nog eens servomotor

Moderator: Moderators

popol167
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 mei 2016 17:34
Contacteer:

nog eens servomotor

Bericht door popol167 »

ik heb enkele servomotoren Beckhoff, van 1 tot 4 KVA, 380 volt, 3000tr/min, gesloopt uit machines. Ik heb ook de delen uit de sturingskast. Is het manueel mogelijk van zo een motor aan te sturen? In bijlage een pagina uit de gebruiksaanwijziging. Er liggen nog meerdere zulke motoren op de schroothoop, mocht er intresse zijn......Beste dank.1371213713
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: nog eens servomotor

Bericht door benkr »

Of het manueel bruikbaar is hangt een beetje af van de drive en de eventuele optionele insteekkaartjes daar in, maar het ding aansturen met b.v. een potmeter op 0 - 10V gelijkspanning werkt meestal wel, dat zit eigenlijk standaard op vrijwel elke drive, zeker op de wat oudere.
Wat belangrijk is, naast de motoren en de drive de beide kabels die zaten tussen de motor en de drive, mocht de kabel afgeknipt zijn, is dat niet zo heel erg, maar de connectoren kunnen best wel eens zeldzaam en duur zijn.

Heb ooit een aantal van die setjes gehad en allemaal afgegeven / geruild hier via dit forum, maar zou best wel weer eens een keertje zo'n setje aan het werk willen brengen, dus als er iets op die schroothoop ligt wat bestaat uit bovengenoemde componenten (motor, drive en kabels of connectoren) dan houd ik me aanbevolen.
Ik wil je ook best helpen om jouw setje aan de gang te krijgen met een potmeter als stuurelement.

Oh ja, bij sommige drives hoort een aparte voeding, als dat zo is dan is die eigenlijk ook wel essentieel om er bij te hebben, de drives die ik ooit had communiceerden met de voeding en kunnen elkaar daarom niet missen.

Het enige probleem wat dan nog rest is het instellen en tunen van het systeempje, soms (heel vaak eigenlijk) moet je daarvoor speciale bijbehorende software hebben, daar moet je wel aan kunnen komen, ook om 'oude instellingen' te wijzigen en of te verwijderen enz'. Vaak was dat iets voor DOS of Windows 3,1 of zoiets, vind dat nu nog maar eens ergens, de leveranciers hebben het al lang geleden weggegooid, zij willen nieuw verkopen.
Dat was voor mij toen ook de reden om dat spul wat ik had weg te doen, kon er nergens meer iets over vinden.

Maar proberen kan natuurlijk altijd, dat vind ik altijd wel leuk om te doen.
HD13
Berichten: 693
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: nog eens servomotor

Bericht door HD13 »

Met een beetje mazzel willen ze ook op een frequentie regelaar draaien.
Voor de spanning moet dit dan een 3fase type zijn, misschien werkt een 1x 230 ook wel alleen is dan je vermogen een stuk lager en ik weet niet hoe de servo zelf hierop reageerd.

Ik denk dit namelijk omdat in de bijgevoegde plaatjes een voeding staat die een 3 fase input heeft en een 1 DC output heeft, doet een frequentie regelaar intern ook.
Deze DC output komt op de servokaart en daarvandaan wordt er weer 3 Fase van gemaakt, doet een fre.......
En aangezien de servo's op 3x380 zijn gespect.

Benkr, motortje voor je 4de as ? :idea:
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: nog eens servomotor

Bericht door benkr »

@HD13 --> nee, daar zeker niet voor, misschien als aandrijving voor een spindel, maar vooral om gewoon eens mee te spelen. Ik vind het wel leuk om dit soort dingen te doen.
HD13
Berichten: 693
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: nog eens servomotor

Bericht door HD13 »

Spindel motor kan zeker.
Kom in me werk toch ook servo's tegen die positioneren, materiaal aanvoer.
Deze werken dan ook meestal met een encoder om de lengte te bepalen.

Mocht je gaan "spelen" en je hebt nog vragen, 2 weten meer dan 1.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: nog eens servomotor

Bericht door benkr »

Heb inmiddels contact gehad met popol167, ik ga er wanneer het weer wat beter is een keertje op zaterdag heen.
Er is alleen een klein probleempje, hij woont bijna aan de Franse grens, 206km heen en daarna ook weer terug.
Maar wat hij heeft is echt heel mooi spul, ja daar wil ik best wat tijd in steken om dat weer draaiend te krijgen.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: nog eens servomotor

Bericht door benkr »

Vandaag naar Paul toe geweest, was 208km heen en ook weer 208km terug, ruim 2 uur sturen.
Het doel was om zo veel mogelijk van de drives aan het werk te krijgen op een 0 - 10V regelbare spanning.
Ik had thuis alvast een doosje gemaakt waar een regelbare 0 - 10V spanning uit komt, dit om wat makkelijker te kunnen testen.

