Leadshine Easy Servo instellen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Leadshine Easy Servo instellen

Bericht door Breaker »

Na wat problemen met Chinese Leadshine closed loop steppers (Leisai) en naar aanleiding van deze opmerking van sont en audiomanic open ik dit even als apart topic:
viewtopic.php?f=8&t=12964&p=145240#p145240
audiomanics schreef:
sont schreef:Ik heb ook zo'n setje van die closed loop drivers ...Ze schieten met de scoop test gelijk in alarm.
je MOET de verlengkabel van de encoder er tussen hebben.. Er zit namelijk een twist ergens in de kabel zodat de encoder/feedback-plug van de motor op de juiste wijze bij de driver aankomt..
Er zijn ook verschillende kabels in omloop en het gebeurt wel eens dat de vriendelijke Chinees een verkeerde kabel bijlevert.. Je moet die met aan één zijde een aangegoten zwarte steker, en aan de andere zijde die grijze plastic plugkapjes, hebben..
verder moeten U,V en W ( U=Bruin, V=Blauw, W=Zwart) ook wel goed aangesloten staan.
Jouw probleem is dat de driver niet de verwachtte hoeveelheid encoder-pulsen krijgt...
Het kan zelfs zijn dat je de encoder-kabel van de ene motor aan de driver van de andere hebt hangen... Met al die draden en pluggen is zo'n vergissing best snel gemaakt..
Kees
Voor mijn situatie ik heb een combinatie van HBS507 driver en 573HBM20-1000 stepper.
13037
De U,V,W zijn juist aangesloten en de connector van de motor past niet direct op de drive, daar MOET dus een kabel tussen:
13038

Deze kabel heeft twee grijze connectoren, en is recht.
13039
1304013041

Officiële documentatie van de driver is te vinden op leisai.com, van de motor kan ik alleen wat vinden op ebay. Met deze documentatie lijkt een rechte kabel in orde.
1304213043

Ook de software komt van leisai en is in het Chinees, maar er is gelijkwaardige software van Leadshine met een gebruikershandleiding in het Engels die gebruikt kan worden. De Current Loop gaat goed:
13044
Maar zodra de Motion Test wordt gedaan springt de drive in error.
13045

Iemand die met dezelfde combinatie werkt en kan bevestigen dat de kabel wel of niet goed is? Of wat het anders kan zijn?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Leadshine Easy Servo instellen

Bericht door Linki »

Verwissel eens twee van de drie aders van de motorkabel.

De draairichting van de motor moet natuurlijk wel overeenstemmen met de draairichting van de encoder pulsen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Leadshine Easy Servo instellen

Bericht door audiomanics »

Je kabel hoort bij deze driver zeker niet recht te zijn.. Ik ben even zo goed geweest om mijn kabel door te meten:
driver zijde - motorzijde
male - female
1 -> 1
2 -> 11
3 -> 3
11 -> 13
12 -> 12
13 -> 2

Je hebt dus, zo als wel vaker voorkomt, de verkeerde kabel geleverd gekregen.. Hoort waarschijnlijk bij een andere driver..
Bovendien vind ik dat de kabel er wat "gekunsteld" uit ziet.. Bij mijn kabels is de motorzijde aangegoten en is de driver-zijde voorzien van net zo'n plastic kapje, maar zijn de draden ook keurig voorzien van krimpkousjes, zoals het hoort..
Succes!,
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Richardoe
Donateur
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 aug 2015 22:08
Locatie: Omg. Groningen
Contacteer:

Re: Leadshine Easy Servo instellen

Bericht door Richardoe »

Ogenschijnlijk heb ik dezelfde kabel als Breaker. Gekocht bij:
Company: Betterwilldo (HK) Automation Co., Limited
Online store: http://www.aliexpress.com/store/1477261

Maar na doormeten kom ik op dezelfde uit als Kees dus niet 1 op 1. Alle 4 even doorgemeten (2x3m en 2x5m) en alle 4 zijn niet recht (gelukkig)

Uiterlijk van de kabel kan je dus niet zomaar op afgaan.

Extra test die ik gedaan heb is via Mach3 - Pokeys als BoB - Driver - motor- en dat werkt als een zonnetje. Daarmee doe ik de aanname dat alles werkt.

