RVS 303 frezen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

RVS 303 frezen

Bericht door DaBit »

De Z-as klauwkoppeling op mijn BF20 was een tijdje terug overleden waarna ik tijdelijk wat in elkaar gelast heb uitgaande van een standaard M16 fijne draad moer en een maat van me gevraagd heb of hij een stukje SW27 zeskant van M16 fijne draad wilde voorzien voor de definitieve oplossing.

Da's gebeurd, die dingen lagen vanochtend in de bus. Nu is het aan mij om de rest te frezen zodat het gewoon samen met het spinnetje dat ik al heb weer een nette, gecentreerde klauwkoppeling word.

Afbeelding

Het materiaal is RVS303; dat lag er toevallig nog een stukje in de goede maat.

Dan nu het frezen: De machine is een BF20, dus niet de meest stijve en stabiele machine op deze planeet. Ik heb graag dat ik het niet verknal, dus even hier bij de deskundigen voeding en snijsnelheid verifieren want ik lees echt wild varierende waarden als ik zoek op de snijsnelheid voor RVS.

Ik zat te denken aan een HSS/Co 2-snijdertje 6mm met een snijsnelheid van 25meter/minuut, voeding per tand van 0,02mm en een millimetertje per gang afpellen. En uiteraard een stevige douche er overheen. Hoe klinkt dat?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: RVS 303 frezen

Bericht door AnkoD »

Moment.. je zet je koppeling vast met schroefdraad? eh? :roll:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: RVS 303 frezen

Bericht door DaBit »

Ja, zo heb ik het zitten.

Er zit bovenop de originele Z-as schroef nog een stuk M16x1,5 draad voor de twee moeren waarmee de lagering opgespannen word. Koppeling erop schroeven met een drupje Loctite en 't zit netjes in lijn en gaat nergens meer naartoe. Om die verbinding los te krijgen is heel wat meer dan de 3-4Nm nodig die de stappenmotor levert.

Zal vast niet de officiele methode zijn om zoiets te doen, maar 't werkt uitstekend tot nu toe.

Enige probleem was dat het originele koppelingetje een beetje hobbybob was. Ik had zo'n aluminium klauwkoppelingetje ding gekregen van iemand maar de maat was niet helemaal je van het en de klemconstructie bleek knap lam. Maarja, weggooien en wat anders kopen omdat het maar voor 80% is wat je zoekt ipv 100% is ook zoiets en kan altijd nog. Dus de koppeling gemaakt door een moer met 1 van de klauwdelen te verlijmen. Dat hield niet, raar genoeg. Hoe ik dat dan weer opgelost heb zal ik jullie even besparen, anders nemen jullie me nooit meer serieus.

Magoed, het moet toch goed, dus ik heb een vers koppelingetje nodig. Kon ik er weer eentje gaan bestellen die alsnog bewerkt moest worden. Of even de maten opmeten van de klauwtjes, iemand lief vragen of-ie op de draaibank de binnendraad wilde maken voor me (een M16x1,5 tap is een prijzig ding om voor eenmalig gebruik aan te schaffen), en zelf de rest frezen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Nicky
Berichten: 83
Lid geworden op: 06 jan 2010 20:09
Locatie: Nieuwegein

Re: RVS 303 frezen

Bericht door Nicky »

Ik weet niet of de frees die je wilt gaan gebruiken gecoat is? Vc van 25 meter per minuut vind ik behoorlijk wat voor een hss/co frees.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: RVS 303 frezen

Bericht door DaBit »

Nee, is gewoon ongecoat.
Welke snijsnelheid kan ik dan het beste aanhouden?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Nicky
Berichten: 83
Lid geworden op: 06 jan 2010 20:09
Locatie: Nieuwegein

Re: RVS 303 frezen

Bericht door Nicky »

Nou ik zou eerder rond een vc van 16 meter per minuut gaan zitten.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: RVS 303 frezen

Bericht door DaBit »

OK, prima, doe ik dat.