13949

Na de rit en een welkom meteen de schuur in en aan de slag met de computer want natuurlijk waren de drives in hun vorige leven anders ingesteld.
De eerste werkt hierna meteen, hoeraa.
Toen de tweede, jammer, de derde, jammer, de vierde, weer jammer.
Nog maar een keer goed kijken en weer opnieuw beginnen, blijken er contactproblemen in de connectoren te zijn, drive 2 werkend gekregen, 3 werkend gekregen, 4 werkend gekregen, 5 en 6 helaas die blijven fouten geven, eentje wil absoluut niet communiceren en de andere geeft een resolverfout.
Maar het doel is ruim bereikt, Paul wilde een paar drives werkend hebben, dat is gelukt.
Ja, en nu heb ik dus ook 2 werkende drives en 1 kapotte. Bedankt Paul.

Paul had voor mij alvast een paar motoren van de schroothoop gered ( 1 Euro per kg) maar ik wilde er eigenlijk toch nog wel een paar extra, dus toen maar een ritje naar de schroot handelaar. En ja hoor, daar 2 hele mooie motoren gevonden die, ondanks dat ze buiten lagen er nog heel mooi uitzagen.

Omdat een paar motoren het gooi en smijtwerk niet helemaal overleefd hebben zoek ik nu een viertal connectoren voor de motor vermogensaansluitingen en ook 4 connectoren voor de resolver aansluitingen. Deze connectoren zijn redelijk standaard in deze wereld, daarom hier de vraag of iemand toevallig enkele van deze connectoren heeft liggen?

Wat ga ik er mee doen?
Eentje ga ik in ieder geval op mijn oude boor / frees machine monteren, er zit nu een 2,2kW 3 fasen motor op waar ik al heel lang een frequentie regelaar op wilde maken. Dat is nog steeds niet gebeurd omdat op die manier bij lager toerentallen er te weinig koppel zou zijn om die dingen te doen die je bij lage toerentallen zou willen doen (zonder riemen om te leggen natuurlijk) Met een servosysteem is dit probleem er eigenlijk niet, het toeren regelbereik is vele malen groter zonder merkbaar koppelverlies. Ik hoop de niet werkende drive aan de praat te krijgen, dan kan ik de grootste motor die ik nu heb, van 5,1kW, hier voor gebruiken, ik zou dan in het hele toeren bereik 22Nm koppel moeten hebben, dat lijkt me wel voldoende om te doen wat ik met deze machine wil doen.

Wanneer dat goed is gelukt denk ik er sterk aan om ook de Emco (compact 8) te voorzien van een dergelijke motor, alleen dan wel de kleinste die ik heb (1,9kW) dan heb ik ook daar een heel ruim regelbereik zonder riemen te wisselen.
En hoewel ik zeker weet dat ik van DaBit commentaar krijg, deze drives zijn ook met Step / Dir aan te sturen, dus zelfs ik zou het werkend moeten krijgen.
Het volledig naar CNC ombouwen is dan wel heel aantrekkelijk geworden, maar eerst de andere dingen waar ik mee bezig ben afmaken, anders ben ik wel met heel veel dingen tegelijk bezig.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: nog eens servomotor

Bericht door benkr »

Omdat verschillende mensen hier hun machine al hebben voorzien van een andere motor hier maar de vraag wat voor soort aandrijfriem ik het beste kan kiezen. Het toerental is max. 3000rpm, het koppel max 20Nm.
Ik hoop alles zonder het veranderen van de overbrengverhouding te kunnen doen, dat lijkt mij wel te moeten kunnen.

En nogmaals de vraag of iemand toevallig van die connectoren heeft liggen die op heel veel servomotoren zitten, ik heb een paar motoren waar ze van kapot zijn, ik zoek de chassisdelen.
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: nog eens servomotor

Bericht door Tiny »

benkr schreef: En nogmaals de vraag of iemand toevallig van die connectoren heeft liggen die op heel veel servomotoren zitten, ik heb een paar motoren waar ze van kapot zijn, ik zoek de chassisdelen.
Ik heb nog een Lenze motor MCS 06C41 met interne warmte schade van een uurtje draaien :-) liggen. As draait nog, is nog aan te sturen ook maar loopt niet echt lekker dus is ie vervangen.Als je de onderdelen kunt gebruiken: haal maar op.
HD13
Berichten: 693
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: nog eens servomotor

Bericht door HD13 »

Hallo Benkr,

Helaas ik heb ze niet voor je, maar misschien eens kijken bij het merk SOURIAU.
Heb daar pas nog eea bij elkaar gezocht om een lasmanipulator te voorzien van nieuwe kabels en connectoren, nee geen chasisdelen deze blijven gewoon zitten.

Misschien vermelden wat je precies zoekt er zijn heel veel soorten en maten verkrijgbaar.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: nog eens servomotor

Bericht door benkr »

Vandaag ook drive nr. 3 aan de praat gekregen, hiep hiep hoeraa.
Ook heb ik nu alle motoren getest, heb er nu 1 van 5,1kW, 1 van 4kW, 1 van 2,7kW en 2 van 1,9 kW draaiend, meer dus dan ik drives heb, ik heb ook nog een 1,9 kW motor die geen connectoren meer heeft en ook nog eens heel erg slechte lagers heeft, die ga ik nog niet eens meer proberen aan de praat te krijgen.
Van een paar moeten nog wel de lagers vervangen worden en van 3 stuks moeten de connectoren worden vervangen.
Ik heb inmiddels van Tiny hier van het forum een kapotte servomotor gekregen waar in ieder geval 1 encoder connector op zit die ik kan gebruiken. Voor wat betreft de andere connectoren denk ik er nu over om ze of met militaire connectoren uit te gaan voeren (heb ik heel ruim voldoende keuze in) of gewoon de motoren vast aan te sluiten. Wat heeft voor mij een connector als voordeel?

Ja, die 5,1 kW motor met drive komt op mijn conventionele boor / freesmachine, in plaats van riemen omleggen hoef ik dan alleen maar aan een potmeter te draaien om van 0 tot 3000 toeren te kunnen regelen met een max. koppel van 22 Nm nominaal.

Ik hoop nog steeds op een antwoord op mijn vraag over de keuze van welke aandrijfriem ik hier het best op kan gaan gebruiken. Mocht iemand nog iets bruikbaars hebben liggen dan houd ik me aanbevolen, ik zoek dus een riem en 2 flinke riemschijven of zoiets, de asdiameter van de motor is 24mm, de andere moet denk ik wel zo'n 40 a 50mm asdiameter hebben want die moet op de spindel van de machine worden gemonteerd. Ik wil qua snelheid wel een beetje in de buurt van de 1 : 1 blijven, anders gaat het al gauw te snel of te langzaam draaien, de 3000 rpm van de motor vind ik wel een goede maximale snelheid voor de spindel.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: nog eens servomotor

Bericht door DaBit »

Voor de beoogde toepassing is het opzich nog niet zo nodig, maar ik zou toch voor een tandriem gaan.
Maakt iets meer herrie en is volgens mij ook wat prijziger, maar stel dat je in een later stadium wel wil positioneren? Om een spoeltje of trafootje te wikkelen, of een draad 10 gangen diep te tappen, of...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: nog eens servomotor

Bericht door benkr »

Ik had een tijdje terug van medeforumlid Tiny een defecte servomotor gekregen om daar de connectoren van af te halen en deze op een van de sevomotoren te kunnen monteren als vervanging van de compleet kapotte connectoren die er op zaten.
Al een weekje of twee geleden had ik de connectoren vervangen maar helaas de motor wilde niet gaan draaien, ik had wel het vermoeden dat er ergens een draadje van de resolver niet goed zou zitten en ja hoor vandaag alles nog eens goed nagelopen en inderdaad twee draadjes verwisseld.
De draadjes goed gemonteerd en joepie, de motor draait. Ik heb nu twee 1.9kW exemplaren, een 4 kW en een 5,1 kW motor die allemaal goed draaien. Voor nog een 1,8kW en een 2,7kW exemplaar zoek ik nog connectoren maar dat heeft geen haast. Bovendien heb ik gezien dat Conrad deze connectoren verkoopt dus ik kan ze daar altijd nog bestellen.
De 5,1 kW ben ik op mijn RF30 boor/frees machine aan het maken, de 1,9kW die ik vandaag aan de praat heb gekregen gaat een plekje krijgen op mijn Emco Compact 8 draaibankje, dan ben ik ook daar van dat kleine riempje af wat met enige regelmaat vervangen moet worden. Tevens heb ik ook daar dan een voldoende sterke motor met een regelbereik van 0 tot 3000 rpm bij een koppel van continu 8Nm.

14751

Tiny bedankt, zoals je ziet zijn je connectoren goed gebruikt.
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: nog eens servomotor

Bericht door Tiny »

Goed om te zien dat ik die motor niet voor niets bewaard had :lol: . In dit project geen motoren door laten branden dus helaas niet meer connectoren voor je.
Plaats reactie