Dus Breaker, even doormeten en je weet het.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Leadshine Easy Servo instellen

Bericht door serum »

Breaker, bij welke winkel heb je ze besteld? ik sta ook op het punt om er 3 te bestellen, dus ben benieuwd welke winkel ik niet moet hebben :):)

Lijken mij erg leuke drivers/motoren.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Leadshine Easy Servo instellen

Bericht door audiomanics »

serum schreef:Lijken mij erg leuke drivers/motoren.
Zijn het ook...
Maar als je op eBay naar het plaatje kijkt moet 1 kant van de kabel zwart(aangegoten) zijn en de andere kant grijs (plastic kapje).. Goede kans dat je dan de juiste kabel krijgt..
Overigens heb ik heel wat van deze motoren zelf besteld of voor iemand besteld en alleen mijn eerste motoren hadden de verkeerde kabels.. Kreeg ze dus ook niet aan de praat.. even snorren op het internet en toen de juiste configuratie gevonden.. Plugje omsolderen en werken..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
sont
Donateur
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 jan 2015 21:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Leadshine Easy Servo instellen

Bericht door sont »

Zoals eerder vermeld had ik ook problemen met het aansluiten van de motoren en drivers.
Hier wat foto's om het een en ander uit te leggen. Ook deze set komt van ALie express.
Driver zonder kabel
13052
Past het niet dan toch maar pas gemaakt
13053
Maar dan wel met error (zie rood lampje)
13054
Mijn verlengkabel met grijze plastic kapjes
13055
Male connector
13056 1305713058
Female connector
13060 13061
Met verlengkabel die wel werkt
13062

snelle test

scoop test

Al met al werken mijn kabels met grijze kapjes. Net als bij Kees zijn bij mij 3 aders verwisseld.
Pinnen 1 , 3 en pin 12 zijn gelijk . Pin 2, 11 en pin 13 zijn verwisseld.
Wel zag ik dat de andere kabels een andere kleurdeling hebben dan deze op de foto.
Laatst gewijzigd door sont op 01 nov 2016 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Leadshine Easy Servo instellen

Bericht door serum »

Mooi, lijkt op een duidelijke fout in de kabel dus!

Het tunen van de motoren; is dat een must? Voelen de motoren trouwens als conventionele stappenmotoren bij het draaien met de hand? vroeg mij dat af, gezien de 3 draden. Nu weet ik dat er ook stappenmotoren zijn met drie draden.

Zie dat de set waar ik al een maand of wat verlekkerd in mijn winkelmand naar zit te kijken keurig de juiste kabel heeft.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Leadshine Easy Servo instellen

Bericht door Breaker »

Bedankt allemaal, dat is hoopvolle informatie, ik kan even niet bij mijn spulletjes maar zal het eind van de week proberen en laten weten.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Leadshine Easy Servo instellen

Bericht door audiomanics »

serum schreef:Het tunen van de motoren; is dat een must?
Op zich kun je wat winst behalen maar echt een must is het niet.
ECHTER... via dat protuner kun je wel bijvoorbeeld het level van de error-uitgang en zelfs de enable input wijzigen.. wel handig als je deze drivers in je noodstop-circuit wil opnemen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Leadshine Easy Servo instellen

Bericht door serum »

Dat klinkt goed! Hoe voelt de motor als je hem in 'uit' stand met de hand draait? als een conventionele stappenmotor?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Leadshine Easy Servo instellen

Bericht door audiomanics »

Als je de draden niet kortsluit voel je wel iets weerstand, maar geen duidelijke "dents', zoals bij stappenmotoren. Echt maar een heel klein beetje, maar het lijken er dan ook veel meer dan de standaard 200..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Leadshine Easy Servo instellen

Bericht door Breaker »

serum schreef:Nu weet ik dat er ook stappenmotoren zijn met drie draden.
Easy Servo's zijn er in 3-fase (3 draads) en 2-fase (4 draads), de 3-fase hebben 300 stappen per omwenteling en de drivers hebben een lagere maximale spanning.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
jacksat
Berichten: 73
Lid geworden op: 22 jul 2014 10:52
Locatie: Oostende

Re: Leadshine Easy Servo instellen

Bericht door jacksat »

serum schreef:Breaker, bij welke winkel heb je ze besteld? ik sta ook op het punt om er 3 te bestellen, dus ben benieuwd welke winkel ik niet moet hebben :):)

Lijken mij erg leuke drivers/motoren.
Een tijdje terug deze besteld,wel nog niet getest.
Blijkbaar al heel wat Nederlanders die deze al gekocht hebben.

https://www.aliexpress.com/item/New-ori ... e7e5&tpp=1
Plaats reactie