Ideale voedingssnelheid

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Ideale voedingssnelheid

Bericht door Erik »

Maar even een nieuw topic gestart voor de overzichtelijkheid.

Het andere draadje heeft voor mij een hoop vragen opgeroepen. Iets wat voor de profs basis is, is voor mij erg moeilijk.

Uit het andere draadje bleek dat de maximale voedingssnelheid (70mm/minuut) van mijn machine veel te laag is. Het betreft deze machine. Op deze link staat er het stickertje HBM op, bij mij staat er het stickertje Huvema op. Op het moment word de machine aangestuurd door 1Nm motoren met een noodzakelijke vertraging 1:4. Noodzakelijk omdat de motoren anders koppel tekort komen om het zaakje fatsoenlijk in beweging te zetten. Mijn werkstukjes bestaan uit plexiglas, printplaatjes en aluminium. In een later stadium wil ik eventueel ook staal en r.v.s. kunnen bewerken. Emulsiepomp is aanwezig. Freesdiameters varieren van 3mm tot maximum wat de machine aankan.

Wat zou een ideale (maximale) voedingssnelheid voor deze machine zijn? Natuurlijk in de antwoorden wel rekening houden met de beperkingen van de machine, het is natuurlijk maar een Dafje en geen Mercedes :D

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ideale voedingssnelheid

Bericht door Arie Kabaalstra »

't is moeilijk om zo even een concreet en kort antwoord te geven, in elk geval heb ik wel een beetje een idee van wat voor een machine je hebt staan.

Ok... je hebt een spil die 50-2250 toeren kan draaien dit geeft in elk geval de mogelijkheid om de goede snijsnelheden te bepalen.. met een 3 mm freesje heb je een max.snijsnelheid van : Vc= Pi x d x n , 3.14 x 0.003 (m) x 2250 = 21 m/min ( da's voor een freesje van 3 wat aan de lage kant, en daar dien je je voeding ook op aan te passen..

Met een 12 mm freesje ga je al naar de 84 meter, dat lijkt er al meer op ( voor Alu dan, Staal met HSS frezen, ongeveer 70 m/min, met koeling, en 30-m/min droog..

Voedingen zijn echter in hoge mate afhankelijk van de stabiliteit en het vermogen van zowel de motoren van de sleden, alsmede de spindel motor ( maar da's bij jouw machine een 500 W motor.. die moet wel het nodige "weg kunnen zetten" )

Ik heb even een tabelletje opgedoken in "Dübbels Taschenbuch für den maschinenbau", zo'n beetje de BIJBEL voor techneuten.. in het hoofdstuk Frezen staat onder andere de vuistregel: Voorfrezen: voeding zo hoog als de machine ( omstandigheden ) toelaten, nafrezen zo laag dat je een mooi oppervlak krijgt. ( ok.. dat snijdt hout.. :D ).. Voor lichtmetaal staat in die tabel: snijsnelheden : HSS 200-400 m/min, Voeding 0.13 mm per tand ( da's dus 0.13 x 4 per omwenteling bij een frees met 4 snijkanten en 0.13 x 2 per omwenteling bij een tweesnijder (spiebaanfrees ).. even uitgaande van het maximum toerental van jouw machine:

F( voeding)
Fz (voeding per tand )
z (aantal tanden)
n ( toerental )

F = Fz x z x n => Fmax 0.13 x 4 x 2250 = 1170mm/min ( ja.. dat is een rotgang.. 't betekend in concreto dat je machine in 15 seconden een blok alu over de volle lengte van je tafel oversteekt.. in iets meer dan 30 seconden... voor mij ( en de Grote boze Bridgeport op mijn werk een heel normale waarde.. maar ik weet niet of jouw machine dat gaat halen.. ook gezien het (beperkte) vermogen van de tafel aandrijving..

er is ook een groot verschil in Kops en mantelfrezen.. ik haal op de mantel soms snelheden van 2000mm/min (in staal !! ), kops kom ik meestal niet boven de 1000mm/min uit..

Even terug naar jouw machine.. ik weet niet wat jouw tafelvoeding maximaal is, maar ik denk dat je in alu zeker naar 200 mm/min kan gaan..
rekenen we even met een freesje van 12 mm: Vc = pi x d x n (3.14x 0.012x2250 =85 m/min ( nette snelheid ) dan zitten we met 200mm/min op : F=Fz x z x n => Fz =F/(zxn) = 200/(22250x4) =0.02 mm/tand.. daar krijg je wel een mooi oppervlak mee

( even teruggrijpend op een stukje op mijn werk.. Frees 20@ 3200 toeren F=800, z=4 : Fz=F/(zxn) = 800/(3200x4)=0.062mm/tand , en dat glimt al mooi ( kijk maar naar het freeswerk aan mijn Freesbankje..

