servo of oud ijzer

Moderator: Moderators

mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

servo of oud ijzer

Bericht door mark3 »

Goedenavond heren,

Ik heb hier nog 2 typen servomotoren liggen. Zijn deze nog aanstuurbaar, of zijn ze meer geschikt als (contra)gewicht?

13703
13700
Deze komen uit een rye 2400 frees.

13701
13702
Deze uit een aciera
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: servo of oud ijzer

Bericht door rien1959 »

Mits ze nog heel zijn is het geen enkel probleem om ze nog te gebruiken. Er zit geen pulsgever op dus die moet je dan wel ergens in de aandrijflijn gebruiken.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: servo of oud ijzer

Bericht door hainjedaf »

even wachten tot Dabit terug is van vakantie, voor je ze weggooit
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: servo of oud ijzer

Bericht door mark3 »

De motoren zijn nog in orde. Encoders-pulsgevers-of een andere benaming zitten er op. Of deze nog bruikbaar zijn, of te veroudert, weet ik niet.
Ze komen allebei uit machines die zijn omgebouwd naar mach3 met stappenmotoren. Er zaten storingen in de machines, waarop uiteindelijk de beslissing is gekomen om al het elektrische te vervangen.
De motoren heb ik nog bewaard met de gedachte misschien ooit bruikbaar.

Met de afgelopen kerstdagen een te leeg hoofd gekregen, toen ging er een lampje branden. Wat kunnen we nog doen met de servomotoren.
Zijn hier (betaalbare) drivers voor te krijgen?
Moeten de encoders ook vervangen worden?
Loont het de moeite om dit uit te zoeken? Of is het financieel - tijd - risico het niet waard hier energie in te steken.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: servo of oud ijzer

Bericht door karangetang »

E zijn volgens mij uittekende en betaalbare servo drivers te koop die met step/dir aangestuurd kunnen worden.
Al heb ik de indruk dat de jongen behoorlijk wat stroom vreet dus een zware ( en dus kostbare ) driver nodig heeft .
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: servo of oud ijzer

Bericht door benkr »

Ja, DC sevodrives zijn nog wel verkrijgbaar, zelfs met Step/DIR interface, ik ben zelf flink bez\ig geweest met zgn. UHU drives, een hobbyproject wat vooral in Duitsland best wel veel is gebouwd en gebruikt. Ook deze

http://www.shop.cncdrive.com/index.php?productID=366

Zijn leuke dingen die nog best wel betaalbaar zijn. De motoren die jij hebt hebben waarschijnlijk allemaal tacho-generatoren voor de terugkoppeling, dat is een snelheidsterugkoppeling. Tegenwoordig willen we eigenlijk alleen nog positie terugkoppeling, daar heb je encoders voor nodig. Die zijn er best wel op te bouwen maar dat moet mechanisch dan wel een beetje passen.

Tegenwoordige motoren zijn met meer moderne magnetische materialen opgebouwd waardoor je tegenwoordig een veel compactere motor hebt in vergelijking met de motoren die jij hebt, ook wat betreft vermogens zijn de verschillen groot. En het zijn en blijven borstel motoren, dus onderhoudsgevoelig terwijl er tegenwoordig vrijwel alleen nog borstelloze motoren, stappen, servo- of BLDC motoren, worden toegepast in positioneer systemen

Dus zijn jouw motoren nog bruikbaar?
Ja, zeker. Maar is het economisch gezien aan te bevelen?
Nee, er zijn betere en goedkopere alternatieven.
Tenzij je natuurlijk hobbyist bent op dit gebied, dan gelden er andere dingen die keuzes bepalen, zo iemand ben ik zelf bijvoorbeeld.
Laatst gewijzigd door benkr op 06 jan 2017 17:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: servo of oud ijzer

Bericht door Damocles »

Die hebben enkel een tacho, (snelheidsmeter). Dus positioneren gaat er niet zo makkelijk mee zijn als je zelf een besturing opbouwt. Kan enkel met linuxcnc en Mesa of CSMIO+Mach denk ik.
Dan moet je nog een encoder (positie meter) toevoegen.
Het zijn wel serieuse motoren met een grote stroom en dus dure bijhorende drives.
Je zou kunnen proberen een oude drive op eBay te vinden uit bvb een Maho of zo een aciera van de jaren 80/90, die gebruiken zo een motoren en dus ook drives.

Ik zou ze verkopen aan 2x de oud ijzer prijs aan iemand op het forum dat er wat meer vanaf weet.
Zo is iedereen blij. Het is niet zo eenvoudig een goed passende drive te vinden voor zo een motoren als je er niet zo veel van af weet.