Hoeveel voeding per tand zou je aanraden?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Nicky
Berichten: 83
Lid geworden op: 06 jan 2010 20:09
Locatie: Nieuwegein

Re: RVS 303 frezen

Bericht door Nicky »

Denk dat je met die 0.02 per tand wel aardig goed zit. Mits je niet al te veel in één keer weghaalt, kun je nog wel naar de 0.03 per tand. Je kunt met rvs beter je snijsnelheid niet al te hoog hebben, maar voeden moet je juist wel. Denk alleen dat bij jouw het probleem zit in het feit dat je niet al te veel in één keer kunt weghalen waardoor je frees op die 1mm al gauw bot zal worden. RVS en bot gereedschap gaan niet samen, anders bestaat er de kans dat het alleen maar harder gaat worden. Koudversteviging treedt er dan op.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: RVS 303 frezen

Bericht door DaBit »

Nou, ik kan kwa spindelvermogen nog wel wat meer weghalen dan 1mm per gang, ik heb alleen geen idee tot wanneer de BF20 het nog lekker vind. Heb nog nooit RVS gedaan, maar met een beetje voorbereidingen informeren hoe de ervarener mensen dat doen moet het toch wel lukken.

Mocht het nou echt mislukken dan krijg ik wel weer een nieuw stukje voor poging 2, maar als ik om een nieuw stuke moet gaan vragen omdat ik m;n huiswerk niet gedaan heb is dat ook zo lullig.

Nu is dit wel RVS303, dus opzich al beter verspaanbaar dan 304/316....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: RVS 303 frezen

Bericht door DaBit »

Afbeelding

Geen centje pijn. NC-file was wel aardig wat op aan te merken; het spul heeft toch een aardig deel van de tijd lucht staan frezen. En stapjes van een millimeter diep en elke keer een halve millimeter uit het materiaal happen mag ook wel een eindje agressiever. Deze was gemaakt met een trial van FeatureCAM vanuit de solid, maar ik kan 't zelf toch beter voor dit soort klusjes, en meer werk is het ook niet.
(jaja, CamBam. Moet ik nog steeds proberen)

16m/min snijsnelheid met 0,02 voeding per tand is wel lllaaaannngggzzzzaaaaammmm als je een tweesnijder gebruikt.

Videootje (niet megaboeiend hoor):
http://www.icecoldcomputing.com/misc/BF ... frezen.mp4


Spindel begon tegen het eind wel een ander, minder prettig, geluid te maken, en ook met de 'versnellingsbak in z'n vrij' draaide die maar zwaar rond met de hand. Da's geen best teken :evil:
Morgen maar eens proberen als de hele boel weer afgekoeld is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
eliebaele
Berichten: 107
Lid geworden op: 15 sep 2012 18:48

Re: RVS 303 frezen

Bericht door eliebaele »

Voeding is veel te laag!! !! ik zou adviseren in t vervolg een hs ruwfrees te gebruiken 4lip aan 0.06/tr an n 20m/min
je kan er rustig 1xø mee diep gaan op 75% radiaal
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: RVS 303 frezen

Bericht door DaBit »

20m/min, OK. 4-snijder ook OK, alleen had ik die niet.

Maar of mijn machine 0,06mm voeding per tand op freesdiameter diepte met happen van 75% freesbreedte leuk gaat vinden? Ik denk dat dat een beetje teveel van het goede is voor made-in-china :shock:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
eliebaele
Berichten: 107
Lid geworden op: 15 sep 2012 18:48

Re: RVS 303 frezen

Bericht door eliebaele »

met ruwer kan je meestal "meer" dan met gewone 4 of 2lip hoor dat maakt kleinere spanen weet niet ofje dit soms gebruikt?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: RVS 303 frezen

Bericht door DaBit »

Nee, ik heb eigenlijk alleen gewone vingerfreesjes, het merendeel HSS/cobalt 2-snijders. Ik koop de rest wel als ik er een keer tegenaan loop dat ze handig of nodig zijn; een setje 'van alles wat' freesjes is toch een beste investering.
Ik sta niet op stuksloon, en eerst maar eens leren om die dingen bot te krijgen voordat ik ze afbreek. Gaat me steeds beter af :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie