo hoog kan want 0.1 per tand gaat ook goed.
Verder is je werkstukje best gelukt toch? Hier thuis ben ik nog niet zo ver.


Gr. Ingo
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Een paar vragen m.b.t. freesjes

Bericht door Erik »

Pfff, wat is dat frezen moeilijk :( . 2D frezen had ik aardig onder de knie en daar kwam het allemaal niet zo nauw. Dit is mijn eerste serieuze 3D werkstukje.

In het werkstukje van de foto zat 0,5mm hoogteverschil veroorzaakt door verkeerd opspannen. Vandaag dus maar weer opnieuw begonnen. Ditmaal met een 10mm frees wat toch behoorlijk in freestijd scheelt. Alleen de belangrijke maten heb ik een "finish" gegeven, scheelde ook weer freestijd. Enfin, ik ben nu 1 dag verder met hetzelfde resultaat als gisteravond.
Arie Kabaalstra schreef: alleen die snijsnelheid.. slechts 25 m/min?.. je staat toch geen Titaan te verspanen?
Tsja, en hier loop ik dus tegen de beperkingen van mijn machine op. Vandaag nog eventjes getest met een 10mm frees op 70mm/min (tevens de max. snelheid) en dat ging inderdaad prima. Morgen maar eens kijken of er nog wat meer stroom door de motoren gejaagd kan worden, de motoren worden nl. maar net lauw. Anders maar eens op zoek naar andere motoren + drivers. Ik heb nog 3 motoren liggen, maar die zijn misschien een beetje overkill en eigenlijk bedoeld voor een nieuwe portaalfrees. Het zou zoiets zijn als een 5 liter V8 motorblok in een Dafje.

Ook heb ik gemerkt dat 1 mm freesdiepte minder een wereld van verschil maakt in herrie. Ik ga er vanuit dat hoe stiller de frees door het materiaal gaat, hoe beter het is. Probleem is een beetje dat als je handmatig freest dat je makkelijk invloed hebt als er iets misgaat. Als het cnc-programma eenmaal draait dan draait het door ongeacht takkeherrie vanuit het freesje, roodgloeiende freesjes, gefreesde machineklemmen of wat dan ook. Ik wist niet dat machines zo dom konden zijn!

Blijft er nog een probleem tijdens het indalen in het werkstuk. Camprogramma laat het freesje onder een schuine hoek indalen in het werkstuk, op sommige stukken over de volle breedte van de frees. Tijdens het indalen komt er een hoop herrie vanaf waar een paard de hik van krijgt. Eenmaal op diepte is de herrie weg en loopt alles mooi soepel. Wat kan hier de oorzaak van zijn?
ingoo schreef: je kunt je tekening toch ook opslaan als dxf en dan aangeven
save curves as splines i.p.v. polylines.
Dan krijg je gewoon ronde cirkels i.p.v. allemaal lijntjes.
Ik wist dat er bij .dxf zoiets bestond. Alleen werk ik met Rhino .3dm bestanden. Ik zal eens uitzoeken of er ergens een dergelijke instelling voor .3dm bestanden zit.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Een paar vragen m.b.t. freesjes

Bericht door Arie Kabaalstra »

die "herrie" bij het "Ramping" infrezen, dat is eigenlijk ook het gevolg van de "domme software" ik weet eigenlijk niet eens wat je gebruikt om je CNC code te genereren?.. ik zal daar straks ook het nodige mee te stellen krijgen, ik werk al 7 jaar met een Heidenhain gestuurde Freesbank, en daarmee is het programmeren van zelfs de meest ingewikkelde vormen een koud kunstje, en kan je zelf kiezen waar je de frees verticaal laat verplaatsen..

schuin inlopen is trouwens wel de meest efficiente manier, verticaal dat vindt geen enkele frees echt lekker, en het is ook juist daarom dat ik zelf een cyclus geschreven heb voor ronde kamers, met spiraalinloop.. als je volgens een spiraalvormige baan inloopt, dan blijft de belasting op je frees constant, en op die manier win je zelfs nog de nodige tijd..

Is er geen mogelijkheid om in je Cam software in te geven dat je liever verticaal invoert, of ergens aan de rand, of net buiten het werkstuk?..

Als ik Conturen programmeer, dan laat ik de frees meestal buiten het werk zakken, en dan met een cirkelbaan aanlopen aan de contour, en ook weer met een cirkelbaan uitlopen.. dan sta ik net naast het werkstuk, en kan ik in ijlgang naar beneden... om dan in voeding de volgende laag af te pellen..
Nogmaals, ik ken jouw CAM software niet, en mogelijk zijn de opties beperkt.. zelf heb ik een poosje geleden "Deskproto" uitgetest, en de Full version heeft heel veel mogelijkheden om de gekste vormen uit te"Hakken"..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Een paar vragen m.b.t. freesjes

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ohja!.. ik kwam eerder in dit topic nog die berekening voor de snijsnelheid tegen.. een collega leerde me ooit een mooi ezelsbruggetje..Hou je vast..