Je zou die wel goed kunnen gebruiken als spindel aandrijf motor voor een draaibank bvb.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: servo of oud ijzer

Bericht door rien1959 »

Zo moeilijk is het toch niet. Tacho laten zitten, dc-servo kaart kopen : http://shop.cncdrive.com/index.php?productID=509 , pulsgever bevestigen op kogelomloopspindel en klaar !
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: servo of oud ijzer

Bericht door Leeuwinga »

pulsgever bevestigen op kogelomloopspindel
NB dat gaat niet goed, je moet de encoder op de motoras zetten (achterzijde meestal).
Anders zal de regeling door de servodriver erg zenuwachtig worden.
Er zijn universeel setjes met diverse kunststof busjes welke op bijna 100% van de assen passen.
Maar ik betwijfel ten zeerste of de getoonde motor wel kan worden aangestuurd door deze
aanbevolen drive ??
Cees
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: servo of oud ijzer

Bericht door rien1959 »

Dat gaat wel. Sterker nog, de oudere cnc machines hebben het op die manier. Zelf heb ik ook een machine zo gebouwd en dat werkte perfect. Dus niet roepen dat het niet werkt. Anders zouden heel veel Japanse cnc machines uit de jaren 80 ook niet werken. Kortom er wordt hier op het forum maar weer wat geroepen niet gehinderd door enige vorm van kennis.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: servo of oud ijzer

Bericht door Damocles »

Ik zou zelf ook niet te hard roepen.

20A max die drives die je voorstelt. Ik denk dat dit de piek waarde is en dus een factor of 4 te licht voor de aangeboden motoren.

Daarnaast, die oude japanners hebben vaak een tacho op de motor (zoals hier), die naar de drive gaat en een drive die in velocity mode wordt aangestuurd door de positie controller, welke een encoder gebruikt op de spindel as. Dus een dubbele terugkoppeling.

Een encoder op de spindel zonder tacho gaat zich een heel pak anders gedragen. Ik ga niet zeggen dat het niet gaat, maar of het allemaal zo eenvoudig is? Als je het kent wel ja ... Maar dan stel je die vragen niet op het forum.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: servo of oud ijzer

Bericht door benkr »

Ikzelf had al eerder de 35A versie van deze driver voorgesteld, dat komt al meer in de buurt maar is en blijft aan de lichte kant, zeker voor de zware motor die er bij zit. Daar komt nog bij dat het een motor van 20 a 30 jaar oud blijft, die heeft magnetisch gezien zijn beste tijd gehad, en de magneten zijn sinds die tijd echt stukken sterker geworden. dat betekent dat je tegenwoordig een motor met dezelfde kracht koopt in een behuizing die factoren kleiner is. Wat denk je van de moderne fietsmotoren, 5, 10 en zelfs 20kW borstelloos in een heel compacte vorm met een sturing die een heel mooie regeling mogelijk maakt, alleen geen step / dir aansturing maar dat had de originele drive die bij de genoemde motoren hoorde ook niet.
En inderdaad, als je de encoder ergens verderop in het systeem zet dan krijg je de speling etc. er gratis bij, dat uit zich in het regelsysteem als ruis en jitter, instabiliteit dus waar je niet op zit te wachten de drivers die hier genoemd worden hebben maar één enkele terugkoppellus en die moet direct en stabiel zijn, direct op de motor dus.

Ik zou er nog eens heel goed over nadenken of ik wel iets zou willen doen met deze motoren, er zijn heeeeeel veel alternatieven.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: servo of oud ijzer

Bericht door DaBit »

Oudere systemen hebben de positie-encoder op de lineaire as zitten, of als glaslineaal of als encoder op de spindel. Maar dat is niet het enige; daarnaast zit er ook een tacho op de as om de snelheid (en positie: integreer de snelheid en je hebt positie) te meten. Vergis je niet in zo'n veredelde fietsdynamo achterop; die dingen zijn bloednauwkeurig en snel als ze in goede conditie zijn.

Wil je deze motoren gebruiken in een positioneringsapplicatie, dan moet je dat systeem implementeren, of de tacho vervangen door een encoder.

Heb je dat eenmaal voor elkaar, dan is het de vraag wat je ermee aan gaat drijven. Voor de gemiddelde hobbymachine zijn die 1-1,5kW motoren veel te zwaar. Je kunt nou eenmaal geen F16 straalmotor op je fiets monteren en verwachten dat je er soepel stapvoets mee kunt rijden.

Ik zie nog wel een toepasing voor die motoren als aandrijfmotor van een spindel ofzo; met 1,5kW continu en zuiguitdeduim 4kW piek kun je toch wel leuke dingen doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: servo of oud ijzer

Bericht door mark3 »

Heren,

Hartelijk dank voor het meedenken.
Ik had natuurlijk gehoopt op een antwoord in de trant van, Mark, bestel die driver en schroef die encoder erop en knallen maar. Helaas, soms valt het tegen in het leven.
Aangezien mijn beperkte kennis op dit gebied van elektronica, laten we dit projectje maar schieten. Hobbyen en sleutelen aan machines is leuk, maar als de lol overgaat in frustratie wordt het minder lachen. Als ik tzt servomotoren nodig heb bestel ik wel een complete set.
Zo'n complete set, motor en driver, is dat even eenvoudig aansluiten als stappenmotoren of komt er toch meer bij kijken?

Grt Mark
Plaats reactie