Plexiglas graveren

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: Plexiglas graveren

Bericht door Roetsj »

Kees Moret schreef:
Mcgyver schreef:idd, smelten bij graveren heb je meer last van bij extrusie materiaal dan bij gegoten..:
Probleem is voor mij: hoe herken je de verschillende soorten..
Er bestaat een onderverdeling in kunststoffen die te maken heeft met het smeltpunt. Een kunststof is eigenlijk een heel lang molecuul, een polymeer, dat bestaat uit een aaneenschakeling van korte moleculen, monomeren. Wanneer het kunststof die monomeren niet zo stevig bij elkaar houdt is het smeltbaar, en wel bij relatief lage temperaturen. Dan noem je het een thermoplast. Een sterker polymeer heeft het verschil dat je ze wel kunt verhitten, maar vervormen doen ze niet. Van die eigenschap profiteer je bij een product als de wandcontactdoos, om een voorbeeld te noemen. Dat heeft ook gevolgen voor de fabricage: een thermoharder moet de stoffen in de mal samenstellen. Daarentegen een thermoplast (gietbaar) polymeer kan je smelten en in een vorm doen.

Je zou een test kunnen doen: een thermoplast verhitten en bekijk of die zacht wordt en vervolgens gaat smelten. Een thermoharder zal geen smelttraject kennen, maar chemisch uit elkaar vallen. De losse moleculen gaan dan kapot en worden zwart. Houdt wel bij zo'n proef de volgende gedachte: de kans dat je stoffen bij elkaar doet en op een wonder stuit is buitengewoon klein :)

De eigenschappen van deze verschillende polymeren lijken een rol te spelen in de keuzes die je voor je hebt liggen.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Plexiglas graveren

Bericht door janplastiek »

plexi gs en xt zijn beide thermoplasten, dus zullen beide zacht worden en smelten bij opwarming.

nog even een kanttekening bij wat Roetsj hier net schreef:
Door mijn dagelijks werk: het herstellen van allerlei stukken (technisch, automobiel etc.) die gemaakt zijn uit thermoplasten maar ook uit 2 componenten polyurethanen en polyesters, welke thermoharders zijn,weet ik dat niet enkel de thermoplasten vervormbaar zijn.
Als thermoharders vervormd zijn door een calamiteit, kan je sommige van deze thermoharders door verhitten terug in model brengen. ze zullen niet smelten maar gaan wel terug in een weekgebied of vervormbaar gebied komen, dus niet enkel thermoplasten zullen door verwarmen vervormbaar worden.

Pas wel goed op met verwarmen van kunststoffen, verhit je ze te hard dan gaat de kunststof ontleden, en gevaarlijke dampen kunnen vrij komen zoals bvb chloordampen (pvc) dioxines en roetdeeltjes die kanker veroorzaken.
Thermoharders worden bvb door statische mixers gemengd (bvb de tuit op een spuit chemisch anker) voor dat ze in de mal geïnjecteerd worden anders zijn de producten niet goed gemengd en zal er een verschil van uitharding of zelfs geen uitharding zijn
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Plexiglas graveren

Bericht door Mcgyver »

En helaas zie je hier nog steeds maar een gedeelte van een gelinkte afbeelding.. :evil:

even je afbeelding verkleinen tot max 1000 pixels breed , en dan uploaden naar je galerij ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
cocobolo
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 jul 2008 17:01
Locatie: Apeldoorn

Re: Plexiglas graveren

Bericht door cocobolo »

hier ook geen problemen met het frezen van plexi (met een festool graveerfrees) maar ik heb ook denk ik de gegoten versie (met witte folie).

Afbeelding

Afbeelding

Waar ik meer problemen mee heb is dat ik het allemaal heel goed met vastzetten met meerdere schroeven rondom, want anders kan het beginnen te 'klapperen' bij het uitfrezen/losfrezen. Ja, ik laat bruggetjes staan maar hij kan dus op een gegeven moment je hele plaat optillen door het flexibele van deze plaat, als er niet dichtbij schroeven zitten om alles naar beneden te houden.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Plexiglas graveren

Bericht door Mcgyver »

Een vacuüm tafel of dubbelzijdig tape kunnen de oplossing bieden... :-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Plexiglas graveren

Bericht door cocodile »

even je afbeelding verkleinen tot max 1000 pixels breed , en dan uploaden naar je galerij ;-)
Zo werkt het helaas dus niet! ;-)
Het gaat om de grootte van het bestand.

Hoe groot een 'gelinkte' afbeelding wordt weergegeven, is aan te passen in de Admin CP, eitje eigenlijk.
Ben er al eens een topic over begonnen, maar daar is blijkbaar geen aandacht aan geschonken.
Scheelt ook weer bandbreedte.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Plexiglas graveren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

cocodile schreef:
even je afbeelding verkleinen tot max 1000 pixels breed , en dan uploaden naar je galerij ;-)
Zo werkt het helaas dus niet! ;-)
Het gaat om de grootte van het bestand.

Hoe groot een 'gelinkte' afbeelding wordt weergegeven, is aan te passen in de Admin CP, eitje eigenlijk.
Ben er al eens een topic over begonnen, maar daar is blijkbaar geen aandacht aan geschonken.
Scheelt ook weer bandbreedte.
Ik doe wel een [rechtse muis, openen in nieuw tabblad ] en kan dan toch nog genieten van dat haarscherpe werk van je ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kees Moret

Re: Plexiglas graveren

Bericht door Kees Moret »

Bedankt Mcgyver :mrgreen:
zeeschuim

Re: Plexiglas graveren

Bericht door zeeschuim »

Ik doe wel een [rechtse muis, openen in nieuw tabblad ]
handige snuitert!
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Plexiglas graveren

Bericht door janplastiek »

hugo stoutjesdijk schreef:
Ik doe wel een [rechtse muis, openen in nieuw tabblad ] en kan dan toch nog genieten van dat haarscherpe werk van je ;-)[/quote]

ook weer wat bij geleerd ;-)
bedankt Hugo
Breek de dag, frees een lijntje.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Plexiglas graveren

Bericht door Swake »

Effe terug naar een middeltje om geen versmolten plastiek aan de frees te hebben:

Gewoon klein plasje water (koelt) met wat afwaszeep erin (smeert). Veel goedkoper dan eender welke olie. Het idee om een dammetje te vormen er rond is goed, kan eventueel met een restant van een spuit silicone of acryl of tec7. Een 2 mm hoog is al genoeg. Als het bed van de machine in hout is, stuk folie (stuk plastiek zak bvb) er tussen leggen ter bescherming van het hout.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Plexiglas graveren

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dammetje maken kan ook goed met plastiline ( 3S speelgoedklei die niet hard wordt, Play-doh)
Lampenolie gaat ook goed als koelsmeermiddel.. gebruik dat ook voor het frezen van Polystyreen..
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Plexiglas graveren

Bericht door clements »

ik had een plaat geëxtrudeerde plexi, met blauw plastic erop.
Ik ben er nog niet aan toe gekomen om het weer te testen, maar ga het zeker doen met koelmiddel.
Ik gebruik nu dubbelzijdig tape, dat gaat best aardig. 1x ging het mis met het frezen van de contour dat de tape op het houten bed losliet.

Vacuum tafel staat op nr2 op de build list. Eerst de machine voorzien van kogelomloop geleidingen. 8)
ASS-U-ME
Plaats reactie