Bij een Frees met diameter 10pi ( 31.4 mm ( afgerond op 32 ) is de snijsnelheid gelijk aan 1/10 van het toerental (andersom, toerental is 10 x snijsnelheid )

Vc = n / 10
Frees 32 @ 2000 t/min / 10 is dus 200 m/min ( normale waarde voor St 52 met VHM )

heb je dus een freesje van 10 mm, en je moet 70m/min lopen:

32mm @ 70m/min = 700 tpm => 10mm =1/3 x 32 mm n is dus 3 x 700 = 2100 toeren..

als je dit eenmaal in je koppie hebt zitten, pak je nooit meer de Casio.. ( daarnaast heb ik nog een stapeltje rekenlineaals liggen waarmee je ook razendsnel die gegevens kan berekenen, daar kun je met de Casio niet tegenop )
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Een paar vragen m.b.t. freesjes

Bericht door Joost »

70m/min :arrow: Meter per minuut? :shock:
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Een paar vragen m.b.t. freesjes

Bericht door Erik »

Arie Kabaalstra schreef:
Is er geen mogelijkheid om in je Cam software in te geven dat je liever verticaal invoert, of ergens aan de rand, of net buiten het werkstuk?..
Die mogelijkheid zal er ongetwijfeld in zitten maar dan blijft het probleem als er ergens midden in een werkstuk een gat gefreest moet worden. Schuin indalen en spiraalvormige banden bij cirkels zitten in het Visual Mill ingebakken. Dat programma vind ik trouwens geen aanrader qua gebruikersvriendelijkheid.

Is het zo dat de snelheid van de Z-as gelijk moet zijn aan de snelheid van de x-as en y-as? Kwam vandaag op het lumineuse idee dat de snelheid van de z-as hoger staat ingesteld dan de andere 2 assen en dat het probleem van indalen hier wel eens mee te maken kon hebben.

Het tweede werkstukje kan ook richting prullebak vanwege een fout bij het opspannen voor het freeswerk van de onderkant :x

Gr.

Erik
ingoo
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jan 2007 21:25
Contacteer:

Re: Een paar vragen m.b.t. freesjes

Bericht door ingoo »

Bij een Heidenhain besturing waar Kabaalstra ook mee werkt kun je ingeven onder wat voor hoek je frees het materiaal in kan zakken.
Voor een normale vingerfrees die door het midden snijdt gebruik ik een hoek van 5 graden. De snelheid in de Z as is dus niet gelijk aan de X of de Y as.

Wat voor freesmachine je hebt weet ik niet, meen ergens Huvema gelezen te hebben. Als dit zo'n boor/freesmachine is kan dat ook wel eens het probleem zijn. De boorpinole wil wel eens wat zwabberen.
Als ik op m'n Huvema frees geeft dat een beetje hetzelfde beeld.

Gr. Ingo
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Een paar vragen m.b.t. freesjes

Bericht door Arie Kabaalstra »

ja.. bij de Nieuwere besturingen kan dat ja... de 530iTNC bijvoorbeeld.. maar gelukkig hoef ik met dat kreng niet te werken.. die zit vol met BUGS.. de 410 waar ik mee werk heeft tenminste geen kuren ( of het moet zijn dat ie bij Cycle Def PGM Call het met M99 opgeroepen programma niet simuleert ( tenzij er in dat onderprogramma een Cycle-def en een M99 zit) uitvoeren doet ie in elk geval wel..

die 410 heeft geen cycli die schuin invoeren, behalve spiegleuffrezen ( gebruik ik nooit ), ik heb daarom zelf programma's geschreven die cirkelkamers spiraalvormig inlopen, die ik dan met cycle call M99 aan kan roepen...

hoe snel een frees inloopt als ie schuin verplaatst, hangt van je software af natuurlijk.. er zijn "Domme CNC's" die bij schuine verplaatsingen de beide assen gelijke voeding laten lopen.. als je 50 mm/min voedt, en je gaat onder 45 graden naar beneden , dan is je voeding stiekum ineens niet meer 50, maar 70!.. 50 x 1.42 dus... ( we hebben 2 draaibanken met een Fagor besturing die deze Fout maken.. kost je mooi een beitel/werkstuk als je niet oplet.. )
aramon
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 jan 2007 23:14
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Een paar vragen m.b.t. freesjes

Bericht door aramon »

Volgens mij hebben de meeste Heidenhain besturingen de M103 functie.
Hiermee kun je de Z-as een percentage van de XY-voeding meegeven.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Een paar vragen m.b.t. freesjes

Bericht door Arie Kabaalstra »

Joost schreef:70m/min :arrow: Meter per minuut? :shock:

ja.. dat heb je goed gezien.. we praten hier over snijsnelheid, niet over voeding...
aramon schreef:Volgens mij hebben de meeste Heidenhain besturingen de M103 functie.
Hiermee kun je de Z-as een percentage van de XY-voeding meegeven.
Zou zomaar kunnen.. wil je wel geloven dat ik die M-code nog nooit gebruikt heb?.. er zijn ook M-codes om de voeding op scherpe hoeken, en radii aan te passen, omdat de voeding per tand in een krappe bocht enorm op kan lopen... Die pas ik wel toe bij "moeilijke vormen, maar ik moet ze altijd even opzoeken in het boek.. ( vergeet ze iedere keer.. M110/M109 geloof ik..), maar daar hebben we op onze Hobbymachines weinig aan, of iemand moet nog een stapeltje 2de hands TNC410's hebben liggen... ik houd me aanbevolen.. 't is en fantastische besturing..
Plaats reactie