Dit alles is natuurlijk de "droge theorie". 't vermogen van je machine bepaald of je dit kunt halen.. t'is in het begin natuurlijk moeilijk om hier een beetje "gevoel" in te krijgen, als je met de hand freest, dan voel je vanzelf of je Meer of minder kunt voeden.. hopelijk heb je iets aan deze stortvloed aan info..
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Ideale voedingssnelheid

Bericht door Erik »

Dat is het antwoord waar ik op zat te wachten :P En ik snap het nog ook allemaal.
Arie Kabaalstra schreef: Even terug naar jouw machine.. ik weet niet wat jouw tafelvoeding maximaal is, maar ik denk dat je in alu zeker naar 200 mm/min kan gaan..
Wat ik voor de duidelijkheid er nog niet bij had gezegd is dat ik nog 3 leuke motortjes heb liggen. Ik twijfel na het lezen over de voedingssnelheden om ze op mijn machine te bouwen.

Afbeelding

Afbeelding

6,6A @ 100V 700W :D Voor de duidelijkheid; de spindels die op de foto staan zijn waardeloos :cry:

Hiermee moeten hele acceptabele voedingssnelheden haalbaar zijn, meer nog dan de door jou genoemde 200mm/min. Vraag is of dit overkill is op mijn machine of niet? Op een bepaald moment gaan stabiliteit en spindelmotorvermogen natuurlijk ook meespelen.
Arie Kabaalstra schreef: ook gezien het (beperkte) vermogen van de tafel aandrijving..

en iets verder....

't vermogen van je machine bepaald of je dit kunt halen..
Bedoel je het vermogen van de spindelmotor of van de stappenmotoren?
Arie Kabaalstra schreef:t'is in het begin natuurlijk moeilijk om hier een beetje "gevoel" in te krijgen, als je met de hand freest, dan voel je vanzelf of je Meer of minder kunt voeden
En dat is nu precies mijn grootste probleem. Door jou antwoorden ben ik in ieder geval al een heel stuk wijzer geworden.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Rimpelsteeltje
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 jan 2007 23:06
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Ideale voedingssnelheid

Bericht door Rimpelsteeltje »

kijk , mijn berekening is als volgt, is de voedingssnelheid telaag ... dan duurt het wat langer voor het klaar is ,,, is hij te hoog , dan breekt me freesje af
makkelijker kan ik het nie maken

groeten
Rimpelsteeltje
tsja ... een kleinigheidje hou je toch .
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ideale voedingssnelheid

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat zijn een paar Puike motoren..

't "Probleem" met jouw machine is : de zwaluwstaartgeleidingen, die zijn op zich best wel stabiel, maar omdat ze altijd een beetje onder spanning staan, vreten ze ook vermogen van je stappenmotoren voor de as-aandrijving.

Met vermogen van de machine bedoel ik zowel het vermogen van je freesspindel als 't vermogen van je as-voeding

( ik heb iets van 7.5 kW op mijn werk ( die heb ik één keer stilgezet.. Freeskop 65 mm 4mm diep in gereedschapstaal ), en 600W thuis , maar da's een bovenfreesmotor die 32000 toeren kan lopen.. tot maximaal freesje 8)

optimaal verspanen is de balans tussen de maximale capaciteit van je frees, 't vermogen van je spindel, en het vermogen van je asvoedingen in combinatie met de stabiliteit van je machine ( als ik op mijn werk frezen van 16 mm of groter dieper dan 10 mm in vol materiaal zet, dan geeft de stabiliteit van de spindel het op, en krijg ik teringherrie en een rot-oppervlak ( tevens begeven de snijkanten van de frees het als gevolg van de trillingen...

er schiet me een ander vuistregeltje te binnen.. : ik heb dat ooit eens tegen een stagiar gezegd: " verspanende gereedschappen zijn als Babies. geef je ze niet genoeg te eten, dan gaan ze janken.. als je trillingen hebt, verlaag je het toerental, en verhoog je de voeding..

op de conventionele machines die we op het werk hebben staan, werk ik vaak met lage snijsnelheden, maar relatief grote voedingen.. op die manier "druk je de speling eruit".. we hadden ook een oude draaibank.. een BEEST.. maar glad draaien lukte alleen met snedediepten boven de 4 mm en voedingen van meer dan 0.15mm/ omwenteling.. 't kwam erop neer dat we die machine gingen gebruiken voor het voordraaien van grote dieptrekringen ( alles boven de 150mm binnendiameter.. schijf opspannen, vlakdraaien, gat boren van 40 mm, en dan met ( hou je vast: ) snedediepte 8 mm ( 16 mm in diameter groter per snede ) en 0.3-0.4 mm voeding !!.. je zag dan de slede 5 mm voorover kantelen ( speling eruit ) dus altijd je beitel 5 mm boven centerhoogte instellen, en ROSSUH!!.. jammer dat dat bankje weg is.. ( :cry: pinkt traantje weg )

't zou goed kunnen dat jouw machine beter verspaant als je wat grotere snededieptes hanteert, en dan maar iets langzamer loopt..

ik weet niet welke software je gebruikt, maar de meeste software heeft wel een MDI-stand, daar kun je mooi mee experimenteren.. je zet je frees boven op je werkstuk ( proefstukje Alu), en dan type je in MDI in : G92 Z0
, dan loop je tot buiten je werkstuk, en tik je in: G00Z-2 ( om maar wat te noemen, 2 mm naar beneden in ijlgang ) dan kun je de spil aanzetten en eens een voeding en een verplaatsing ingeven ( of in Jog-mode met een ingestelde voeding eens een baantje in een blokje Alu lopen..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ideale voedingssnelheid

Bericht door Arie Kabaalstra »

Rimpelsteeltje schreef:kijk , mijn berekening is als volgt, is de voedingssnelheid telaag ... dan duurt het wat langer voor het klaar is ,,, is hij te hoog , dan breekt me freesje af
makkelijker kan ik het nie maken

groeten
Rimpelsteeltje
da's ook een hele juiste conclusie.. de kunst is dus om zo snel te frezen dat je frees het net uithoud, maar je werk lekker snel klaar is.. :)

komt ook een beetje overeen met de vuistregel die ik uit dat handboek citeerde in mijn eerste post.. 't is net als met brommers.. tegen vastlopen aan, lopen ze het hardst. :D
Gebruikersavatar
Rimpelsteeltje
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 jan 2007 23:06
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Ideale voedingssnelheid

Bericht door Rimpelsteeltje »

ach ik dacht laat ik vandaag ook eens een blokje aluminium freezen
ik had een vingerfrees van 3 mm ( een 2 snijder ) een voedings snelheid van 200 mm/min en per keer haal ik er 0,5 mm vanaf , aangezien ik geen spirtus bij de hand had .. heb ik er maar een druppeltje snijolie bij gegooit ,,, en het resultaat zag er goed uit ,,

foto word vervolgd

groeten
Rimpelsteeltje
tsja ... een kleinigheidje hou je toch .
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ideale voedingssnelheid

Bericht door Arie Kabaalstra »

Klinkt goed, met welk toerental heb je gefreest?.. dan kunnen we meteen even uitvogelen hoeveel mm/snijkant je voeding is.. voor een 3 mm freesje zou ik toch naar de 2000 toeren willen.. dan loop je 0.05 mm per tand (wat ik al eerder aangaf, bij kleinere diameters de voeding wat lager kiezen.. dan houdt je frees het wat langer uit ( en je hebt minder vervorming )... snijsnelheid bij 2000 toeren komt op 18 meter.. dat zal niet al te veel warmte genereren..
Gebruikersavatar
Rimpelsteeltje
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 jan 2007 23:06
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Ideale voedingssnelheid

Bericht door Rimpelsteeltje »

met een kress 900 wat ... op stand 4 ... dat is een schaal van 1 tot 6
maar hoeveel toeren hij dan draaid zou ik zo nie weten
tsja ... een kleinigheidje hou je toch .
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Ideale voedingssnelheid

Bericht door Erik »

Arie Kabaalstra schreef: optimaal verspanen is de balans tussen de maximale capaciteit van je frees, 't vermogen van je spindel, en het vermogen van je asvoedingen in combinatie met de stabiliteit van je machine
Dat zijn dus 4 variabelen waarvan er 2 onbekend zijn.
Arie Kabaalstra schreef: 't zou goed kunnen dat jouw machine beter verspaant als je wat grotere snededieptes hanteert, en dan maar iets langzamer loopt..
Het omgekeerde heb ik waargenomen met een 10mm frees. Van 0 tot 2 mm diepte loopt alles mooi en soepel. Dieper dan 2-3 mm lijkt het frezen meer op hakken.
Arie Kabaalstra schreef: of in Jog-mode met een ingestelde voeding eens een baantje in een blokje Alu lopen..
Dat heb ik uiteraard al vaker gedaan, dan loopt alles mooi soepel omdat je makkelijk freesdiepte/voedingssnelheid etc. aanpast. Maar het is bijna ondoenlijk om voor alle voorkomende situaties testjes te doen, teveel variabelen.

Ik heb besloten om de 700W motoren erop te gaan bouwen. Maar eerst probeer ik ze draaiende te krijgen, morgen maar eens langs bij de electronicaboer.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ideale voedingssnelheid

Bericht door Arie Kabaalstra »

Voor grotere snededieptes in vol materiaal is de stabiliteit van de spindel de belangrijkste factor, op mijn werk ga ik eigenlijk niet vaak dieper dan 2-3 mm , omdat ik met die snededieptes onevenredig hogere voedingen kan lopen, win ik tijd met meer ondiepe snedes tegenover één of 2 hele diepe..

( ok.. gisteren wel een paar onderdeeltjes "uitgehakt" 10mm St 37, snedediepte?.. 12 mm ( gewoon in één keer door het materiaal, met een 16 mm ruwfrees, 3200 toeren, voeding 1200.. Rossen met die hap ( overmaat 0.3 mm ) laqter dus die laatste .03 weggepoetst met een 12 mm Frees ook in één keer, maar dan praat je over een heel dun schilletje..

(wat ik dus vaak toepas, in een paar ondiepe snedes met hoge voeding de contour voorbewerken, en dan de laatste paar tienden wegpoetsen, in een keer op diepte..
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Ideale voedingssnelheid

Bericht door Swets »

Arie Kabaalstra schreef:Klinkt goed, met welk toerental heb je gefreest?.. dan kunnen we meteen even uitvogelen hoeveel mm/snijkant je voeding is.. voor een 3 mm freesje zou ik toch naar de 2000 toeren willen.. dan loop je 0.05 mm per tand (wat ik al eerder aangaf, bij kleinere diameters de voeding wat lager kiezen.. dan houdt je frees het wat langer uit ( en je hebt minder vervorming )... snijsnelheid bij 2000 toeren komt op 18 meter.. dat zal niet al te veel warmte genereren..
Rimpelsteeltje schreef:met een kress 900 wat ... op stand 4 ... dat is een schaal van 1 tot 6
maar hoeveel toeren hij dan draaid zou ik zo nie weten
Ja ik heb dus het zelfde probleem.... ik heb een goedkopen bovenfrees, die ik in toeren kan regelen dmv een dimmer en ik kan een dremelachtig motor in mij machine...
en ja hoe hard draai die???
ik heb ook al zat freesjes gebroken... pas had ik 2 freesjes van 1.5mm waren 15 euro stuk ofzo.... op 1 zaterdag....

moet ook zeggen dat het nogal eens fout ga omdat ik fouten had gemaakt in me toolpad... veel te diep ofzo...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Ideale voedingssnelheid

Bericht door audiomanics »

Rimpelsteeltje schreef:met een kress 900 wat ... op stand 4 ... dat is een schaal van 1 tot 6
maar hoeveel toeren hij dan draaid zou ik zo nie weten
Het ligt een beetje aan de legering van het aluminium:
Toolingplate (kortspanig) aluminium frees ik met dezelfde kress 900W op standje een a twee (ca 8000 tot 10000rpm) met 3,175mm, 1,5mm diep met een voering van tussen de 300 en 400mm-min.. droog!
Goed luisteren en kijken... als de kantjes een raffeltje krijgen is je frees aan het vollopen. Dan even rap koelen. Misschien dat het aangesmolten aluminium nog van je frees gedrukt wordt, anders hoor je al heel snel een frees overlijden.. Je moet chips maken, geen stof..
Vang er ook eens een paar op.. ze moeten gewoon redelijk koel zijn.
Een spuitflaconnetje Glassex met spiritus gevuld ... altijd handig.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: Ideale voedingssnelheid

Bericht door rsemotion »

pfff. weer die spiritus.

koelen met spiritus vindt ik nog steeds geen top idee.
zet dan voor de zekerheid ook maar een brandblusser klaar :?
Plaats reactie